A később szintén szentté avatott I. László királyunk közbenjárására 1083. augusztus 20-án avatták szentté az államalapító István királyt, azóta meghatározó ez a nap a magyarság számára. Talán nincs is más olyan ünnepünk, amely ennyire mélyen a nemzet lelkében gyökerezve és szerteágazó jelentéstartalommal foglalná magába a múltunkat és jövőnket meghatározó értékeket.
Már a Római Birodalom korától, de igazán a középkortól kezdve a kereszténység volt az egyetemes összekötő kapocs, a különböző népek közös kulturális nevezője Európában. Első királyunk politikai éleslátását jelzi, hogy a latin kereszténységhez csatlakozott, ezzel egyértelművé tette a Nyugathoz tartozásunkat, a pápai korona elfogadásával pedig kinyilvánította önálló államiságunkat. A korona azt is jelképezte, hogy viselője Isten választottja, akinek a hatalma Istentől ered, ennélfogva szuverén uralkodó, tehát országa is független. Szent István államszervező tevékenysége egyszerre jelentette a közigazgatás alapjainak lerakását, a közrend megszilárdítását és az egyházi struktúra kiépítésével a keresztény hit és szokások elterjesztését.
Már e korban évenként megemlékeztek államalapító uralkodónkról, akinek tisztelete a későbbi századokban egyre nőtt, és jelentőségét Magyarország alaptörvénye ma is hirdeti: „Büszkék vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a magyar államot, és hazánkat a keresztény Európa részévé tette.”
Kontinensünk múltja, történelme két fő tartópillérre épült: a görög–római humanizmusra és a kereszténységre. Arend Theodoor van Leeuwen (1913–1993) holland teológus szerint „a kereszténység mindmáig az a tengely, ami körül Európa mozog”! Ezen nemcsak vallási közösséget kell értenünk, hanem antik bölcsességet, kultúrát, állam- és jogrendet, humánumot, tudományt és művészetet.
Hatalmas szellemi küzdelmek tanúi vagyunk, napjaink eseményei meghatározók lesznek a történelem menetére. Európa ma veszélyben van. Alapvető értékeink kérdőjeleződnek meg, a normalitás evidenciája megborult. Az a hatalmas kultúra kezd meginogni, amely az emberiségnek fejlődést, jólétet hozott, amely biztosítja mind az egyén, mind a társadalom kiteljesedését. A kereszténységből fakad az emberek közötti egyenlőség eszméje, amely a szolidaritás magvát adja, enélkül nincs egészségügy, nincs szociális gondoskodás. A fejlett világ magától értetődőnek veszi az emberi szabadságjogot, pedig ez is hosszú évszázadok alatt kikristályosodott összemberi felismerés, amelynek alapja a keresztény Isten- és emberkép. A haladás, a felnövekvő nemzedékek minél sikeresebb nevelését biztosító családmodell is ebben gyökerezik. Nem véletlenül éri a legnagyobb támadás pont ezt a közös európai nevezőt. A családok szétzilálása a személyes kudarcokon, fájdalmas sebeken át végső soron a társadalom széthullásához vezet. Az összetartozás kötelékei meggyengülnek, azok a tartószálak szakadnak el, amelyekbe kapaszkodni lehet. A kötődések nélkül élő emberekben felerősödik az individualizmus, az egyéni érdekek a közösség érdekei elé helyeződnek, elvész az összetartás, és a nemzet sebezhetővé válik a külső erők manipulációjával szemben.