Két kereplő bábos a városból

2000. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy művész házaspár a Kolibri Színházból, akik életüket a gyermekek szórakoztatására tették fel. Ugyanakkor Török Ágnes és Szívós Károly soha sem szűnnek meg kísérletezni, olyan előadásokat színre állítani, amelyek keresik, kutatják a bábszínház határait. Ezt a közelmúltban Békés Pál A Spárga-tengeralattjáró című mesedarabjából készült produkciójukkal is bizonyították.Bábos pályájuk – mondhatni – a szakmában közhelyesnek számító módon indult. Jelentkeztek a színművészeti főiskolára, de nem nyertek felvételt. Megtudták, hogy az (akkor még) Állami (ma Budapest) Bábszínház bábszínészképző stúdiójában új osztályt indítanak. Próbálkozásukat siker koronázta. Egy osztályba jártak, s együtt végeztek 1981-ben. „Hallatlan nagy örömet jelent gyerekeknek játszani” – állítja Török Ágnes. Az eltelt közel húsz év alatt számtalan egy- vagy kétszereplős produkciót hoztak létre kettesben, felnőttek és gyermekek számára egyaránt, miközben színészként főszerepek sorát játszották a Kolibriben. „Ez a műfaj ötvözi az összes művészeti ágat – vallja Szívós Károly -, s lehetővé teszi, hogy olyan műfajokban is kipróbálja magát az ember, amelyre másutt nem adódik lehetőség. Ez pedig örökös kísérletezésre sarkall.”Fontosnak tartják stúdiós éveiket – annak ellenére, hogy akkoriban meglehetősen konzervatív bábjátszás uralkodott a Bábszínházban -, ugyanis az ott elsajátítottaknak köszönhetően tudtak mindenkor tovább lépni. Első pályán eltöltött másfél évtizedük alatt meg kellett tapasztalniuk, mennyire a színjátszás peremére szorult a bábozás. Szívós szerint itthon még ma is lenézik a műfajt, holott külföldön kiemelt elismeréssel övezik. Mint mondja: haladó színházak egyre többször a bábhoz nyúlnak, mint kísérletező formához, amire elvétve Magyarországon is akad példa. A képzésről szólva a két művész kifejti: alapvető része, hogy az idősebb bábszínészek átadják tapasztalataikat a fiatalabbaknak. A Kolibriben is működik stúdió, míg a Színház- és Filmművészeti Főiskolán már a második bábszínész osztály kezdte meg tanulmányait. „Lehet, hogy a végzettek közül kevesen maradtak a pályán, aki tehette, színésznek szerződött valamelyik élő színházhoz, azonban néhány év elteltével biztosan előjön az a plusz bábos tudás, amit elsajátítottak” – magyarázza Török Ágnes. Talán többen is visszatérnek tanult mesterségükhöz, ám ahhoz – mint férje fogalmazott – olyan együttesek szükségesek, amelyek színvonalas munkája vonzóvá teszi a pályát. Úgy vélik, elveszett az egész műfajt érintő mérce. Egymás mellett kísérleteznek az egyes társulatok, s csak a saját útjukat vélik üdvözítőnek. „Sokakból hiányzik a szakmai tudás, a korrekt ítéletalkotáshoz, míg mások, akik értenének a műfajhoz, már másutt keresik boldogságukat” – fűzi hozzá Szívós Károly.Két kamasz gyermekük talán fontos bázisa lehet majd egykor az utánpótlásnak. „Megérintette őket amit csinálunk. Mind a mai napig eljönnek, és megnézik előadásainkat – meséli Ágnes. – Régóta várják, hogy belekerüljenek az egyik produkcióba.” Erre elvileg minden esélyük megvan, hiszen szüleik saját társulata, a Kereplő Színház számtalan színvonalas előadással járja az országot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.