Egér és róka

Hatalmasat lépett a Walt Disney a globális szórakoztatóipar totális dominálása felé.

Pintér Bence
2017. 12. 16. 18:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Walt Disney bizonyos értelemben úgy növekszik a globális szórakoztatóiparban, ahogyan Mészáros Lőrinc Magyarországon. A gigacég saját ismert történetei és karakterei – mondjuk úgy: márkái – mellé 2006-ban az animációs filmek terén rivális Pixart, 2009-ben az épp csak elindított képregényes univerzumával rögtön nagyot robbantó Marvel Studiost, 2012-ben a Star Warst birtokló Lucasfilmet vásárolta fel. Emellett tulajdonosa az ABC amerikai csatornacsaládnak, az ESPN sportcsatornának, továbbá résztulajdonosa a Hulu internetes műsorszolgáltatásnak.

Csütörtökön bejelentették, hogy mindezek mellé csaknem 14 ezermilliárd forintnyi dollárért (nagyságrendileg akkora ez összeg, mint Magyarország éves költségvetése) felvásárolják a Rupert Murdoch ausztrál születésű médiamogul tulajdonában álló 21st Century Fox szórakoztatóipari szekciójának nagyobbik szeletét. Többek között a Fox Hulu-részesedését is, amellyel a Disney lett a legnagyobb részvényes a cégben. De a Disney irányítja innentől a 20th Century Fox filmstúdiót, a National Geographic-csatornákat és a Fox-csatornacsalád egyéb tagjait (a konzervatív Fox News és a sportcsatornák kivételével), ezeken keresztül pedig a Fox tulajdonában álló népszerű márkákat és sorozatokat is.

Mickey egér markába kerül a Simpson család, valamint egy sor egyéb kasszasiker jogai mellett a most is futó Alien-, Predator- és az Avatar-szériák. Az ügylet marketingszempontból kiemelt helyen kezelt eredményeként a Disney-logó alá kerülnek a Marvel képregénykiadó eddig nem ott hősködő karakterei: az X-Men mutánsai, A fantasztikus négyes, sőt még a szókimondó Deadpool is csatlakozhat a Marvel utóbbi időben mindent letaroló filmes univerzumához. A képregényfilmek rajongói már rég vágytak erre, így nem csoda, ha a felvásárlásnak ezt az aspektusát hangsúlyozza a Disney.

Minden egyéb szempontból baljósak a gigaüzlet által implikált trendek a jövőre nézve. Ahogy az említett Mészáros Lőrinc cégei uralják a magyar élet egyre szélesebb területeit az építőipartól a turizmuson át a médiáig, úgy lépett most hatalmasat a Disney a globális szórakoztatóipar teljes dominálása felé. A fent felsorolt filmsorozatok jelenleg a legtöbb bevételt hozó alkotások közé tartoznak, és a Marvel eddig több szálon futó történeteinek egyesítésével, illetve a Star Wars-univerzum folyamatos bővítésével valószínűleg azok is maradnak évtizedekig. A filmek példátlanul magas bevételei mellett az ezekhez kapcsolódó kalandparkok, játékok, könyvek, videojátékok, bögrék, tollak sora teszi hozzá a magáét a Disney-hez áramló dollármilliárdokhoz.

Ezek a filmek, történetek, univerzumok ráadásul több milliárd ember kedvencei, világszerte ismert márkák, így hatással vannak mindenkire Hollywoodtól az új-zélandi Christchurchig, Tápióbicskétől Fokvárosig, Karcagtól Hongkongig. Egyáltalán nem mindegy, hogy éppen milyen üzenetet, világlátást, erkölcsöt közvetítenek – vagy hogy milyet nem. Az utolsó jedikben például ismét a jók lázadása a téma a gonoszokkal szemben, és még némi kellően elsikált kapitalizmuskritika is előkerült, amikor a szegényeken élősködő fegyverkereskedőket ismertük meg egy kaszinóbolygón.

A Disney persze alapvetően nem egy piac- és versenytorzító, irányított kapitalista környezetben nőtt ekkora mamutcéggé, mint a facebookos Mark Zuckerbergnél is okosabb Mészáros, hanem népszerű alkotások gyártásával, ügyes marketinggel és jó üzleti döntésekkel. A monopolhatalom küszöbén azonban kevés személy, állam és cég tudta visszafogni magát a történelem folyamán. Az elmúlt hónapokban a Disney is kimutatta a foga fehérjét: egy a cég számára kellemetlen oknyomozó riport miatt kitiltották a Los Angeles Times újságíróit a filmes óriás vetítéseiről. Az amerikai kritikusok szervezetei erre bojkottal fenyegettek, mire a cég visszalépett. Az új Star Wars-film kapcsán pedig arról szóltak a hírek, hogy a Disney már-már teljesíthetetlen, de legalábbis rendkívül előnytelen feltételek elé állítja azokat a mozikat, amelyek vetíteni szeretnék a filmet. E folyamatok nem azt jelzik előre, hogy a Disney felelősen kezelné egyre növekvő befolyását.

A széljárás bármikor változhat. Manapság tényleg kiszámíthatatlan, hogy a következő tíz-húsz évben milyen technikai változások rengetik meg a szórakoztatóipart, a történetmesélés milyen új formái jelennek meg. Ami biztos: a Disney birtokolja immár a legnépszerűbb történetek és karakterek jogait, ezért ezeket az újításokat a bombabiztos sikert hozó márkákra ő fogja adaptálni, és közben az élő szereplős és az animációs filmgyártás, illetve a netes sugárzás terén sem nagyon marad nagy riválisa. Bár ki tudja, talán egyszer majd Mészáros Lőrinc szemet vet a cégre. Felcsút mellől egy Disneyland még pont hiányzik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.