A sajtóhírt cáfolta ugyan a svéd honvédelmi minisztérium beszerzési hivatala és a magyar HM is, értesüléseink szerint azonban nem ez az első probléma a gépekkel.
A svéd Dagens Nyheter című liberális napilap nemrég arról adott hírt, hogy a Gripen üzemanyagrendszerének hibáját vizsgálják az illetékesek. A cikk szerint az üzemanyag-feltöltés közben a gép tartályai oly mértékben kitágultak, hogy megrongálódott annak sárkányszerkezete is. Elképzelhető, hogy rosszabb esetben alkatrészeket kell kicserélni a Magyarországnak most eladott Gripenekben – ismerte el a Honvédelmi minisztérium (HM) főtanácsadója, aki szerint egyedi hiba lehet, hogy nemrég a feltöltés miatt károsodott az egyik svéd vadászgép üzemanyagtartálya. Hollósi Nándor szerint az ilyen típusú gondok ezerszámra fordulnak elő a repülésben.
A szakember elképzelhetőnek tartja azt is, hogy a tanker nyomásszabályozó rendszere okozta a károsodást. Tudomása szerint a probléma a Gripenek harmadik szériájába tartozó géppel fordult elő, de a hozzánk érkező repülők már a korszerűbb, első szériás gépek közé tartoznak. Lapunk kérdésére válaszolva a főtanácsadó cáfolta, hogy hasonló jellegű hibák lehetősége miatt kellene kicserélni a magyar Gripenek sárkányát (gépvázát). Állította: erre azért volt szükség, mert a régi vázszerkezet kisebb teherbírású, és élettartamú volt.
A svéd honvédelmi minisztérium beszerzési hivatalának (FMV) közleménye szerint egyedi hibáról van szó, amely miatt nem szünetel a gépek repülése. Ulf Lindström, az FMV szóvivője lapunknak megerősítette, hogy egy korai gyártású JAS-39A géppel történt a baleset. Emlékezetes: a repülőgépek vázát hivatalosan éppen azért kell teljesen kicserélni, hogy beépíthessék a HM expedíciós igényeit kielégítő légi utántöltő csonkot, illetve növelhessék a gép maximális tömegét a nagy pontosságú bombák hordozásához. Szakértők szerint a lépés jelentős költségnövekedéssel jár, és lényegében precedens nélkül áll a modern harci repülőgépek történetében, ahol a szerkezeti hibákat, repedéseket pótlólagos megerősítéssel orvosolják.
Szakirodalmi adatokból kitűnik, hogy a jelentős mértékben újszerű anyagokból (műanyagok, kompozitok) épített Gripennek nem ez az első szerkezeti problémája. A gép szárnyvégeire függesztett rakéták miatt például veszélyes rezgés lépett fel, módosítást eredményezve, de a gépek várható élettartama is jóval alacsonyabb (3000 óra) lett a tervezettnél. A nélkülözhetetlenné váló megerősítések megnövelték a gép tömegét, mely a változatalanul hagyott hajtómű-tolóerő miatt tovább rontotta a gép manőverező-képességét. A Gripen erre vonatkozó mutatója a legalacsonyabb a rivális gépek között.
Matyuc Péter, a HM kommunikációs főigazgatója érdeklődésünkre kijelentette: nem befolyásolja a magyar vadászgép-beszerzést, hogy Svédországban vizsgálják a Gripeneket, mert az első gépek csak 3 év múlva érkeznek az országba, és addig kijavíthatják az esetleges hibákat.
Kubatov Gábor is elbúcsúztatta a mandátumát elvesztő Fekete-Győr Andrást