Először is tisztázzunk egy általam alapvetőnek tartott tételt: aki úgy gondolja, hogy a szabadkőművességgel nem kell vagy nem érdemes foglalkozniuk a társadalomtudományoknak – nemcsak a történettudománynak, hanem a politológiának és a szociológiának sem –, az egyszerűen nem akarja megismerni a valóságot, vagy érdeke fűződik ahhoz, hogy ne segítse elő a valóság ezen szeletének megismerését. Amikor a balliberális tudósok kézzel-lábbal kapálóznak az ellen, hogy a szabadkőművesség nyilvánvalóan fontos történelmi szerepével kapcsolatban bármilyen tárgyilagos vita és eszmecsere induljon el, lényegében véve az általuk eddig művelt társadalomtudomány bástyáit védik. Vagyis nincs másról szó, mint hogy a balliberális szerzők esetében az eddigi tudományos ténykedésük egy jelentős hiányosságára derülne fény, ha egyértelművé válna, hogy olyan fontos mozzanatokat hagytak ki például az első világháborút lezáró békeszerződések okainak feltárásakor, mint a nemzetközi, félig titkos társaság és hálózat, a szabadkőművesség aktív tevékenysége és egyértelmű befolyása az események alakulására.
Márpedig, azt hiszem, ezt a Rubicont már átléptük: a Magyar Nemzet hasábjain egymás után megjelenő írások, melyek valós dokumentumok alapján tárják fel a román és a cseh szabadkőművesek ténykedését, és ezen keresztül a nagyon erős francia szabadkőművesség nemzetközi befolyását, már aligha hagynak kétséget afelől, hogy ez a témakör a történettudomány „komolyan vehető” témái közé tartozik.
De tisztázzuk: természetesen nem arról van szó – s erre a vitában többen is rámutattak, teljesen jogosan –, hogy a szabadkőművesség félig titkos tevékenységének feltárása egyszer csak mindent megmagyarázna a világtörténelem folyamatairól, illetve azok mögöttes indítékairól. Erről szó sincs, hanem sokkal inkább arról, amit Niall Ferguson ír a nemrég magyarul is megjelent A tér és a torony című grandiózus munkájában: egyes korszakokban megnövekszik a hivatalos hierarchiák szerepe, más időszakokban nagyobb súly jut a különféle, nem hierarchikus, nem formális, kevésbé átlátható hálózatoknak, amelyek egyike – ismétlem: egyike – a szabadkőművesség. Sőt, és ezt már én teszem hozzá, ezentúl gyakran a formális, hivatalos struktúrák – például államok, birodalmak, egyházak stb. – és a nem hivatalos hálózatok közötti bonyolult viszonyok és küzdelmek jellemeznek meghatározott korszakokat. Bonyolult és többszörösen árnyalt kutatásokra van tehát szükség.