Hatvannégy évvel ezelőtt ezekben az október végi–november eleji napokban pesti srácok és pesti lányok ezrei harcoltak a szabadságért. Nem valamitől akartak szabadok lenni, nem a „nemi identitásuktól” akartak megszabadulni, nem azon gondolkodtak, hogy a „srác” és a „lány” mellé be kellene még illeszteni egy harmadik, semleges nemet, hanem valamiért akartak szabadok lenni. Hazáért, nemzetért, függetlenségért küzdöttek.
Persze ma már a „szabadság” merőben mást jelent, mint akkoriban. Valaha a szabadság, a keresztyén szabadság azt jelentette, hogy önkorlátozás révén képesek vagyunk szabad közösségben élni. Ahogy egy amerikai szociológus, Philipp Rieff írta még 1966-ban: „ami megkülönbözteti korunkat a korábbiaktól, az, hogy már nem hiszünk a keresztyénség adta kulturális keretekben – ezáltal lehetetlenné vált az is, hogy higgyünk abban, amit egy kultúrának biztosítani kell: az egyéni szenvedélyek megfékezése és azoknak a közös célok érdekében történő becsatornázása”.
Az ókori és középkori szabadságeszmény lényege éppen az volt, hogy a zsarnokságnak gátat vető önszabályozás teljesedhessen ki – tudták, hogy a „mindenkinek mindent szabad” logikája előbb-utóbb vagy bábeli zűrzavarhoz, vagy az önzés, a kapzsiság és a dicsőséghajhászás despotizmusához vezet. Ahogy a kortárs liberalizmust erős kritikával illető amerikai katolikus filozófus, Patrick J. Deneen fogalmaz: amikor régen „az önkorlátozásra, önszabályozásra helyezték a hangsúlyt, tulajdonképpen újra megerősítették a politikai, vallási, gazdasági és családi életben meglévő normákat és társadalmi struktúrákat”.
A paradigmatikus fordulat a szabadságértelmezésben a felvilágosodás hatására következett be, amely a már természetesen addig is létező (politikai) hedonizmust legitim cselekvési formává emelte, és a moralitás alapjaként lényegében kimondta, hogy „a jó azonos az élvezetessel”. A modern liberalizmus tehát elvetette azt a tételt, hogy az embernek – a közös szabadság érdekében – korlátoznia kellene önmagát, és a szabadságot éppen hogy a vágyaink kielégítését célzó „legnagyszerűbb törekvésként” definiálta. A szabadság ebben a mai értelmében tehát egyet jelent azzal, hogy szabad folyást engedünk vágyainknak, a legfőbb erény, a legnagyobb trendiség önmagunk kiteljesítése, az „én” megvalósítása, nem pedig a „mi” – amelynek az „én” is részese – érdeke.