Reguly Antal és a magyar őstörténet-kutatás

Jelenleg magyar őstörténet nem létezik, ugyanis a MTA tudósai szerint a magyarok története Álmossal és Árpáddal kezdődik, mert ami előttük volt, az egy fantáziavilág, amihez az ősmagyaroknak nem sok közük volt. Mondják ezt azért is, mert szerintük a ,,magyar” népnév először a hét törzsben megjelenő egyik törzs neveként bukkan föl, azt is ,megyerként említik. A magyarok finnugor nyelve a magyar akadémikusok számára a megkerülhetetlen sarokkő és dogma, amelyből jottányit sem hajlandóak engedni. De mi is a probléma ezzel a nézettel?

2025. 10. 25. 6:50
Fotó: Getty Images/Dean Conger Forrás: Corbis Historical
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már régen megfogalmazták, hogy a magyarságot azért választották le a szkíta-hun örökségéről, hogy egy kis, jelentéktelen népet faragjanak belőlünk és ne emlékezhessünk dicső történelmi múltra. Mindezt azért, hogy az osztrák–német elvárásoknak meg tudjunk felelni. A nemzeti múltunkban a törést ténylegesen a 19. század második felében a Bach-korszak hozta, amikor egy Josef Budenz nevű német tudós ide ejtőernyőzött 1858-ban, hogy a kiforratlan összehasonlító nyelvtudományi kutatásokkal a magyar nyelvet kerékbe törjék. Budenzet a mai napig a modern finnugor összehasonlító nyelvészet megalapítójaként tisztelik a finnugoristák. Ehhez a művelethez felhasználták Reguly Antal Nyugat-Szibériában gyűjtött irodalmi folklór anyagát és erre alapozva 1856-ban indult meg kormánytámogatással, immár finnugor programmal a Magyar Nyelvészet nevű folyóirat Hunfalvy Pál szerkesztésében. Nem sokkal később az osztrákok azzal a követeléssel álltak elő, hogy a Magyar Tudományos Akadémia módosítsa az alapszabályait és mindenekelőtt törölje azt a részt, hogy „az Akadémia célja a magyar nyelv művelése”. Mindezt Alexander Bach osztrák belügyminiszter uralma és a „passzív ellenállás” idején, amikor fölszámolták a vármegyéket és bevezették a német nyelvet.

A jogász végzettségű Reguly Antal 1839-től kezdve lapp földön járt, majd számiknál és hanti-manysi népeknél, vagyis egyre keletebbre ment, az Ural környékére. Ezek végtelenül egyszerű népek, akik a lótenyésztést csak a középkorban sajátították el. Annak a mendemondának járt utána, hogy volt-e közös ősnyelv a magyarok és a finnek között, mert a németek minket finneknek kiáltottak ki, mint írta 1842-ben: 

Lehetne-e e finn nyelvek közt, mely egy régibb testvére volna nyelvünknek, vagy juthatnánk talán összes ösmeretéből e finn nyelveknek – mint különféle elágazataiból ugyan azon egy ősnyelvnek – azon eredetnyelvre (Ursprache), melyből a mi nyelvünk is származik…

 (idézi Szíj Enikő: Gyarmathi és Reguly és az Affinitas és az affinitas. Nyelvtudományi Közlemények, 2000.) Gyarmathi Sámuel Affinitas című műve 1799-ben jelent meg, amit az összehasonlító nyelvtudomány alapművének tekintik itthon.

Ugyanis a németek a 18. század közepén elkezdték kutatni az őseiket, azt remélve, hogy egy fényes múltat tudnak majd összeállítani. Kiderült azonban, hogy ahol az ősgermánokat remélték, Belső-Ázsia, Fekete-tenger vidéke, Kaukázus, ott bizony szkíták-hunok-magyarok telepedtek meg, amit a régészet bizonyított. A gőgös németek ebbe nem akartak beletörődni, ezért két dologhoz fogtak, elkezdték a magyar múltat leértékelni és emiatt kellett az ősmagyarokat előbb az emberi életre alkalmatlan tundrára, majd miután ennek képtelensége kiderült Nyugat-Szibériába küldeni és rokonítani az ottani kis népekkel. Az indogermanisztika tévedései nyomon követhetően befolyásolták a honi finnugorszemlélet alakulását. 

Ami azért a baj, mert a magyar nyelv elterjedtségét kizárólag a finnugor irányban kutatták, amely miatt az eredetkutatásunk végletesen egyoldalúvá vált.

Reguly hazafias küldetést vállalt a nehéz és gyötrelmes kutatóúttal, ugyanekkor Kőrösi Csoma Sándor Indiában és Tibetben kereste a magyarok nyomait. Reguly elég nagy irodalmi-folklór anyagot gyűjtött össze, amit viszont ő már nem rendszerezett. Reguly becsületességéhez nem férhet kétség, de amikor hazatért 1850-ben, és látta, hogy folyik az ország elnyomatása és hogy mit várnak el tőle, akkor nem lehetett előállni azzal, hogy a magyar nyelvnek lehetnek leágazásai a keleti obi-ugorok felé, mert ezt nagyon könnyen lehet rokonságként értelmezni. És ha ez megtörténik, akkor onnan már csak egy lépés, hogy az etnikai kapcsolatot is kimutassák, ami mindenkor felért volna a nemzeti múlt megtagadásával és nem túlzás, a nemzetárulással. Ezt pedig Reguly nem volt hajlandó megtenni, soha nem nyilatkozott a magyarság eredetéről és az által gyűjtött anyagot nem adta ki magyarul. Halála után hat évvel Hunfalvy jelentette meg A vogul föld és nép címmel. 

Az MTA nem tudta megakadályozni, hogy neki nem tetsző könyvek szülessenek meg, de azok kigúnyolása és hiteltelenítése ekkor indult meg, 1945 után pedig a már könyvkiadás miatt sem kellett aggódniuk. Akadémiai tagságot is csak az kaphatott, aki kételkedés nélkül elfogadta a finnugor elméletet, így László Gyulának esélye sem maradt a tagságra.

Reguly utolsó évei ellentmondásosak, lehet, hogy megtört, félholt emberként élt betegség vagy lelki trauma miatt, de 39 évesen meghalt 1858-ban, és egy fiatalember halálát ne vegyük magától értetődőnek. Reguly, aki fiatal éveit és jogász karrierjét áldozta rá, hogy választ kapjon a magyar nyelv eredetével kapcsolatos kérdésekre, 1850-től az Egyetemi Könyvtár őre lett, de az osztrák elnyomás miatt inkább hallgatott és ez könnyen lelki meghasonulást okozott.

Itt az a lényeg, hogy egy szerény nyelvi kapcsolatból faji kérdést igyekeztek csinálni és a honfoglaló magyarokat kulturálisan elmaradott népnek állították be, akik minden kulturális eredményt másoktól vettek át. Teljesen kiforgatva ezzel a magyarság jelentőségét, felmagasztalva egy a 10. században sem létező nyugati kultúrfölényt. Emiatt fogyatkozott meg szókészletünk, mivel – úgy mond – a szlávoktól és a germánoktól vettünk át legtöbb szavunkat és ezért lettünk ide betolakodott „mongol” menekültek („blöde tateren”) akik örülhetnek, hogy megtűrik őket maguk között a művelt népek. Ez az elhibázott, dogmatikus szemlélet aztán az oktatáson keresztül kifejtette romboló hatását a néplélekre, különösen a kommunizmus évtizedei alatt.

A magyar tudományosság, pontosabban a magyar eredetkutatás kettős nyomás alá került, egyrészt a német pángermán tudományosság részéről, másrészt viszont az itthoni osztrák elnyomás következtében. 

Az osztrák megszállóknak nyilvánvalóan az volt a céljuk, hogy a magyarok büszkeségét megtörjék, ehhez pedig a legjobb módszer volt a múlt megmérgezése, tudományos módszerekkel bizonygatni, hogy a magyarok múltja nem Belső-Ázsiába és a Kaukázus vidékére vezet, hanem Szibériába.

 Az elavult dogmákhoz való ragaszkodás okozta, hogy a magyar tudományos eredetkutatás már évtizedek óta egyhelyben toporog és elszakadt a nemzetközi eredményektől és csak azokat a külföldi kutatókat idézik, akik támogatják a nézeteiket.

Az eltorzított magyar eredettörténet kutatás a honfoglalás értékelését is negatívan befolyásolta. A hivatalos narratíva szerint a magyarság északkeletről jött, mert az akadémikusok kitalálták, hogy létezett egy Magna Hungaria nevű őshaza az Ural hegység északi részén. (Aki az Ural-hegység nevében esetleg az „uralkodik” szóra asszociálna, az sürgősen keresse föl háziorvosát vagy gyógyszerészét! Mint ahogy számtalan eurázsiai földrajzi névről is boszorkányság azt gondolni, hogy annak magyar eredete lehet.) 

A magyar történettudományban megjelent, hogy a honfoglaló törzsek nyelvészetileg két nagyobb részből álltak. Ez a kettő a délkaukázusi szabír magyar és az Etil (Volga)-vidéki onugornak nevezett nép. Onoguria, közismertebb nevén: Levédia, a kutatások szerint a Don és Dnyeszter között terült el. Hóman Bálint szerint a honfoglalók onogur törzsek voltak, akik „szabír elemeket is hoztak magukkal”. A szabír népnév VII. Konsztantinosz császár művében (De administrando imperio) jelenik meg, ahol két Árpád-unoka közlése alapján nevezi a magyarokat régi nevükön sabartoi asphaloinak, vagyis szabírnak. Konstantinos műve egy szövegtömörítvény, amely nem minden állítást fejt ki részletesen, emiatt a helyszínek és idősíkok néhol összecsúsznak. Konsztantinosz műve szerint a magyarok egy háború miatt két részre szakadtak és a „szabír csoport” a délre menve „Perzsia vidékén telepedett le”. A görögök nevezték türköknek a magyarokat, és valószínűbb, hogy a Levédiában maradt magyarok között voltak onugorok, nem pedig fordítva. Fel kell tételezzük, hogy a magyaroknak ez a déli ága a IX. század első felében visszatért az arab hódítás miatt, és államot hoztak létre Etelközben, és ebből az egyesülésből született meg a hét vezér vérszerződése a honfoglalásra. Az akadémista történetírás szerint az onogur törzsek voltak a nagyobbak, ide sorolják a megyer törzset is, ami elég valószínűtlen, hiszen vazallus törzsekről volt szó, míg a szabír törzsek esetében nincs szó politikai alárendelésről. Sőt, úgy tűnik, hogy Álmos és Árpád idején a magyar jelenlét egészen Kijevig kiterjeszkedett. 

A helyben maradt magyar-onogur törzsek nyilván azért fogadják el az Árpád-féle megyer törzset vezetőjüknek mert a megyer törzs a legnagyobb és a legtekintélyesebb a szövetségre készülő törzsek között. Mivel Onoguriát a Kr. u. 680 körül megdöntötték és az onogur törzsek hosszú időre a kazároknak alárendelt szerepébe kerültek, egy „kende” méltóság nevű kormányzó vezetésével, amíg Álmosék meg nem jelentek a térségben. 

Feltevésünket a kettős szállásterületre alátámasztja, hogy Etelköz és Levédia egyidőben létezett, mindössze a Dnyeper választotta el őket. Ezt a logikus feltételezést a magyar történettudomány 150 éve nem képes végrehajtani, mert ez ellentmond a magyarok finnugor származtatásának, amely az ősmagyarokat a szibériai erdőövbe helyezi.

Borítókép: Hanti asszony gyermekével Szibériában (Fotó: Getty Images/Dean Conger)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.
Felhasználónév
2024. január 1.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.