Emmanuel Macron francia elnök és Angela Merkel német kancellár konkrét célként jelölte meg az uniós tagországok közötti megkülönböztetés intézményesítését. Ez megdöbbentő felelőtlenséget árul el. Javaslatuk szerint kétféle állam létezne az unióban: az „elitklubhoz” tartozó jólétiek és a „periféria” kategóriájába taszított leszakadók. A tervek szerint hazánkat utóbbi körbe sorolnák, míg Szlovákia, Csehország és Lengyelország elnyerhetné az „elit” minősítést. A kezdeményezés nem új gondolat az európai integráció történetében. Az efféle indítványok egyidejűleg bizonyítják a jóléti, gazdag tagállamok kohéziós szolidaritásának teljes hiányát, valamint az unió jövőjéért felelős bürokrácia totális magatehetetlenségét.
Első alkalommal a német Wolfgang Schäuble és Karl Lammers fogalmazták meg az uniós elitről, a magról (Kerneuropa) szóló javaslatukat 1994-ben. Lényege, hogy az újabb és újabb tagokkal bővülő unió széthúzó, lassulást indukáló hatásainak ellensúlyozására hozzanak létre erős magot a gazdaság, a pénzügy és a szociálpolitika területén, Németország, Franciaország és a Benelux államok részvételével. Joschka Fischer az úgynevezett keleti bővítésnek a jóléti uniós tagokra háruló negatív hatásait kívánta volna enyhíteni a belső mag létrehozásával. Nicolas Sarkozy 2011 novemberében az euró válságáért mindenekelőtt azt az uniós mulasztást tette felelőssé, hogy a közös valuta megteremtését nem követte a nemzeti fiskális, gazdasági és szociális rendszerek konvergenciája. Egyúttal sürgette a kétsebességes Európát kiszolgáló „nemzetek feletti föderális mag” és az eurózónához nem tartozó „periferikus konföderáció” létrehozását. Hadd utaljak arra: a Jobbik által a bérunió megteremtésére irányuló javaslatcsomag pontosan ezeken a területeken kívánja felszámolni az unión belüli különbségeket, vagyis ott, ahol a többsebességes Európára tett javaslatok ezzel ellentétben éppen rögzíteni és intézményesíteni akarják őket.
Az unió „élcsapatának” megteremtése segítené Európa politikai és gazdasági cselekvőképességének megerősítését, de a tagállamok közötti rangsorolás, a többféle uniós sebesség intézményesítése Európa egységes fellépésének megszűnéséhez vezetne. A különböző sebességek Európájának felvetése, az elitre és a perifériára vonatkozó, egymástól eltérő uniós jogi rendszerek párhuzamossága komoly aggodalmakra ad okot. Egy differenciált Európai Uniót a teljes politikai felbomlás, egyes tagországok kisemmizése, majd a jogi egység törvényszerű megszűnése fenyegetne.