Következő mérkőzések
Cseh Köztársaság
21:002024. június 26.
Törökország
Grúzia
21:002024. június 26.
Portugália

Magyar sorvezető a brit válóperhez

Hiába látszik pehelysúlyúnak az EU, ha az állóképessége meghaladja az ellene harcolókét.

Mester Barnabás
2017. 12. 18. 15:03
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy skót, egy gibraltári, egy északír és egy angol besétál egy bárba. Majd mindannyian távoznak – mert az angol menni akar. Ismerik a viccet? Azért nem, mert ez teljesen komoly. Valami ilyesmi történt tavaly júniusban, amikor Nagy-Britannia választópolgárai az Európai Unióból való kilépés mellett döntöttek. Azóta eltelt másfél év, a kérdőjelek pedig csak sokasodnak. Nem csoda, ez az első alkalom, hogy az Európai Unió egyik tagállama – amúgy angolosan – a távozás mellett dönt.

Nem állíthatjuk, hogy a brexit előzmény nélküli lenne. Kevesen emlékeznek, de már 1975-ben is – munkáspárti kezdeményezésre – napirendre került a britek kilépése az Európai Gazdasági Közösségből. Az akkori népszavazáson a bent maradás mellett döntöttek, de az elkövetkező évtizedekben számos közösségi integrációs folyamat alól kivonták magukat, amelyekben nem szerettek volna részt venni (Schengen, közös valuta, alapjogi charta).

Brit szemszögből a XX. század második fele jószerével azzal telt, hogy saját magukat győzködték az európai közösséghez tartozás előnyeiről. Ma már tudjuk, hogy ez csak átmenetileg sikerült. A részben a birodalmi nosztalgia, részben az évszázados demokráciahagyományok, részben a drága uniós „tagdíj” miatti kesergés által fűtött euroszkepticizmus a kétezres évek második felére a brit politika minden szintjét átjárta. Ezzel párhuzamosan a gazdasági válság, majd a kelet-európai, még később a közel-keleti és afrikai bevándorlók érkezése megerősítette a populista és eurofób UKIP-ot, illetve a kormányzó konzervatív párt euroszkeptikus szárnyát is. David Cameron akkori miniszterelnök lépéskényszerbe került, a többi meg, ahogy mondani szokás, történelem.

Az azóta zajló „válóper” első szakasza eleinte egymás erejének felméréséről szólt. A 2017 júniusában kezdődött kilépési tárgyalások menetrendje szerint először három témakörben kellett megegyezni, hogy áttérhessenek az igazán fontos kereskedelmi kérdésekre. Ide tartozott a Nagy-Britanniában élő uniós munkavállalók és az EU területén élő britek jogi helyzete, az ír–északír határvonal problematikája és a London által a kilépéskor fizetendő pénzösszeg körüli vita. Közel féléves huzavona és több „végső határidő” elnapolása után felszállt a fehér füst: a tárgyalás első fele lezárult, megfelelő garanciákban egyeztek meg a felek, jöhetnek a kereskedelmi egyezkedések. Jelen megállapodás szerint minden uniós állampolgár eddigi jogai továbbra is érvényesülhetnek, nem lesz fizikai határvonal Észak-Írország és Írország között, a britek pedig minden pénzügyi kötelezettségvállalásukat teljesítik. Sok kanyar vezetett idáig, és legyünk őszinték: messze még a végső pillanat, így nehéz kétkedés nélkül bízni abban, hogy nem lesznek újabb cikcakkok.

Ahogy előzetesen sejteni lehetett, a pénzügyek rendezése ígérkezett a legnehezebb ügynek. A konfliktus alapját az adta, hogy az EU-nak hétéves költségvetései vannak. A legutóbbi ciklusról 2013-ban állapodtak meg, amely így 2020-ig érvényes, ám ezenfelül London más kifizetések mellett is elkötelezte magát, Brüsszel számításai szerint nagyjából 60 milliárd euró értékben. Ha a britek nem adták volna oda a megállapodás aláírásakor megígért összeget, akkor vagy a nettó befizetőknek kellene többet bedobniuk a közösbe, vagy a kassza haszonélvezőinek jutna kevesebb. Köztük Magyarországnak. Óriási arcvesztés lenne az uniónak, ha mindezt megengedte volna.

Az idő közben gyorsan telt, lassan 2018-at írunk, és pénzügyi megállapodás nélkül a kereskedelmi tárgyalásokat sem lehetett volna megkezdeni. Márpedig a briteket leginkább a kereskedelmi feltételek alakulásának kérdése tartja lázban. Annál rosszabb forgatókönyvet el sem tudnak képzelni, mint hogy 2019. március 29-én – a tényleges brexit napján – ilyen jellegű megegyezés nélkül vágják el a brüsszeli köldökzsinórt. Ennek megfelelően londoni székhelyű cégek tucatjai jelezték már, hogy a bizonytalan jövő miatt hamarosan átállhatnak a különleges vészhelyzeti intézkedések szerinti működésre – amit az egyébként jól teljesítő brit gazdaság is bizonyosan megérezne. Fokozta a bajt, hogy a jogi garanciák körüli hercehurca miatt képzett bevándorlók tömegei hagyták már ott a szigetországot. Holott lassan a legvérmesebb euroszkeptikusok is belátják, hogy nélkülük akadozna a gazdaság. Az idő tehát Theresa May miniszterelnök ellen dolgozott, akinek így kevés ütőkártyája maradt egy brit nézőpontból kedvező pénzügyi megállapodás kiharcolására.

Ebben a zavaros helyzetben az EU mellett a nemzeti kormányok feladata, hogy Nagy-Britanniában dolgozó állampolgáraik érdekeit védjék. Magyar szempontból bőven százezres nagyságrendről beszélhetünk, ezért az Orbán-kormány történelmi felelőtlensége, hogy a konzultációk felkent lovagjaként nem igyekezett jobban megismerni a szigetországban élő magyar munkavállalók helyzetét és aggodalmait. Megelégelve a tétlenséget a Radikális Európai Demokraták mozgalma online konzultációt indított a Nagy-Britanniában élő és dolgozó magyarok körében. A több ezer beérkezett válasz, javaslat és reakció összesítése után az eredményeket Guy Verhofstadt, az Európai Parlament brexitügyi főtárgyalója asztalára tettük. Fontos, hogy legyen egy sorvezető, amely tartalmazza a magyar munkavállalók érdekeit, amelyek megkerülhetetlenek most és a jövőben is, függetlenül a tárgyalások mindenkori állásától. Magyar szempontból most megnyugtató a válási folyamat állása, de ismerve a populista szándékokat és a brit fél bizonytalan mozgását, garanciákra is szükség van. Fontos kiemelni, hogy bár az állampolgári jogokat is garantáló megegyezés rögzíti a munkavállalók eddigi jogosultságait, az elért eredményeket a britek kilépéséig és azután is meg kell védeni. A brexittárgyalások szeszélyessége és eddig mutatott kiszámíthatatlansága miatt elengedhetetlen, hogy rendíthetetlenül védjük a szigetországban dolgozó honfitársaink érdekeit.

Sok víz lefolyik még a Temzén, mire körvonalazódik a brexit utáni világ jogi, gazdasági és politikai keretrendszere. Mindenesetre az biztos, hogy az unióból való kilépés bonyodalmait tapasztalva a populisták kezdeti hurráoptimizmusa erősen alábbhagyott. Intő jel lehet ez minden, Brüsszellel szabadságharcot vívó tagállamnak: hiába látszik pehelysúlyúnak az EU, ha az állóképessége meghaladja az ellene harcolókét.

A szerző a Radikális Európai Demokraták mozgalmának külpolitikai elemzője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.