időjárás 16°C Fatime 2023. június 5.
logo

Indul a Comenius 2000 program

Hanczár János
1999.11.07. 23:00

Mint ahogy lapunkban már hírt adtunk róla, Pokorni Zoltán oktatási miniszter Herneczki Katalint nevezte ki az október 15-én létrehozott Comenius 2000 Minőségfejlesztési Programiroda vezetőjévé, aki lapunknak elmondta: a program szakmai kidolgozása jó ütemben halad, ezzel párhuzamosan pedig zajlik a szolgáltatók előminősítői pályázatának előkészítése. Ez utóbbi feladat azért fontos, mert az Oktatási Minisztérium csak olyan szakértőkkel, szolgáltatókkal kíván együttműködni a program során, akik garantáltan a legjobb színvonalon látják el feladatukat. Az igazgató asszony beszámolt a Comenius 2000 program felépítéséről, valamint a bevezetés ütemezéséről is.A programiroda három munkatársból áll, de nagyon sok szakértőt vonunk be a munkába – mondta Herneczki Katalin. Legfontosabb feladataik közé tartozik a program kidolgozásában részt vevők munkájának koordinálása, szervezése, valamint a program kivitelezésének megtervezése és későbbi lebonyolítása is. A Comenius 2000 programnak intézményi és a fenntartói területen három egymásra épülő szintje lesz – tudtuk meg az igazgató asszonytól. Az iskolai, óvodai első szinten az intézmény helyzetfelmérést, önértékelést végez, majd összeveti azt a gyermekek, tanulók, a szülők, a fenntartók, az oktatási folyamat következő szintjén álló intézmény vagy éppen a munkaerőpiac által megfogalmazott elvárásokkal, igényekkel – tette hozzá. Ezután van lehetősége arra, hogy céljait már ezen ismeretek birtokában pontosítsa, újrafogalmazza. E munkához többféle módszert választhat, amelyek alkalmazásához az Oktatási Minisztérium szakmai segítséget nyújt. A következő ciklusban azután ismét végez értékelést, amiből megtudhatja, hogy a terveiből, elképzeléseiből mit sikerült megvalósítania, sikeresen beépíteni a napi műkö- désbe. Vevőközpontú gondolkodás Ezen a szinten tehát a fő cél egy „vevőközpontú” gondolkodás kialakítása, annak tudatosítása, hogy az oktatás közpénzből nyújtott szolgáltatás, ahol figyelembe kell venni a különböző szereplők – tanulók, szülők, fenntartók igényeit. A program második szintjén egy teljes minőségirányítási rendszer kialakítására kerül sor a szervezetben – folytatta a programiroda vezetője. A középpontba a működési folyamatok szabályozása kerül, amellyel a folyamatos szervezetépítést, fejlesztés képességét szeretnék „becsempészni” az iskolákba, óvodákba. A harmadikra, az úgynevezett multi-plikátorra (megsokszorozó szint) későbbi időpontban kerül sor – tette hozzá. Azok az intézmények lesznek részesei a program ezen szintjének, ahol már eredményesen működik a második szint – azaz a teljes intézményi minőségirányítási rendszer –, s amely intézmények képesek az általuk megszerzett tudás, gyakorlat és képesség továbbadására. E szint jelentősége szerinte azért hangsúlyozandó, mert így biztosítható egyfelől az, hogy a programba minél hamarabb bekapcsolódhasson valamennyi érdeklődő intézmény, másfelől azért, mert ezzel is előmozdítható az egymáshoz földrajzilag közel eső intézmények együttműködése. Herneczki Katalin elmondta: vannak olyan iskolák, amelyeknek a már meglévő működési rendszere lefedi az első vagy akár a második szintet, hiszen az intézmények egy kisebb hányada már korábban belefogott a minőségbiztosítási tevékenységbe – nekik értelemszerűen nem kell mindent elölről kezdeniük. A programiroda építeni kíván arra, amit az intézmények már eddig elértek saját minőségfejlesztési rendszerük kialakításában. Mivel a Comenius 2000 egyfajta követelményrendszert ír le, ezek az iskolák megnézhetik, hogyan tudják ezt összehangolni saját eredményeikkel, programjukkal, s eszerint folytathatják tevékenységüket. Gyakorlati útmutatók A program során a Comenius 2000 programiroda és az Oktatási Minisztérium szolgáltatói támogatást nyújt az intézményeknek. A pályázó intézmények egy része a kísérleti programba kapcsolódik majd be, ahol tanácsadók, szakértők is segítik a nevelőtestületek munkáját. Ugyanakkor a többi intézménynek is van lehetősége a program első szintjének elindítására. Ezen intézmények munkáját a Comenius 2000 intézményi egyes szintjének megvalósításában a programiroda által kidolgoztatott módszertani segédanyagok támogatják és segítik, melyet a tárca valamennyi intézménybe eljuttat. Ezek szakmai módszertani anyagok nem csupán a rendszer és követelmények leírását, hanem a gyakorlati munkát segítő útmutatókat is tartalmaznak Egy-egy tevékenységhez többféle technikát mutatnak be, mert más-más környezetben, intézményi kultúránál különböző módszer lehet optimális. Olyan fórum, konzultációs lehetőség létrehozásán is dolgozik a programiroda, amelyek szintén ezen intézmények számára nyújtanak majd szakmai segítséget. A program kidolgozásával párhuzamosan zajlik a szolgáltatók előminősítői pályázatának kidolgozása is. Herneczki Katalin hangsúlyozta: az oktatási tárca azt szeretné, hogy legyen egy szolgáltatói, illetve szakértő lista azokról, akik megfelelnek azoknak a feltételeknek (rendelkeznek a minőségbiztosítással, a közoktatás sajátosságaival és a Comenius 2000 minőségfejlesztési programmal kapcsolatos ismeretekkel), amelyek a közoktatás területén végzendő munkához szükségesek. Erre azért van szükség, mert viszonylag kevés az olyan vállalat, cég, illetve szakértő, amelynek, illetve akinek az oktatás és a minőség terén egyaránt van tapasztalata. Speciális ajánlásokkal A programiroda vezetője jelezte: az Oktatási Minisztérium csak azoknak az iskoláknak, óvodáknak a pályázatát finanszírozza, amelyek a munkájukat segítő szakértőt, illetve szolgáltatót a tárca által összeállított listáról választják ki. A pályázatot novemberben írják ki, december végén lesz a benyújtási határidő, s januárban kerül sor az előminősítési eljárásra. Kérdésünkre elmondta: az oktatás speciális, érzékeny terület: emberekkel, gyerekekkel foglalkozik. Ezért nem lehet az iparban vagy más országokban már bevált módszereket kritika nélkül átvenni. A közoktatási rendszer sajátosságait figyelembe vevő alkalmazásra van szükség. A Comenius 2000 elvárási rendszert és ajánlást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy az oktatásban milyen területekkel milyen módon kell foglalkozni a minőségirányítás keretein belül. Ezeken a kereteken belül a Comenius 2000 programban meghatározott fejlesztési területekre több minőségfejlesztési, minőségbiztosítási eljárás is alkalmazható.Herneczki Katalin szakmai életútjaHerneczki Katalin 1979-ben végzett a Szegedi József Attila Tudományegyetemen matema-tika–fizika szakos tanárként, utána egy programtervező szak elvégzése után a Számítástechnikai Alkalmazási Vállalatnál (Számalk) kezdett dolgozni. Először informatikát, majd programtervezést tanított, később módszertannal foglalkozott. A Nemzetközi Bankárképző Intézetben is szerzett diplomát. Ezután lett a Számalk marketing- és minőségbiztosítási igazgatója. Magyar-országon elsőként készítettek el a vállalat számára egy működő, tanúsított minőségbiztosítási rendszert. Két évvel ezelőtt a PERFEKT Pénzügyi Szakoktató és Könyvkiadó Rt. budapesti igazgatói pozícióját vállalta el. Háromnegyed évvel később a cég vezérigazgatója lett. Itt is elindította egy oktatási minőségbiztosítási rendszer kiépítését. Ez év nyarán egy szakértői csapat tagja volt, amelyet az oktatási miniszter a tárca közoktatás minőségfejlesztési rendszerének megtervezésére kért fel. Pokorni Zoltán az október 15-én létrehozott Comenius 2000 Minőségfejlesztési Programiroda vezetőjévé nevezte ki.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.