idezojelek

A magyar rakéta hajtóanyaga

Miközben idén minimálisan ugyan, de nőhet a gazdaság teljesítménye, addig jövőre valósággal „kilőhet” a magyar GDP.

Szajlai Csaba avatarja
Szajlai Csaba
Cikk kép: undefined
Fotó: Czeglédi Zsolt

A kormány kiteregette frissített konvergenciaprogramjában a lapjait: miközben idén minimálisan ugyan, de nőhet a gazdaság teljesítménye, addig jövőre valósággal „kilőhet” a magyar GDP. Konkrétan az áll a Pénzügyminisztérium témával kapcsolatos közleményében, hogy a magyar gazdaság a veszélyes nemzetközi környezetben is elkerüli a recessziót. Így 2023 egészében másfél, jövőre pedig négy százalékkal növelheti teljesítményét. Közben a szaktárca azzal is számol, hogy az infláció csökkenése az év második felében felgyorsul, amely az év végén egy számjegyű, jövőre pedig hat százalék lehet átlagosan a fogyasztói árak emelkedése.

Ugyanakkor a fenti makrogazdasági számok azt is jelzik, hogy szó sincs itt hurráoptimizmusról vagy egy rózsaszín időszak kezdetéről. A lényeg, hogy belátható perióduson belül a magyar gazdaság magára talál. Ráadásul a konvergenciaprogram támpontot adhat ahhoz is, hogy megtudjuk, milyen feltételek mentén tervezheti meg a pénzügyi tárca a 2024-es központi költségvetést. A prognózis szerint a magyar gazdaság lendülete a következő években is fennmaradhat, a kormány 2025-re és 2026-ra 4,3-4,5 százalékos növekedést valószínűsít.

A programból az is kiderül, hogy az idei év második felében a kereslet és a beruházások is lendületet vehetnek, a dezinflá­ciós folyamat felgyorsulásával ugyanis újra növekedésnek indul a kiskereskedelmi forgalom és a lakossági fogyasztás. Ezt erősíthetik a lakosság magas, fogyasztásélénkítésre is felhasználható megtakarításai. Nem is beszélve arról, hogy a kormány egy tőkeprogramot indított el annak érdekében, hogy a vállalatok megfelelő mennyiségű forrással rendelkezzenek, legyen szó akár forgóeszközökről, akár az elhalasztott beruházások megvalósulásáról.

A tőkealapokat megcélzó program már hatályos, és a zöldcélú befektetésekre, valamint a kapacitásbővítésre terjed ki elsősorban. A tőkeprogramot a kormány a Baross Gábor újraiparosítási program részeként indította el, annak a „hitellábát” egészítette ki. Pont azért, hogy megfelelő és kigazdálkodható kondíciók mellett jussanak forráshoz a hitelprogram keretében, a vállalkozások forinthitelt hatszázalékos kamattal, zöldberuházások esetén öt százalékkal, eurókölcsönnél pedig 3,5 százalékkal igényelhetnek. Akár mérget is vehetünk rá, gondoljunk csak a korábbi évek kormányzati intézkedései­re, a gazdaságpolitikai intézkedések „be fognak érni”. A gazdasági növekedés fenntartása, a recesszió elkerülése, valamint az infláció leszorítása után 2024-ben Magyarország ismét előkelő helyre kerülhet az európai bővülési ranglistán.

Emlékezzünk arra is, hogy az orosz–ukrán háború és a brüsszeli szankciók okozta negatív gazdasági hatások enyhítése érdekében kidolgozott gazdasági védvonal részeként a kormány kedvezményes hitelt biztosít a Széchenyi-kártya programon keresztül, kiterjesztette a kamatstopot a kis és közepes vállalkozásokra, központi támogatást indított az energiaintenzív vállalatok számára, s nem utolsó sorban Gyármentő programot indított.

Persze érdemes fejben tartani, hogy a gazdaságvédelemnek a háború és az energiaválság idején költségei vannak. Ugyanakkor a kormány továbbra is átmeneti megoldásként tekint a tavaly bevezetett extraprofitadóra. Jövőre a legfőbb gazdaságpolitikai döntéshozók azzal számolnak, hogy kivezetik az extra terheket, ahogy ígérték korábban. A teljeskörű konszolidációhoz szükséges elem, hogy a bankok továbbra is vegyenek részt a finanszírozásban. Ejtsünk néhány szót az állami pénzügyekről is! A központi költségvetés hiánya az idei 3,9 százalék után jövőre három százalék alá bukhat, tehát 2019 után ismét teljesülhet a háromszázalékos maastrichti kritérium. Ez az egyik feltétele az euró bevezetésének. Ezzel párhuzamosan az államadósság mérséklődése is egyre dinamikusabb lehet a koronavírus-járvány miatt végrehajtott fiskális lazítást követően: 2024-ben a GDP 66,7 százalékára süllyedhet az adósságmutató, ami 2026-ra – több mint húsz év után – ismét hatvan százalék alá eshet. Amennyiben ugyanis csökken a hiány, akkor az adósság is mérséklődik, hiszen az alacsonyabb deficit miatt nem kell újból eladósodni.

A fentiekből tehát kiderül, hogy a következő esztendő végére Magyarország teljesítheti az euró bevezetésének feltételeit. S függetlenül attól, hogy Magyarország bevezeti-e a közös európai uniós pénzt vagy sem, ez a világ, pontosabban a nemzetközi pénzpiacok szemében egy újabb hitelességi mérföldkő lesz. Amit persze a gazdasági növekedésből majd mindenki érezhet, az a felzárkózás. Jelenleg Magyarország az egy főre jutó GDP alapján az uniós rangsor alsó harmadának elején áll, megelőzi többek között Portugáliát és Szlovákiát, 2029-re viszont felléphet a középmezőnybe.
Mindehhez azonban továbbra is vonzónak kell maradnunk: az európai uniós források mellett nagy szükség lesz a továbbiak­ban is a külföldi működő tőkére, nem pusztán a deviza beáramlása miatt, hanem azért is, mert egy-egy multinacionális cég letelepedése jótékony hatással van az egész gazdaságra is. Persze ismerjük a vádaskodást, hogy Magyarország kvázi összeszerelő üzem lett, ez azért nem igaz, mert az ide telepedett világcégek sokat fordítanak az innovációra, a kutatás-fejlesztésre, vagy éppen a közép- és felsőoktatás támogatására.

Vagyis rég nem „szigetekről” beszélünk esetükben, hanem a gazdaság integráns részeként – lásd például Audi, Bosch és Mercedes –, több ezernyi dolgozónak teremtenek munkahelyet, és beszállító cégek százaival kooperálnak. A magyar rakétához ők szolgáltatják a hajtóanyagot.

A szerző a Világgazdaság főszerkesztője

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borítókép: Az épülő BMW-gyár Debrecenben 2023. február 2-án. A BMW Group 400 hektárnyi területen építi fel az autógyárat, amely évente mintegy 150 000 gépkocsi gyártására lesz képes. A termelés 2025-ben kezdődik, itt készül majd a tisztán elektromos meghajtású modellek számára kifejlesztett NCAR architektúrára épülő Neue Klasse modellgeneráció alapító tagja. A mintegy 400 milliárd forintos beruházással több mint ezer új munkahely jön létre a városban. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Egyszer még hálásak lesznek…

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Mit üzen Hunyadi Marco Rossinak?

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Trump felgyűrte az inge ujját

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Mesut Özil visszatérése

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.