A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMagyarország
09:00Sportlövészet10m légpuska
HUNMagyarország
11:00KézilabdaMagyarország-Egyiptom
HUNEszter Muhari
11:15VívásJunyao Tang-Eszter Muhari
HUNMagyarország
12:20ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNMagyarország
12:26ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNSzatmári András
13:20VívásBolade Apithy-Andras Szatmari
HUNSzilágyi Áron
13:45VívásFares Arfa-Aron Szilagyi
HUNGémesi Csanád
13:45VívásCsanad Gemesi-Eli Dershwitz
NyílNyíl

Milliárdos károk itt, milliárdos hasznok ott

Rozgics Mária
1999. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Honvédelmi Minisztérium (HM) jelenlegi felelőseit félrevezetik, a valóságos információkat eltussolják, az idő múlására játszva akartak kibújni a felelősség alól az előző vezetés idején az ügyben érintettek – állítja Lakatos András. A Hungária Immobília egyik tulajdonosa a szaktárcával folytatott perről szólva elmondta; számára érthetetlen, miért vállalná át az új vezetés az elődök felelősségét olyan kérdésben, melynek politikai végkimenetele szinte beláthatatlan. Nem érti azt sem, miért nem veszik észre a minisztérium vezetői, hogy a peres ügy miatt elrendelt belső vizsgálatot ugyanazok a személyek irányítják, akik felelősek lehetnek a kialakult helyzetért.Részítélet született a HM és a Hungária Immobília (HI) két éve tartó perében, amelyben a gazdasági cég másfél milliárd forint kártérítést követel. A Fővárosi Bíróság október 19-i közbenső ítélete alapján peren kívüli megegyezést szorgalmaz az ítélőszék, már csak azért is, mert a megbízásos jogviszony tényét nem vitatja, és megállapítja, hogy az elvégzett munkáért díjazás jár. Lakatos András, a HI egyik tulajdonosa elmondta: 1995 nyarán Janza Károllyal, a tárca akkori pénzügyekért felelős helyettes államtitkárával folytatott tárgyalásukat követően dolgozták ki a honvédség használaton kívüli olajtározóinak újrahasznosítási tervét. Ezzel együtt a lejárt szavatosságú lőszerek, robbanó- és veszélyes anyagok megsemmisítésére vonatkozó elképzeléseket is vázolták. Az ötlet annyira jónak bizonyult, hogy a helyettes államtitkár ösztönözte a gazdasági céget a terv megvalósítására. Ennek alapján született meg a Központi Olajtározó és Forgalmazó Rt. terve is, amelynek több mint 80 százalékban a HM lenne a tulajdonosa, s a későbbi hasznon is ilyen arányban osztoztak volna. Másfél év alatt szinte indulásra készen állt a csapat, amikor egyik napról a másikra Janza viselkedése teljesen megváltozott. Annak ellenére, hogy a HM kollégiuma is elfogadta az előterjesztést, mi több, kormányülés elé is szándékozott vinni, a pénzügyekért felelős helyettes államtitkár minden kapcsolatot felfüggesztett Lakatos Andrásékkal. Amikor a jelentős anyagi kárt szenvedő cég a kiadásai megfizetését kezdte kérni, majd követelni, a minisztérium illetékesei még azt is letagadták, amiről írásos bizonyítékok léteznek. Eközben az orosz államadósságban érdekelt cégekkel és más, a tábornoki karból nyugdíjazott, majd vállalkozóvá lett személyekkel kezdték megvalósítani a HI egyes ötleteit. Utólag pedig az is kiderült, hogy Janza az időközben maffiakapcsolatokba keveredett Békés megyei céggel, a Miller Oil Bt.-vel is felvette a kapcsolatot azok után, hogy a cég korábbi vezetője rejtélyes körülmények között életét vesztette, az új ügyvezető lakásán pedig kommandósok tartottak házkutatást. Ez azért is furcsa, mert a katonai biztonsági szolgálat minden, a HM-el kapcsolatba kerülő céget ellenőrzött. Érthetetlen az is, hogy miközben Janza titokban a Miller Oil céggel üzletel, a közvélemény előtt éppen a HI-t festették le úgy, mint egy kétes hírű cégekkel kapcsolatot tartó vállalkozást. Vajon mivel magyarázható, hogy az elmaradt üzlet miatt keletkezett vitából per lett, mivel a kárérték – a kamatok követelésével – immár a másfél milliárd forinthoz közelít? Amikor a Hungária Immobília bírósághoz fordult, még Janza Károlyék voltak hivatalban. A Fővárosi Bíróság azonban – leterheltsége miatt – több mint egy év múlva, az új minisztériumi vezetés beiktatása után tűzte ki a tárgyalás időpontját. Lakatos András ezért jogi képviselőin keresztül több alkalommal felvette a kapcsolatot a szaktárca új vezetőivel, ám azt tapasztalta, hogy az információkat elzárják Szabó János minisztertől és munkatársaitól. Ugyanezt erősítette meg Szőgyényi József, a cég jogi képviselője, aki még 1998. november 16-án kérte a minisztert, próbáljanak peren kívül megegyezni, s közösen tekintsék át a rendelkezésére álló bizonyítékokat. Erre az ügyvédi megkeresésre is Perenyei Tamás főosztályvezetőtől érkezett az elutasító válasz, amelyben közölte: nem egyezkednek, pert akarnak. Ez Perenyei Tamás tekintetében talán érthető, hiszen korábban Janza jogi végzettségű beosztottjaként részt vett, pontosabban végigkísérte a HI-vel folytatott egyeztetéseket. Miközben korábban a HM elzárkózott a Hungária Immobíliával való peren kívüli egyezségtől, a sajtón keresztül azt fejtegették: nevetségesnek tartják, hogy egy mindössze négyoldalas tervezetre akar a gazdasági cég több száz milliót kasszírozni. Perenyei Tamás, a HM jogi szakértője nyilatkozataiban blöffnek, nevetségesnek minősítette a per tárgyát is. Ez Lakatos András szerint azért is érthetetlen, mert egy, a minisztérium jogi-pénzügyi szakemberei szerint blöffnek, nevetségesnek tartott ötletet általában nem szokott a HM kollégiuma megtárgyalni, nem tervezik kormányülés elé vinni, s nem nyújtják be a Kincstári Vagyoni Igazgatóság vezérigazgatójának – előzetes koordináció előkészítésére. Hogy szándékos csúsztatásról van szó, azt Lakatos András azzal is bizonyítja: még 1996. június 4-én, a Horn-kabinet ülését megelőzően, Janza Károlyék személyesen kérték egy rövid, négy oldal terjedelmű kivonatos háttéranyag elkészítésére. Erre azért volt szükség, mert a több száz oldalnyi aktaköteget nem akarták a HM munkatársai a miniszteri ülés elé vinni. Utólag ezt az elgondolást akarják bizonyítékként felhasználni ellenük, azt állítva, hogy erre a négyoldalas iratra kérnek másfél milliárd forintot. Arról, hogy kinek az érdeke volt meghiúsítani az eredeti elképzelést, csupán sejtéseik vannak a cég vezetőinek. Ha ugyanis az eredeti elképzelés megvalósult volna, ma már évente legkevesebb egymilliárd forint hasznot hozhatna a honvédség számára is. A kudarc miatt azonban ma a HM csaknem ugyanekkora összeggel kénytelen finanszírozni a felhalmozott hulladékanyagok tárolását és a használaton kívüli objektumok őrzését. Ezek a milliók pedig feltehetően ugyanannak a szűk körnek a zsebébe vándorolnak, akik korábban az ötlet meghiúsításában voltak érdekeltek. A minisztérium vezetése még az elmúlt évben belső vizsgálatot rendelt el a projekt meghiúsítása ügyében. A belső tényfeltárás végeredménye azonban szigorúan titkos, arról csak a jogerős bírói ítélet után hallhatunk. A bíróság közbenső ítéletét ismerve feltételezhető, hogy ez idáig nem talált olyan körülményeket, melyeket a perben a HM a javára fordíthatna. A kérdés csupán az, kinek kedvez az időhúzás, s vajon kit terhel a felelősség azért, amiért nem tudtak már évekkel ezelőtt peren kívül egyezséget kötni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.