Egy nagy múltú és egy frissen alakult alternatív társulat tart bemutatót ma este. A Stúdió K-ban Gabriel García Márquez Egy előre bejelentett gyilkosság krónikája című regényének Forgách András adaptálta A szűz, a hulla, a püspök és a kések szövegét Fodor Tamás, az Árkádia Színházban az Euripidész és Enquist nyomán írt Phaedra 2000-t Dulay László állította színre.Talányos tér. Pallók különböző magasságokban (díszlet: Szegő György). Némelyik inog, ha rálépnek. Odafent – talányos módon – hétköznapi tárgyak függenek. Mint Fodor Tamás korábbi munkáiban, természetesen minden elem szerepet kap a játékban.Talányos alakok. Láncra vert rabok, pap, katonatiszt, parasztasszony. Mind itt vannak, akik részesei a tragédiának. Időben visszafelé haladva, olykor megtorpanva, néhol lóugrásban úsznak egymásba a jelenetek. Szövevényesnek, átláthatatlannak tűnik a történet. Akárcsak a városból a kis falu zárt közösségébe érkező vizsgálóbírónak (Fodor Tamás). A vallomások mozaikjaiból igyekszik kitalálni, miként zajlott a brutális gyilkosság.A cselekmény ugyanakkor egy bűnügy rekonstrukciója. A résztvevők eljátsszák a már megtörtént eseményeket. Ettől a formától idegen a naturalizmus. A megidézés folyamatát azonban minduntalan széttörik a robbanó indulatok. Kerülve a naturalizmust, a szertartásszínház formáját ölti magára az előadás. Ilyen megvilágításban Fodor Tamás a játékmester tisztét tölti be a színpadon.Sötét, mély tér. Ajtók nyílnak a semmibe. Ebben a puritán környezetben lehetünk tanúi Phaedra szenvedésének (díszlet: Najmányi László). Fekete kosztümök (jelmez: Szurdy Kata). Csupán az arcok sápadnak a tört reflektorfényben. A lelki szenvedések vad kitörései rántják görcsbe minduntalan a színészek testét. Phaedra (Kamondy Ágnes) a hátán csúszva hánykolódik álmatlanul. Beteg vágy űzi, hajtja nevelt fia (Almási Sándor) karjaiba. Ahol Euripidész szövege – mint a rendező fogalmazott – a mai fül számára kissé idegenül csengene, ott Enquist szókimondó sorai szólalnak meg. Hátborzongatóan hiteles és mély Kamondy szerelmi szenvedélytől űzött Phaedra-alakítása. A muzsikusnak ez élete első színpadi szerepe. Nagy ötlet volt felkérni őt a játékra!Saját hatalmuk kíméletlen börtönében szenvednek az uralmon lévők. Tilos itt a szerelem. De az eldugott sarkokban lihegve teperik földre egymást. Az uralkodás leckéjének árát életével fizeti meg az ártatlan trónörökös. Phaedrának nem marad más, mint hogy a halott fiú kezébe erőszakolt kést mártsa méhébe.
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán