Elveszett dimenzió

2000. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Halász Péter Egy őrült naplója című előadását játsszák ma estétől négy alkalommal (pénteken, szombaton, hétfőn és kedden) az Új Színház Stúdiószínpadán. A markáns megnyilvánulásairól ismert alkotó színjátszásról vallott nézeteit osztja meg olvasóinkkal.„Mind jobban kiszolgáltatottjai vagyunk a kétdimenziós életnek” – állítja Halász Péter. Vajon mi rejlik plasztikusan talányos meghatározása mögött? S már sorolja is a tömegkommunikáció azon megnyilvánulásait, amelyek síkban képezik le korunk valóságát: a televízió, az internet, a mozi. A száguldás, a sebesség, valamint a pillanat bűvölete azok a kulcsfogalmak, amelyek ábrázolják jelenünket. „Érdekes – mondja az alkotó -, hogy a középkorban mindent térben látott az ember. Még a festmények esetében is megjelent a perspektivikus ábrázolás. A szédítő információáradat egyenes következménye, hogy mint fogalmazott: magunkat háromdimenziós lényként alig-alig tudjuk érzékelni. Ennek kövekeztében ki-ki a másikat már nem mint önálló egyéniséget értelmezi, hanem a róla előzetesen kialakult kép alapján ítélkezik. ”Ki vagyok mások viszonylatában, illetve létezem-e egyáltalán, már nem tudjuk„ – így a művész. – Mindez felbomlasztja az emberi viszonyokat, s elmagányosodáshoz vezet – állítja. Mindennek tanulságairól beszél az Őrült naplója című, az Új Színházban színre vitt produkciója is. Legújabb alkotásaival kapcsolatban megjegyzi: ”Elfordultam a fantáziától, s helyette dokumentálni igyekszem mindazt, amit a hétköznapokban érzékelek.„Halász szerint még az irodalomi művek is, amelyek az alkotó fejében térben és időben fogalmazódnak, sajnálatosan két dimenzióban csapódnak le a befogadóban. ”Megszűnik az érzelmi kötődés, kihal az emocionális intelligencia a körülöttünk történő eseményekhez„ – véli, majd hozzáfűzi: ”A színház az egyetlen háromdimenziós művészet. Minden jelen időben, élőben zajlik a nézők szeme előtt, ugyanabban a térben, ahol a befogadók tartózkodnak. Ez az, amit sem a film, sem a televízió nem képes produkálni.„ E gondolatsort követve válik világossá, miért lesz mind fontosabb korunkban a színjátszás. Egyet kell értenünk Halász Péterrel, amikor arról beszél, hogy egyre nagyobb az emberek igénye a kollektív élmények, tapasztalatok megélésére. Ez magyarázza: ha nem is tökéletesek honi színházi életünk alkotásai, mégis estéről estére telt házak előtt zajlanak az előadások. ”Bár kétdimenziós a produkciók zöme, mégis munkál a nézői vágy: hátha háromdimenziósat fog látni. Szerintem a színjátszásra kedvező idők jönnek, mint kétdimenziós létünk egyik ellenpontjára„ – sommázza. Természetesen, akár az Egyesült Államokban – az alkotó másik lakhelyén -, nálunk is egyre szűkebb terekbe kényszerül e művészeti ág. (New Yorkban a heti közel kétszáz bemutató a nyolcvanas évektől mára havi háromra szűkült.)”Még nem született meg az az új színházi forma, amely elementáris élményként hatna nézőkre és alkotókra egyaránt, s a színjátszás felé fordítaná a közfigyelmet, mint történt ez a hatvanas-hetvenes évek fordulóján„ – magyarázza az író-rendező, aki mindenekelőtt a színészekben látja ennek a folyamatnak a letéteményeseit. Valóban: a játszók jelenlétét semmi sem helyettesítheti. Sajnos azonban – állítja Halász – színészeink az évtizedek óta megkövült oktatási és színházi gyakorlatnak köszönhetően felkészületlenek erre a váltásra. ”A színművésznek nem csupán az adott szerepet kellene megoldania, de saját személyiségét is bővítenie kell„ – véli. Ezen az áldatlan helyzeten igyekszik változtatni az Új Színházban áprilisban kezdődő, s három hónapig tartó munkájával. Ennek során a társulat néhány kiemelkedő színészével, mintegy egymást tanítva próbálnak sajátos produkciót létrehozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.