Féktelen érzelmek nyers valósága

2000. 03. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy nagy múltú és egy frissen alakult alternatív társulat tart bemutatót ma este. A Stúdió K-ban Gabriel García Márquez Egy előre bejelentett gyilkosság krónikája című regényének Forgách András adaptálta A szűz, a hulla, a püspök és a kések szövegét Fodor Tamás, az Árkádia Színházban az Euripidész és Enquist nyomán írt Phaedra 2000-t Dulay László állította színre.Talányos tér. Pallók különböző magasságokban (díszlet: Szegő György). Némelyik inog, ha rálépnek. Odafent – talányos módon – hétköznapi tárgyak függenek. Mint Fodor Tamás korábbi munkáiban, természetesen minden elem szerepet kap a játékban.Talányos alakok. Láncra vert rabok, pap, katonatiszt, parasztasszony. Mind itt vannak, akik részesei a tragédiának. Időben visszafelé haladva, olykor megtorpanva, néhol lóugrásban úsznak egymásba a jelenetek. Szövevényesnek, átláthatatlannak tűnik a történet. Akárcsak a városból a kis falu zárt közösségébe érkező vizsgálóbírónak (Fodor Tamás). A vallomások mozaikjaiból igyekszik kitalálni, miként zajlott a brutális gyilkosság.A cselekmény ugyanakkor egy bűnügy rekonstrukciója. A résztvevők eljátsszák a már megtörtént eseményeket. Ettől a formától idegen a naturalizmus. A megidézés folyamatát azonban minduntalan széttörik a robbanó indulatok. Kerülve a naturalizmust, a szertartásszínház formáját ölti magára az előadás. Ilyen megvilágításban Fodor Tamás a játékmester tisztét tölti be a színpadon.Sötét, mély tér. Ajtók nyílnak a semmibe. Ebben a puritán környezetben lehetünk tanúi Phaedra szenvedésének (díszlet: Najmányi László). Fekete kosztümök (jelmez: Szurdy Kata). Csupán az arcok sápadnak a tört reflektorfényben. A lelki szenvedések vad kitörései rántják görcsbe minduntalan a színészek testét. Phaedra (Kamondy Ágnes) a hátán csúszva hánykolódik álmatlanul. Beteg vágy űzi, hajtja nevelt fia (Almási Sándor) karjaiba. Ahol Euripidész szövege – mint a rendező fogalmazott – a mai fül számára kissé idegenül csengene, ott Enquist szókimondó sorai szólalnak meg. Hátborzongatóan hiteles és mély Kamondy szerelmi szenvedélytől űzött Phaedra-alakítása. A muzsikusnak ez élete első színpadi szerepe. Nagy ötlet volt felkérni őt a játékra!Saját hatalmuk kíméletlen börtönében szenvednek az uralmon lévők. Tilos itt a szerelem. De az eldugott sarkokban lihegve teperik földre egymást. Az uralkodás leckéjének árát életével fizeti meg az ártatlan trónörökös. Phaedrának nem marad más, mint hogy a halott fiú kezébe erőszakolt kést mártsa méhébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.