A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

Szent István és a kortárs művészet

P. Szabó Ernő
1999. 11. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amilyen sűrűn sorakoznak egymás mellett a galériák, múzeumok Budapest belvárosában, olyan hiányos az intézményrendszer a főváros külsőbb kerületeiben. Éppen ezért különösen fontos viszont az a munka, amelyet az utóbbi években alakult művészcsoportok, művészeti társaságok végeznek, mintegy élő művészeti központtá változtatva egy-egy, addig kulturális szempontból hátrányosnak számító területet. Ezt a folyamatot példázza a többi között a Renée Társaság tevékenysége: a művészcsoport többnyire a XVII. kerületi, rákoshegyi Erdős Renée házban rendezi kiállításait, ugyanitt nyitotta meg az elmúlt hét végén a IV. Renée címet viselő képzőművészeti rendezvényt, amely két, egymástól látszólag igen távol eső témát feldolgozó kiállítást foglal magába. Harmadik alkalommal került sor a Tér-fény című tárlatra, amely a művészet XX. század végi lehetőségeit, a fény és a mozgás, a különböző művészeti ágak ötvözésének különböző formáit kutatja a többi között Csáji Attila, Haraszty István, Tilles Béla, Sigmond Géza munkáinak bemutatásával. A közelgő millenniumi esztendő adott alkalmat a Korona és palást című bemutató megrendezésére, a kortárs művészet és Szent István király életműve közötti lehetséges kapcsolódási pontok vizsgálatára. Az államalapítás óta eltelt ezer esztendő, a leírások, dokumentumok pontatlanságai, az egymást követő generációk értelmezéseinek különbözősége egyszerre nehezítik és könnyítik a kései utókor művészének helyzetét. Ahogyan a kiállításon Illényi Tamara Korona fényben című, egymás elé helyezett textilrétegekből komponált munkája jelzi: vannak az ezer évvel ezelőtti országról formálódó képnek állandó vonásai, de vannak olyanok is, amelyek a mindenkori emlékező képzeletében születnek meg – erre utal Kazinczy Gábor Palást I.–II. című vászna is, amelyen az alapformák közötti részletek a néző asszociációi során születhetnek meg. Megjelenik a kiállításon – Ganczaugh Miklósnak köszönhetően – a Magyarországot Szűz Mária oltalmába ajánló, az ország sorsát eldöntő uralkodói gesztus, s a királyi választást jelképező kereszt kapja a főszerepet Székely János Jenő emlékműtervén is. Ez a munka afféle land art alkotás, a kereszt formája síkban, a föld felszínén rajzolódik ki. Barabás Márton tárgykollázsain az országformá-lás otthonteremtésként, emberléptékű dimenzióban jelenik meg, s miközben a korona és a palást egyszerre van jelen hatalmi jelképként és geometriai alapformaként, a bennük megjelenő nemes anyagok a természet, illetve a mindennapi élet profán motívumaival találkoznak. Hasonló találkozás figyelhető meg a bemutató más alkotásaiban is. Szilárd Klára plasztikáiban a középkori ötvösség hagyományaival, a nemes anyagokkal korunk ipari technológiáját, hulladékanyagait szembesíti, Magén István a gyűrt palástot korhadó deszkára fekteti, míg Kéri Balázs Bence mintegy az idők mélységeiből kiemelve, adriai bólya köré csavarva helyezi a néző elé a jól ismert koronás címert viselő nemzeti színű lobogót. Az ellenpontokból a figyelem, az elmélyülés hozhat létre harmóniát – jelzi a Benedek József plasztikáján megjelenő elemek illeszkedése, vagy a Laborcz Flóra Imádság című plasztikáján egymás mellé kerülő absztrakt, illetve konkrét utalásokat hordozó motívumok egysége. A művésznő másik munkáján angyal bukkan ki a felhők közül, s mintegy a székesfehérvári márványszarkofágot idézve jelzi a Szent István-i örökség időszerűségét, a jelen felelősségét az örökség sorsának alakulásában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.