Decemberben talán annyira nem is ildomos túl sokat foglalkozni a politikával, hiszen a keresztény világ e hónap 24. napján ünnepli, hogy az Úr emberi testben és emberi arccal megjelent a földön. „Az Ige hússá lett”, ahogy a Szentírás írja. Az Úr a törékeny ember alakját vette fel. De manapság éppen ez a törékeny lény, az ember került veszélybe: a gazdasági önzés, a technikai optimizmus és a túlhajtott növekedés-központú gondolkodás miatt. Az emberiség eljutott a pontra, ahol könnyen kiiktathatja önmagát, és jelenleg sem a politika, sem a vallás nem nyújt elégséges kapaszkodót ahhoz, hogy hogyan állhatna ellen a virtuális „öröklét” vágyának.
Volt idő, amikor a kizsákmányolás egyértelműbb formában jelentkezett, így a vele szembeni ellenállás is egyszerű volt. Pedig azok az ipari szakmunkások, nyomdászok, tisztviselők, akik 127 évvel ezelőtt december elején összegyűltek, gigászi feladatot vállaltak. Jó esetben őrülteknek tartották őket, rosszabb esetben felforgatók, lázadók, ateisták, potenciális királygyilkosok bandájaként gúnyolták-szidalmazták a magukat szociáldemokratáknak nevezőket.
Az új párt megalapítása jelentős fordulatot hozott a magyar politikatörténetben. Az 1890. december 7–8-i kongresszuson a Magyarországi Szociáldemokrata Párt zászlót bontott. A magyar szociáldemokraták nem voltak fáziskésésben. Ahhoz képest, hogy a szó valódi értelmében vett szakmunkásság csak az 1850-es, 1860-as években alakult ki, a magyar szociáldemokrácia gyökerét alkotó munkásszerveződések, munkásegyletek hamar megkezdték felvilágosító, nevelő és szocializációs tevékenységüket. A II. Internacionálét követően a kortársak Európa-szerte tanúi lehettek a szociáldemokrata, szocialista pártok szerveződésének.
A XIX. században még képlékenyek voltak az eszmei határok. A magyar szociáldemokrata pártban marxisták, lassalleiánusok – azaz Ferdinand Lassalle hívei –, valamint anarchisták is mozogtak, de mutatóba akadtak egykori ’48-as demokraták is. Könnyen egymásra találtak azok, akik a kizsákmányolástól, a közösségi keretek felbomlásától, az egyén puszta munkaerővé degradálásától féltették az emberi társadalmakat, a kultúrát és az erkölcsöt: végső soron az „Embert”.