A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMagyarország
09:00Sportlövészet10m légpuska
HUNMagyarország
11:00KézilabdaMagyarország-Egyiptom
HUNEszter Muhari
11:15VívásJunyao Tang-Eszter Muhari
HUNMagyarország
12:20ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNMagyarország
12:26ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNSzatmári András
13:20VívásBolade Apithy-Andras Szatmari
HUNSzilágyi Áron
13:45VívásFares Arfa-Aron Szilagyi
HUNGémesi Csanád
13:45VívásCsanad Gemesi-Eli Dershwitz
NyílNyíl

Baloldali csomagmánia

Hegedûs Tamás
1999. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei év első fele gazdaságpolitikai vitáktól volt hangos. A szakértők és politikusok vitájában élesen elkülönült két álláspont: az egyik tábor (nevezzük az egyszerűség kedvéért egyensúlypártinak) riasztó jelként értékelte a folyó fizetési mérleg elmúlt év végi, az idei év első hónapjaiban folytatódó megbillenését, illetve az államháztartás hiányának időarányosnál lényegesen nagyobb mértékű teljesülését. A kettős egyensúlytalanság egyidejű növekedését tapasztalva a neoliberális szakirodalom kedvelt axiómáját, az ikerdeficit tételét látták bizonyítva, miszerint a fizetési mérleg hiányáért elsősorban az állami költségvetés túlköltekezése felelős. Márpedig, ha így van, a megoldás egyszerű: költségvetési megszorító (fiskális restrikciós) intézkedéseket kell bevezetni, lehetőleg csomagszerűen, nehogy a „bűnös” túlfogyasztás – importgerjesztő hatása folytán – olyan mértékben lerontsa a fizetési mérleget, hogy az letaszítson minket a „fenntartható növekedés” útjáról. A másik oldal (nevezzük őket növekedéspártinak) azt vallotta: az egyensúly megbillenése ideiglenes, csupán rövidtávú ciklikusságot jelent, amit a legegyszerűbb úgy orvosolni, hogy a gazdaságot mindenféle drasztikus beavatkozás nélkül – finom korrekciókat alkalmazva – hagyjuk növekedni. A folyamatosan, piaci körülmények között növekvő gazdaságban az egyensúlytalanság korrigálódik, az ikerdeficit tételét pedig el lehet felejteni: a nemzetközi összehasonlítások azt mutatják, hogy a gyakorlatban szinte semmilyen statisztikai összefüggést (korrelációt) nem lehet kimutatni a fizetési mérleg és a költségvetés hiányának változása között. A növekedéspárti álláspont elvetette a megszorító „csomagot”, mivel egyrészt a restrikció a növekedés leállását vonná maga után, másrészt az ágazati kapcsolatok mérlegéből kiderül: azok a szférák, amelyeket a költségvetési politikával befolyásolni lehet, igen kevéssé importfüggők, ezért a kiadásaik megnyirbálása nem annyira az importot fogná viszsza, hanem a hazai vállalkozások elé állítana újabb keresleti korlátot. A gazdasági kormányzat a miniszterelnökkel együtt azon az állásponton volt, hogy nem szabad néhány hónap kedvezőtlen adatai alapján „belenyúlni” a gazdaság folyamataiba. Meg kell várni az első fél év végét, és ha a számok első félévi rosszabbodása egy negatív trend kezdetét jelzi, akkor a kormány határozottan lépni fog, de addig nem. Volt is felhördülés a képzeletbeli gazdaságpolitikai parlament többségét képviselő egyensúlypárt soraiban: a kormányt tehetetlenséggel és hazardírozással vádolták. Nem győzték hangsúlyozni, hogy ha másért nem, legalább a nemzetközi pénzügyi körök megnyugtatása miatt tessék már legalább egy kicsi, szinte szimbolikus csomagot összeállítani! („Nem fog nagyon fájni a szuri...”) Volt persze vehemensebb tollforgató is: a piacvezető lap „üzenő-embere” egyenesen darócruhában küldte volna vezekelni gazdasági miniszterünket a külföldi befektetőkhöz, pénzügyminiszterünket pedig kiosztotta azzal, hogy nem a „Mari néninek” kell holmi laza költségvetési osztogatással politizálni. A kutatóintézetek nagy része egyre-másra jelentette meg borúlátó prognózisait: a tőkebeáramlás leáll, a növekedés lelassul, a költségvetés hiánya drámai lesz, a fizetési mérleg drasztikusan felborul. (Az egymásra licitáló apokaliptikus látomások örökös bajnoka természetesen most is az EU volt, amelyről azért jegyezzük meg: kelet-európai „részlegük” egyszemélyes intézmény, egy Bécsben széke-lő szerb szocialista elemző által megtestesítve.) A baloldali ellenzék pártjai és sajtóorgánumai természetesen nem voltak restek lobogtatni az érdekesen egybecsengő hazai és külföldi szakvéleményeket, nem törődve azzal sem, hogy a gazdaságban igenis létező jelenség az önbeteljesítő prófécia. A kormányra óriási nyomás nehezedett, a politikai tét nem kevesebb volt, mint hogy képes-e végigvinni eredeti elképzeléseit, vagy elismeri, hogy mégiscsak az előző koalíció reprezentánsai látják és értelmezik helyesen a világot. Ha belekényszerítik a „csomagpolitikába”, akkor utólag hiteltelenné vált volna a polgári koalíció pártjainak kritikája a Bokros-csomaggal szemben, és újabb megerősítést kapott volna az a liberál-szocialista frázis, miszerint „nincs alternatíva” („na ugye, mi megmondtuk”). A „csomag” üzenete a létező baloldal részéről nem kevesebb lett volna, minthogy lehet, hogy valami történelmi véletlen folytán kiejtettük kezünkből a kormányrudat, de ha ti vagytok a „spiccen”, akkor sem tudtok mást csinálni, mint amit mi tennénk. Márpedig, ha tényleg így lenne, akkor minden parlamenti választás egyszerű politikai szépségversennyé redukálódna. Mint említettem, a nyomás óriási volt, de a miniszterelnök és tárcavezetői ragaszkodtak a nyári adatok bevárásához. Az események őket igazolták. A fizetési mérleg drámai romlása először lelassult, majd elkezdett javulni olyannyira, hogy augusztusban már többlettel zárt (amiből persze megint csak nem lehet elhamarkodottan arra következtetni, hogy elkezdődött a szufficites korszak). A folyó fizetési mérleg részét képező áruforgalmi egyenleg folyamatosan javul, az export-import olló záródik. Az év eleji importtöbbletet amúgy sem a fogyasztási javak „túlfogyasztása” okozta – kivéve a dinamikusan növekedő autóbehozatalt –, hanem a beruházási célú eszközszerzések. A profitrepatriálás mértéke kisebb, mint tavaly, míg a tőkebeáramlás csaknem a duplája az elmúlt évinek. (Ennyit a politikailag „magyarkodó”, gazdaságilag „hezitáló” kormányzás befektetőriasztó hatásáról, ami-ről tanulmányok sora jelent meg a balliberális sajtóban.) Az idegenforgalom a koszovói háború ellenére jobban teljesít, mint 1998-ban. Külföldi eladósodottságunk kis mértékben, de határozottan csökkent. És mi a helyzet az „ikerdeficit” másik felével? Az államháztartási hiány mértéke időarányosan ugyan valóban rendkívül magas, de ezt elsősorban nem a központi költségvetés, hanem a társadalombiztosítási alapok kétszeres mértékű deficitje okozza. Ez viszont korántsem olyan súlyos, ha figyelembe vesszük: a hiány mértékénektervezésekor számba vett vagyoneladásnak még csak töredéke realizálódott, de a többi is rövidesen megtörténik. Arról nem szólva, hogy – az előző kormány alatt beindított – nyugdíjreform következtében a tervezett 1,3 millióval szemben mintegy kétmillió fő választotta a magánnyugdíjpénztárakat, a tervezettnél lényegesen nagyobb bevételkiesést okozva ezzel a tb-kasszának. A központi költségvetés részletes elemzésekor pedig első hallásra érdekes felfedezést tehetünk, mint ahogy arra Oblath Gábor, a Kopint-Datorg kutatási igazgatója kitűnő tanulmányában rámutatott: az év eddigi részében az elsődleges (kamatok és MNB-vel kapcsolatos tételek nélküli) bevételek a tervezettnél is nagyobb mértékben haladták meg az elsődleges kiadásokat. Mivel a költségvetési politikának főként az elsődleges egyenlegre van hatása, a tervezettnél is nagyobb elsődleges többlet kifejezetten szigorú fiskális politikára utal! Mi hát akkor a gond? A válasz első-sorban a kamatterhek nem várt növekedéséből adódik (0,7 helyett 10,3 százalék), amin viszont az ellenzék által követelt fiskális restrikció aligha segített volna. A költségvetést tehát annak ellenére sem jellemzi holmi „fellazulás”, hogy erre bőségesen meglenne a felmentés a délszláv háború, az orosz piacok összeomlása, az árvizek és egyéb természeti csapások formájában. Mindeközben a bruttó hazai termék (GDP) bővülésével mért gazdasági növekedés a térségben kiemelkedő: a féléves 3,6 százalék megelőzi a szlovákiai 2,4 és a lengyel 2,3 százalékos növekedést, de különösen a csehországi 1,9 vagy a román 4,8 százalékos csökkenést. A második negyedéves adat kedvezőbb az első negyedévinél, és a nemzetközi (elsősorban európai uniós, azon belül is a német) konjunktúraváltás alapján okkal feltételezhetjük a további gyorsulást, amivel együtt év végére minden bizonnyal teljesül a négyszázalékos érték. Az infláció csökkenése ugyan megtorpant, de így is a tervezettnél kedvezőbb lesz, éves szinten egy számjegyű. Ezzel egyidőben a foglalkoztatás folyamatosan bővül, a reálbérek érezhetően növekednek. Nem véletlen, hogy korábban pesszimizmusban egymásra licitáló kutatóintézetek sorra korrigálják fölfelé prognózisaikat, amelyek az év végéhez közeledve egyre közelebb érnek a hivatalos kormányzati elképzelésekhez. Oblath Gábor szerint nem volt igazuk a hiánynövekedés miatt „huhogóknak”, bár némi kiigazítás burkoltan – például az infrastrukturális kiadások visszafogásával – megtörtént. Orbán Viktor pedig nem ok nélkül fejtette ki: nem volt igazuk a kormány itthoni ellenzőinek és a Magyarországgal nem szimpatizáló külföldi elemzőknek, akik azt állították, hogy az orosz válság, a koszovói háború és a természeti csapások miatt idén négy százalék alatt marad a magyar gazdaság növekedése. Ezért köszönet jár azoknak, akik pánik, kétségbeesés helyett: dolgoztak. Természetesen azok a feszültségek, amelyek évek óta feszítik a magyar gazdaságot, még a legjobb gazdaságpolitikai irányítás mellett sem oldódnak fel egyik évről a másikra. A lassú reagálásiidőből az is következik, hogy a helyzet most nem annyira jó, mint ahogy a javuló mutatók sugallják, de az első fél évben sem volt olyan rossz, mint amit a „csúnya” számok mutattak. Néhány „mélyfolyamat” alig változott. A magyar gazdaság legfőbb problémája a kettészakítottság: a globális piachoz eredményesen kapcsolódó, többnyire multinacionális cégek egyre markánsabban húzzák felfelé külkereskedelmi és növekedési mutatóinkat, míg a foglalkoztatottak döntő részét alkalmazó vámterületi (belföldi) szektor növekedését tekintve stagnálni, külkereskedelmi egyenlegét tekintve süllyedni látszik évek óta, beleértve a Bokros-kurzust és az azt követő időszakot is. A két szektor között gyenge a kapcsolat, a nagy részben vámszabad területen működő multik csak kismértékben integrálódtak a hazi gazdaságba. Ezen a kettészakítottságon azonban a liberál-szocialista ellenzék által szorgalmazott megszorító politika nemhogy enyhített volna, hanem a magyar vállalkozókat és a költségvetési szektort sújtó hatása miatt tovább szélesítette volna a szakadékot. A felelős polgári kormány stratégiája pedig nem lehet más, mint hogy a nemzeti gazdaságot felzárkóztassa a globális cégek növekedése mögé. A szerző közgazdász, a Kormányzati Stratégiai Elemző Központ munkatársa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.