Múltba röpítő gépmadár

2000. 04. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közhelyszámba megy, anynyian és annyiszor leírták, elmondták, hogy Kecskemét színházbérlettel bíró nézőközönségét különösen erős ragaszkodás köti kedvenc műfajához, az operetthez. Nagy úr a bérlő! Hát add meg a királynak, ami megilleti! Igen ám, de felhorgad az alkotói lelkiismeret. Bodolay direktor urat ismerve biztosak lehetünk abban, hogy valami különlegesség várja a ma esti premier nézőit. Tavaly társulatával elővette a feledésbe merült szovjet-orosz Szabad szél című revüt. Jól tette, a nosztalgia biztos sikert hozott. Idén még ennél is nagyobbat igyekeznek dobni. Ekképpen kerül a Katona József Színház színpadára egy nagyoperett-ősbemutató. A címe Égi szerelem, szerzője pedig Pozsgai Zsolt.Eredeti szövegkönyv, amely íródhatott volna akár a húszas-hamincas években is, mint ahogyan a felcsendülő tucatnyi közismert nagy sláger. Pozsgai zeneszerzőinek igen előkelő a névsora: Huszka Jenő, Zerkovitz Béla, Fényes Szabolcs, Erdélyi Mihály, Márkus Alfréd, Buday Dénes vagy éppen az ifjabb Strauss. Az író hibátlanul vonultatja fel a műfaj összes elmaradhatatlan kellékét, szereplőjét, szerepkörét, fordulatát, poénját. Igazán csak az nem derül ki – vagy az előadás rendezője, Vas Zoltán Iván nem döntött markánsan -, hogy vajon mindez együtt, mint produkció, komolyan veszi-e saját magát, netán stílusparódia kíván lenni, önmagán is röhögő pamfletként.A korabeli felső tízezer merev szabályokhoz igazított életéből tör ki Zoltán (Pál Attila). Méghozzá képletesen és a valóságban egyaránt, hiszen a barátja (Hegedűs Zoltán) vezette repülőtér fiataljai közé vegyülve hódítja meg a szabad égboltot. A gazdag miliőben sápadó grófi szülők (Miklóssy Judit, Csizmadia László) világának éles ellentéte a rozsdás, lepukkant hangtár előtt (díszlet: Werner József) zsibongó, tarka ruhás (jelmez: Húros Annamária) fiatalok harsány serege. Ha ifjúság, akkor szerelem. No persze a rang és a tiszta érzelem közti csatával nehezítve. Zoltán, a neki vérségi szinten megfelelő ara, Izabell (Vásári Mónika) helyett Esztert (Kiss Orsolya) választja, természetesen a műfaj szabályainak útjelzői mentén. Hálás szerepről, valódi ziccerről gondoskodtak mindig is az operettlibrettisták a korosodás útjára lépő táncos komikusoknak. Nem tesz másként Pozsgai sem, s ennek köszönhetően Sirkó László mint a jövővel keveset törődő feltaláló csillogtathatja színészi, énekesi, táncosi képességeit. Hozzá hasonlóan előrajzolt figurát ábrázol a buffo szerepkörében Reiter Zoltán, s a komikuskettős, Szívós Győző és Bori Tamás. Utóbbiak, mint ügyefogyott titkosrendőrök, álöltözetükkel – anya s karon ülő csecsemőjeként – némileg elütnek az operett-realista játékmódtól. A finálét követően aztán morfondírozhatunk magunkban, vajon mennyire kell komolyan venni a látottakat.Pozsgai Zsolt tavaly Giorgio Pianoza nápolyi vígjátékíró szerepében remekelt Kecskeméten, idén nagyoperett-librettistaként mutatkozik be, úgyhogy kíváncsian várjuk, mivel lep meg az elkövetkező évadban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.