Vidnyánszky Attila igazgató beszámolt a színház jövő évadának terveiről a Nemzeti Színház magazinjában. Ebben többek között ezt olvashatjuk:
„Marx Tőkéje viszont nagyon régóta, még beregszászi igazgatói időszakomban kezdett el foglalkoztatni. Egyetemistaként olvastam először, bár akkor még csak tanulóként, rendezőként később figyeltem fel arra a drámai potenciálra, ami Marx mondataiból árad. A pénz, a tőke vagy az osztályharc csupa olyan fogalom, ami megszemélyesítve egy egész életünket meghatározó drámát ír le. Jelenleg jegyzetelek, de a szemem előtt már megjelennek képek. Mindenesetre igazi ínyencségnek ígérkezik a következő évad végén, aztán majd meglátjuk, hogyan haladunk vele, lehet, hogy átcsúszunk a következő évad elejére. Az efféle műhelymunkák esetében ezt a szabadságot megadhatjuk magunknak…”
Na most, én a magam részéről nagy híve vagyok a szabadságnak. Alig-alig tudnék hirtelen felsorolni olyan dolgokat, amelyeknek még a szabadságnál is nagyobb híve vagyok.
Mondjuk talán a normalitás lenne ilyen. Meg a friss vargánya, nagyjából bárhogyan elkészítve. De a szabadság az tényleg fontos, na.
Viszont én a szabadságot, már ha megszemélyesítem, úgy képzelem, hogy kifogástalan, nagyon konzervatív öltönyt visel és cvikkert. És jártában-keltében mindenhol felhívja a figyelmet a szükséges keretekre és szabályokra, máskülönben könnyen úgy járunk, ahogy a Nyugat járt, és a szabadságot összetéveszti a semmivel meg az abnormálissal.
Így például jó öreg barátunk, a szabadság, ha bemegy egy színházba, nem mulasztja el felhívni az ott lévők figyelmét, miszerint színházban úgynevezett színdarabokat, drámákat állítunk színpadra vagy más irodalmi műveket, amelyeket alkalmassá tettünk előbb a színpadra vitelre, továbbá mindenféle zenés darabokat még. Netán kabarét, na jó.
Ebből pedig mindenféle dolog következik.
Például, hogy színpadra állítás előtt legalább valami zenét kell szereztetni a Tőkéhez. Magam egy vígoperát vagy egy vérbő operettet tudok elképzelni, amely esetben a mesterséges intelligencia (MI) segítségével életre keltjük Feleki Kamillkát és Honthy Hannát, s Kamillka játssza majd Marx Károlyt, Hannácska meg a tőkét, s együtt fognak ismét beugrani a nagybőgőbe, amely most a termelési módokat lesz hivatott szimbolizálni.