Akadályok empátia nélkül

A Fidesz–KDNP ugyanúgy nem törődik az emberekkel, mint azelőtt az MSZP–SZDSZ.

2018. 01. 03. 12:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Empátia: beleélő képesség, együttérzés. Ez hiányzik a 3-as metró teljes akadálymentesítéséhez, nem a pénz. Budapest fideszes városvezetése az ellenkezőjét állítja, de senki sem hiszi el, hogy az immár 172 milliárd forintos felújításhoz a kormány ne tudna hozzátenni még néhány milliárdot. Amikor Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter lesajnálón, foghegyről veti oda, hogy oldja meg a főváros, mert van elég bevétele, akkor valószínűleg nem csak Tarlós István főpolgármesternek nyílik ki a bicska a zsebében.

A fővárost, ahogy az ország további 3154 településének önkormányzatait is, a hatalom már rég zsebre vágta, és csak arra ad pénzt, ami szavazatot hoz neki. Az alapvető emberi jogok – a fogyatékkal élők jogai is ide tartoznak – betartása nem ilyen, akkor sem, ha azt az alaptörvény mellett még további három jogszabály és egy ratifikált ENSZ-egyezmény biztosítaná. Látván az eszement budavári pénzszórást, a Városligetre, a Fradivárosra költendő százmilliárdokat, egyszerűen hihetetlen, hogy ne jutna pénz legalább nyolc darab liftre. Ennyi kell a teljes akadálymentesítéshez, minthogy az Árpád hídnál és a Kőbánya-Kispest végállomáson meglévő kettő mellé még tíz helyen a jelenlegi tervek is tartalmazzák a további felvonók építését. Ha igaz, hogy a 3-as metró teljes akadálymentesítése 20 milliárdba kerül, akkor a pluszköltség sem terhelné meg túlságosan az állami büdzsét.

Jelenleg az északi szakasz alagútjának és állomásainak felújítása zajlik: a hat megállóból ötben épül felvonó, és a főpolgármester szerint azt fontolgatják, hogy egymilliárd forintból megépítik a hatodikat is a Dózsa György úti megállónál. A középső és déli szakasznál viszont még az is kérdés, hogy egyáltalán megvalósul-e a felújítás. A BKV január közepén írná ki a legújabb tendereket. Azonban a Lánczi András főideológus által nemrég a Financial Timesban is „megénekelt” oligarchizmusnak köszönhetően félő, hogy a végső ajánlatok nemhogy alacsonyabbak, inkább magasabbak lesznek a korábbiaknál. Akkor pedig a tavaly a fővárosi költségvetésben „tartalékba tett” 30 milliárd a rekonstrukció többletköltségeit sem adja ki, nemhogy az akadálymentesítését.

Száz szónak is egy a vége: a kormánynak kell lépnie, mert elfogadhatatlan, hogy a fogyatékkal élők, a mozgáskorlátozottak, a kerekesszékesek, a babakocsival közlekedő anyák és apák, a bottal is nehezen járó idősek, szüleink és nagyszüleink el legyenek zárva a gyors föld alatti tömegközlekedésnek még a lehetőségétől is. Megdöbbentő lenne, ha a XXI. században ennek megteremtéséről népszavazásnak kellene döntenie. Márpedig baloldali, liberális és zöld ellenzéki aktivisták mától aláírásgyűjtésbe kezdtek volna az ügyben, ha egy magánszemély „véletlenül” nem fordult volna a Kúriához az utolsó pillanatban. A Jobbikot kivéve az egész ellenzék rákattant az aláírásgyűjtésben rejlő adat- és szavazatszerző lehetőségre. Éppen most, a szintén a napokban kezdődő parlamenti választási kampány bevezetőjeként követelnek „teljes értékű akadálymentesítést” a 3-as metró állomásainak. Ugyan mondhatnánk, hogy végre legalább egy pozitív kezdeményezés – eddig ugyanis többnyire valami ellen protestált a folyton összefogást hirdető, de teljesen szétesett, koherens jövő- és világképet a választók elé tárni képtelen ellenzék –, de nem mondjuk. Hogy miért? A 2010 előtti kormánypártok romjain osztódással szaporodott kis pártok politikai elődei a maguk idejében mit tettek az akadálymentesítésért? Szinte semmit. A kettes metró felújításánál 11 megállóból egyetlenegyet liftesítettek.

Ám erre a tényre sem hivatkozhatnak arcvesztés nélkül a nyolc éve hatalmon lévők, ugyanis éppen azért szavaztak rájuk olyan nagy arányban kétszer is, mert sokan elhitték, hogy ezután minden másként lesz. 2018 hajnalán ismét meg kell állapítanunk: nem lett. A Fidesz–KDNP ugyanúgy nem törődik az emberekkel, mint azelőtt az MSZP–SZDSZ. Ugyanúgy nem érdeklik vezetőiket a fogyatékkal élők, ahogy a – szlogenekben legalábbis – középpontba állított családok, gyermekeket nevelők közlekedésének a helyzete. A Kúria döntéséig azonban időt nyertek, s elképzelhető, hogy akárcsak az olimpia vagy a mobil gát ügyében, a kormánypártok maguk előzik meg a népszavazást, s végül odaadják az „aprópénzt”.

Mindenkinek jobb lenne, ha ellenzék és hatalom egyaránt megfogadná egy civil szervezet, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége karácsony előtti intelmét: „A fogyatékos emberek helyzetét senki se használja ki álságos módon politikai haszonszerzésre vagy a szavazatai növelésére!” Ellenben politikusaink kivétel nélkül jegyet válthatnának egy empátiakeltő abilityparkba, vagy csúcsidőben bátran elkísérhetnének egy babakocsis kismamát a 3-as metró vonalán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.