Szerkezethibák a Gripenen

Szerkezeti problémákkal küzd a magyar légierőnek szánt svéd Gripen vadászrepülőgép – derült ki egy svéd újságcikkből, amely szerint a hiba érintheti a gépek magyarországi szállítását is. A minisztérium főtanácsadója elismerte: előfordulhatnak még alkatrészcserék a magyar hadseregnek szánt Gripeneken.

2003. 02. 13. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sajtóhírt cáfolta ugyan a svéd honvédelmi minisztérium beszerzési hivatala és a magyar HM is, értesüléseink szerint azonban nem ez az első probléma a gépekkel.

A svéd Dagens Nyheter című liberális napilap nemrég arról adott hírt, hogy a Gripen üzemanyagrendszerének hibáját vizsgálják az illetékesek. A cikk szerint az üzemanyag-feltöltés közben a gép tartályai oly mértékben kitágultak, hogy megrongálódott annak sárkányszerkezete is. Elképzelhető, hogy rosszabb esetben alkatrészeket kell kicserélni a Magyarországnak most eladott Gripenekben – ismerte el a Honvédelmi minisztérium (HM) főtanácsadója, aki szerint egyedi hiba lehet, hogy nemrég a feltöltés miatt károsodott az egyik svéd vadászgép üzemanyagtartálya. Hollósi Nándor szerint az ilyen típusú gondok ezerszámra fordulnak elő a repülésben.

A szakember elképzelhetőnek tartja azt is, hogy a tanker nyomásszabályozó rendszere okozta a károsodást. Tudomása szerint a probléma a Gripenek harmadik szériájába tartozó géppel fordult elő, de a hozzánk érkező repülők már a korszerűbb, első szériás gépek közé tartoznak. Lapunk kérdésére válaszolva a főtanácsadó cáfolta, hogy hasonló jellegű hibák lehetősége miatt kellene kicserélni a magyar Gripenek sárkányát (gépvázát). Állította: erre azért volt szükség, mert a régi vázszerkezet kisebb teherbírású, és élettartamú volt.

A svéd honvédelmi minisztérium beszerzési hivatalának (FMV) közleménye szerint egyedi hibáról van szó, amely miatt nem szünetel a gépek repülése. Ulf Lindström, az FMV szóvivője lapunknak megerősítette, hogy egy korai gyártású JAS-39A géppel történt a baleset. Emlékezetes: a repülőgépek vázát hivatalosan éppen azért kell teljesen kicserélni, hogy beépíthessék a HM expedíciós igényeit kielégítő légi utántöltő csonkot, illetve növelhessék a gép maximális tömegét a nagy pontosságú bombák hordozásához. Szakértők szerint a lépés jelentős költségnövekedéssel jár, és lényegében precedens nélkül áll a modern harci repülőgépek történetében, ahol a szerkezeti hibákat, repedéseket pótlólagos megerősítéssel orvosolják.

Szakirodalmi adatokból kitűnik, hogy a jelentős mértékben újszerű anyagokból (műanyagok, kompozitok) épített Gripennek nem ez az első szerkezeti problémája. A gép szárnyvégeire függesztett rakéták miatt például veszélyes rezgés lépett fel, módosítást eredményezve, de a gépek várható élettartama is jóval alacsonyabb (3000 óra) lett a tervezettnél. A nélkülözhetetlenné váló megerősítések megnövelték a gép tömegét, mely a változatalanul hagyott hajtómű-tolóerő miatt tovább rontotta a gép manőverező-képességét. A Gripen erre vonatkozó mutatója a legalacsonyabb a rivális gépek között.

Matyuc Péter, a HM kommunikációs főigazgatója érdeklődésünkre kijelentette: nem befolyásolja a magyar vadászgép-beszerzést, hogy Svédországban vizsgálják a Gripeneket, mert az első gépek csak 3 év múlva érkeznek az országba, és addig kijavíthatják az esetleges hibákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.