Czóbel Béla színkavalkádja Bécsben

Az osztrák művészetkedvelô közönség elôtt eddig kevésbé ismert alkotások öregbítik hazánk hírnevét ezekben a hetekben. A legfranciább magyar festônek nevezett művész, Czóbel Béla képeibôl rendezett tárlat november 15-ig látható a bécsi Collegium Hungaricumban.

2001. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Czóbel Béla nagy utazó volt egész életében, sok országban élt, s talán helyes, ha halálának huszonötödik évfordulója alkalmából visszaadjuk neki a lehetôséget, hogy utazzon” – hangsúlyozta a kiállítás megnyitóján Rockenbauer Zoltán kulturális miniszter. Az egész életműre visszatekintô utazó Czóbel-bemutatót, amely már a franciaországi MAGYart rendezvények keretében is óriási érdeklôdést váltott ki, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma hívta életre. A bécsi Collegium Hungaricum igazgatójától, Csúri Károlytól származik az ötlet, amelynek alapján Párizs után az osztrák fôváros lett a „turné” következô állomása. A tervek szerint rövid szentendrei pihenô után magyarországi vidéki városokba vándorolnak tovább a képek, jövôre pedig az olaszországi magyar év keretében Itália közönsége is megismerkedhet Czóbel Béla műveivel.
A bemutatott anyagot Kratochwill Mimi művészettörténész és Zsigmond Attila, a Budapest Galéria igazgatója állította össze a szentendrei Czóbel Múzeum és magyar magángyűjtôk festményeibôl.
„Én nem a valóságról beszélek. Hisz ha a megfestett tárgy nem tűnik el a képen, akkor a színek s vonalak kavalkádjába vész, ami által újrateremtôdik a dolgok misztikája, és ezért hozzuk létre, ezért szüljük meg az alkotásokat” – nyilatkozta művészi hitvallásáról a festô kilencvenedik születésnapján. Ezek a gondolatok hűen tükrözôdnek a bécsi kiállítóterem falára került művekben is. Témaválasztásában a klasszikus műfajok, a csendélet, a portré, a tájkép dominálnak, a színek valósággal tobzódnak képein. Az élénkpirosak, narancssárgák, zöldek kavalkádja, a markáns fekete kontúrok teremtik meg az említett „czóbeli” hatást. A Kossuth-díjas művész a nagybányai szabadiskolában kezdte tanulmányait, majd Münchenben és Párizsban folytatta. Párizs művészeti élete rendkívüli módon megérintette a XX. század szinte valamennyi alkotóját, így Czóbel Bélát is. Rendszeresen visszajárt ide, szinte kétlaki életet élt. Barátja volt Ady Endre és Picasso, Modigliani pedig – az utókor emlékezete szerint – örökre adósa maradt néhány frankkal. Méltatói szerencsés alkatnak tartják, hiszen beleszületett a századelô virágzó festészeti iskoláinak érájába. Sajátos festôi világában jó néhány korstílus megjelenik a szecessziótól a neoimpresszionizmusig. Az úgynevezett „neós” képei fölforgatták, forradalmasították a klasszikus nagybányai ízlést és stílusirányzatot. Egy késôbbi korszakában alapító tagja volt a magyar festészetet megújító Nyolcak csoportnak.
A politikától egész életében tartózkodott. Az egész századot úgy élte meg, mintha egy különleges, védett sziget lakója lett volna, ahová nem ért el a pusztító háborúk, véres forradalmak zaja. Elmondása szerint biciklivel menekült át Hollandiába az elsô világháború elôl, a másodikat pedig szentendrei alkotói magányban vészelte át. Művészetére semmilyen hatással nem volt sem az orosz megszállás, sem a Rákosi-rendszer kegyetlen nyomora. Igazi művészlélek volt és maradt, aki fölötte állt kora gyötrelmekkel teli valóságának. Ecsettel gyôzte le az elmúlást, a földi lét pillanatnyiságát, képei ezért tudják fantasztikus utazásra ragadni a mai szemlélôt is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.