A BKV tovább növeli a büdzsé hiányát

Újabb ötmilliárd forintos hitel felvételére készül a BKV a már meglévő mintegy 33 milliárd forintnyi adóssága mellé. Várhatóan ezt az összeget is kifizeti a kormány az idei költségvetés terhére, hiszen a főváros és a Pénzügyminisztérium közötti megállapodás értelmében az állam a december 31-én fennálló adósságot vállalja át a közlekedési társaságtól.

2002. 11. 26. 17:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan átvállalja az állam a BKV mintegy 33 milliárd forintos adósságát várhatóan átvállalja a kormány az idei költségvetés terhére, ám értesülésünk szerint a városvezetés azért is lobbizik, hogy a közlekedési társaság által hamarosan felveendő további öt milliárd forintos hitelt se a vállalatnak kelljen visszafizetni. Ez utóbbi összeget egyébként fejlesztési célokra venné fel a BKV.

Bőhm András, az SZDSZ frakció vezetője a Magyar Nemzet érdeklődésére kifejtette, hogy a BKV-ra, illetve a főváros nemzetközi hitelfelvételeire adandó állami garanciát érintő kérdésekben a módosító indítványokat külön-külön is benyújthatja az Országgyűlésben az MSZP, illetve az SZDSZ frakció. Ám könnyen elképzelhető, hogy bizottsági állásfoglalásként terjesztik be ezeket a parlament elé a büdzsé tárgyalásakor. A főváros és a Pénzügyminisztérium vezetői közötti múlt heti tárgyalásokon ugyanis arról is megállapodott Demszky Gábor és László Csaba, hogy az állam a jövőben minden, az EIB-től az önkormányzat által felveendő hitelre garanciát vállal az állam. Mint ismert, az EIB-től venne fel kölcsönt a főváros többek közt a 4-es metró építésére.

Információink szerint a városvezetés több alternatívával számol a BKV jegyáremeléssel kapcsolatban is. A főváros két tervezetet nyújt majd be a vétójoggal rendelkező Pénzügyminisztériumnak. Az egyik esetben januárban tíz, majd nyáron újabb öt százalékos jegyáremelés lesz. A főváros vezetése azonban az ennél magasabb, tizenöt plusz öt százalékos tarifanövelést szeretné elérni. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes szerint a drasztikus áremelésre azért lesz szükség jövőre, mert az elmúlt négy évben a kormány nem engedélyezte az évenkénti minimum öt százalékos jegyárnövekedést, s ezt pótolni kell. A szocialista politikus ugyanakkor lapunknak leszögezte azt is, mindenképpen el kell kerülni, hogy még többen válasszák a tömegközlekedés helyett az autókat.

Szálka Miklós (Fidesz), a városüzemeltetési bizottság alelnöke azonban arra hívta fel a figyelmet: az ilyen drasztikus mértékű emelésnek szociálpolitikai hatásai is lesznek. A tömegközlekedést használók ugyanis nem gazdagok, s az ötezer forinthoz közelítő havi bérletár sokaknak túl megterhelő lesz. – Különösen akkor, ha szokás szerint bőven az infláció felett emeli a főváros a többi közműdíjat is – tette hozzá Szálka. Tudatta: ismételten benyújtja javaslatát a nagycsaládosoknak adandó nagyobb mértékű kedvezményről. Az indítványban egyebek mellett az szerepel majd: a gyesen lévő kismamák diákkedvezménnyel utazhassanak a BKV járatain.

A bizottsági alelnök felhívta a figyelmet arra is: az elmúlt évtizedben a BKV-nak nyújtott fővárosi és állami támogatások mértéke 195 százalékkal bővült, míg az utasok négyszáz százalékkal fizetnek többet a jegyekért és bérletekért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.