„Servare intaminatum”, azaz megmaradni feddhetetlennek – olvasható a Lánchíd budai hídfőjénél, a baloldali kőoroszlán talapzatán található Sina-címeren. Báró Sina György volt az, aki a Buda és Pest között állandó összeköttetést biztosító legrégibb és legismertebb Duna-híd finanszírozását szervezte, és ő adta a legnagyobb adományt is az átkelő megépítésére.
A Lánchíd megépítése összesen kilenc évig tartott. Az átkelőt első alkalommal annak elkészülte után 58 évvel újították fel: 1914. február 3-án zárták le a forgalom elől, és 1915. november 27-én adták vissza újból a nagyközönségnek. Ezalatt lényegében mindent átépítettek rajta, ami nem kőből volt. Pedig a felújítást még egy baleset is hátráltatta: a Margitszigetről elszabadult egy csónakház, amely nekisodródott az állványhídnak, az azon lévő lánclemezek beestek a Dunába, nagy részük sosem került elő. Ennek és az I. világháború ellenére mindössze 21 hónapos lezárás alatt sikerült befejezni az átépítést, és bár a korabeli sajtóban megjelentek aggódó hangok, sikerült megtartani a Lánchíd finom harmóniáját, harmonikus benyomást keltő egységét.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán. A Lánchidat – a Váralagúttal együtt – legutóbb 1986 és 1988 között újították fel, a munkák az átkelő minden apró részletét érintették. Az esedékes újabb rekonstrukciót Budapest előző vezetése elő is készítette: az akkor még Tarlós István vezette Városháza 2019-ben döntött a felújításról, az akkor kiírt tenderre négy ajánlat érkezett, ezeket azonban az előző főpolgármester túl magasnak találta, ezért kezdeményezte az ár felülvizsgálatát.
Jött azonban Karácsony Gergely, és a fővárosban egész más szelek kezdtek fújni. Bár az új városvezetés majdnem egy évig tapodtat sem tudott előrébb jutni a híd ügyében, hirtelen mindenki hibás lett: a kormány, Tarlósék, a fránya műemléki elemek, amelyeket Draskovics Tibor, Gyurcsány régi bizalmasa, a BKK igazgatósági elnöke a legszívesebben kidobatott volna. Nem is fogadta el a BKK igazgatósága azt a fideszes javaslatot, hogy ne lehessen módosítani a ma ismert Lánchíd 1915-ös műszaki tervein.