Kairó, a piramisok városa

Több mint háromórás utat követően landol a repülőgépünk Egyiptom - történelme során negyedik, immár ezeréves - fővárosában, Kairóban. Április közepén, az októberben induló turisztikai szezon végén érkezünk az Afrika észak-keleti csücskében fekvő ország szívébe, amelynek látogatottságát a helyi turisztikai szakemberek szerint az utóbbi hetekben meglehetősen negatívan befolyásolta a térségbeli, Irakban zajló háború.

Gazsó Rita
2003. 04. 24. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Maga a főváros, Kairó egyébként elsőre úgy fest az ide érkezőnek, mint egy hatalmas, rettentően megpakolt szekér, amire már nehéz elképzelni, hogy akár egy szál szalma is felférne. A csúcsforgalomban araszolva az ember úgy érzi, mintha Kairó mind a 16 millió lakosa az utcákon tolongana. A repülőtérről szállásunkhoz vezető – egyébként sem rövid – utat néhol lépésben tesszük meg, amely alatt csak elvétve élvezhetjük helyi sofőrünk – az itteniek többségére jellemző – virtuóz vezetési technikáját.

Éppen a közlekedés az első, ami az ide látogatót mellbe vágja: ebben a közúti táblák, útfestések és lámpák nélküli kavalkádban fej fej mellett próbál boldogulni a megsaccolhatatlan korú, esetenként már nem is gyártott személyautó és a gyártószalagról tegnap legördült testvére, a szamarát az összeesésbe hajszoló kocsis és a gépkocsi és mikrobusz formátumban egyaránt előforduló taxi.

A gyalogosokról se feledkezzünk el természetesen, hiszen csúcsforgalomban az úttesten kívül a járdaszigetek is telítettek: a kaotikus kairói közúti viszonyokon edződött gyalogosok félelmetes átkelési technikáját mindössze ámultan nézi az idevetődő külföldi, követni inkább nem meri. Ha szerencsétlenségére mégis rákényszerül, kezdetben akár negyedórát is eltölthet fejét jobbra-balra tekergetve valamelyik belvárosi sugárút mentén, mire végre átküzdi magát a túlsó partra.

A hömpölygő folyamhoz hasonlatos utakon, nem lévén zebra és lámpa, a legváratlanabb helyeken egy balerina kecsességével vágnak át az itteniek. A módszer lényege: csak előre nézni és haladni. Az autósok is az előbbivel számolnak, így a hátrálás könnyedén az életünkbe is kerülhet. Hogy életveszély mégsem fenyeget bennünket, az akkor derül ki, amikor megtudjuk: a halálos gázolót is halálbüntetés sújtja Egyiptomban.

A repülőtérről a Belvárosba vezető út furcsa, elképesztő látványossága az Ótemető, vagyis a Holtak Városa. Talán ez a város egyetlen olyan pontja, amelyet nem hogy nem mutogatnak szívesen, de inkább eltagadnának az Egyiptom több ezer éves emlékeire oly büszke kairóiak. Az út mentén hosszasan húzódó régi temető sírkamráit a temetkezőhely bezárása után, néhány évtizede ugyanis teljesen elfoglalták a hajléktalanok. A tető nélküli, ma is csontokat rejtő sírkamrákban – bár pontos számokat nem tudni – úgy hírlik, többezren élnek. Az élők visszafoglalták a területet a holtaktól.

Az ország már az ókor óta kedvelt célpontja az utazóknak. Legkedveltebb látványosságai az Egyiptom-szerte elszórtan fekvő piramisok. Míg a Nílus keleti partja az élet, addig a nyugat ősidőktől fogva a halál földje volt. Szálláshelyünk éppen Egyiptom legjellegzetesebb ókori emlékeihez, a nyugati oldalon fekvő gízai piramisokhoz vezető úton feküdt. Évszázadok során járt már erre neves történész, földrajztudós, író és a Szentföldre zarándokló európai keresztény. Mint feljegyzéseiből kiderül, a keresztény időszámítás kezdete előtt 450 évvel, Hérodotosz – aki már ismerte a piramisok rejtélyes építtetőit, Kheopszot, Khephrént és Mükerinoszt – is megfordult itt, jóval később egyiptomi expedíciója során pedig Napóleon is ellátogatott a piramisokhoz és a Szfinxhez.

A ma is használt, mintegy tízkilométeres Piramisok Útját III. Napóleon és felesége, Eugénia császárné tiszteletére építették, akik a Szuezi-csatorna 1869-es ünnepélyes átadásakor vendégeskedtek itt Európa uralkodóival együtt. Az utat annak idején parkok, villák és középületek szegélyezték, mára azonban jórészt emeletes lakóépületek, szállodák, nyaralók és éjszakai mulatók vették át a helyüket. A néhai temetkezőhelyhez közeledve egyszerre jól ismert sziluett rajzolódik ki az út bal oldalán: az ókor hét csodája közül egyedüliként megmaradt piramis, vagyis Kheopsz fáraó királysírja.

A Kheopsz-féle az egy csoportban álló négy piramis legtekintélyesebbike : a 146 méteres Kheopsz és fia Khephrén 136 méteres síremléke mellett szinte eltörpül a másik két – Mükerinosz és Sznofru-féle – piramis. A legenda szerint Napoleon tábornokai vállalkoztak a Kheopsz megmászására, és mire visszatértek, császáruk megörvendeztette őket gyors fejszámolásának végeredményével: a három nagyobb piramis köveiből három méter magas és ötven centiméter vastag falat lehetett volna építeni az akkori Franciaország köré.

Apró hangyának érzi magát az ide látogató – nyilvánvalóan ez volt a néhai építtető, istenségként tisztelt fáraók célja is – a hatalmas kőépítmények tövében állva, akinek áhítatát csupán a pimasz legyekhez hasonló árusok folyamatos támadásai zavarhatják meg. Se szép szóval, se csúnyábbal nem könnyű meggyőzni őket arról, hogy nem tartunk igényt a portékájukra. Hosszú métereken kutyagolnak a turista mellett, és jellegzetesen gesztikulálva ajánlgatják árujukat. Kísérőnk szerint megesett, hogy a gyanútlan utazót élelmes helyi vállalkozók felültették a tevére, elvitték egy körre a sivatagba, és csupán akkor szállították vissza rendeltetési helyére, amikor már kifizette az általuk kitalált és meglehetősen borsos árat.

A legnagyobb meglepetést a gízai piramisok között sétálva mégis az jelenti, hogy ott jártunkkor alig lézeng ott néhány turista. Utunk során később kiderül: nem csak Gizából hiányoznak a látogatók, az Iraki háború „mellékhatásaként” Egyiptom-szerte visszaesett a turizmus. A főként tengerentúli turisták egymás után mondták vissza az elmúlt hetekben foglalásaikat, annak ellenére, hogy az ország már az amerikai támadások kezdetétől elhatárolódott a háborútól pró és kontra.

A zsúfolt, nyüzsgő fővárosban, Kairóban azonban nem tűnik fel a turisták hiánya. Egyiptom történelmének – Mephis, Luxor és Alexandria után – negyedik fővárosát, Kairót mindössze alig több mint ezer éve alapították. A tőle északra fekvő Nap Városa, vagyis Heliopoliszt azonban már az időszámításunk előtti 3. évezredben léltezett. A terület kiváló adottságait, amelyet keletről a Moqattem-hegy, nyugatról pedig a Nílus védelmezett, staratégiailag uralta a Delta-vidéket, és viszonylag közel estek hozzá a szent városok – Mekka és Medina – felismerte Gauar esz-Sziqilli, az Egyiptomba bevonuló Fátimida-seregek vezetője is és 969 augusztusában el-Qáhira (Kairó), vagyis győzedelmes néven megalapította az új egyiptomi fővárost.

A kairói séta számtalan élményt nyújt: az ókori és középkori ritkaságokat rejtő múzeumok emlékeitől, dús parkokon, bazáron keresztül a várost kettészelő Nílus mentén az elmúlt években emelt felhőkarcolóig, bőven találhatunk ízlésünknek megfelelő látnivalót. Kihagyhatatlan az Egyiptomi Múzeum, amely számtalan különlegességet rejt. Így többek között a mindössze tizennyolc évesen elhunyt uralkodó, Tutanhamon, csodával határos módon szinte teljesen érintetlenül maradt sírkamrájának kincseit, vagy Egyiptom legrégibb történeti emlékét, Narmer király palettáját is itt csodálhatjuk meg. Kísérőnk a legapróbb részeltekig beavat minket a balzsamozás boszorkányos technikájába is.

A már jóval későbbi korból származó, az oszmán ízlés alapján épült mohamedán templomot a Napóleonnal egyidős, egykori török tiszt, majd egyiptomi kormányzó, Mohamed Ali építtette. Különleges szépségét nagy bronzablakai mellett rengeteg csillárja és szép mozaikjai adják. A kairói operaház Gezira szigetén áll. Megnyitásának éppen százéves évfordulóján, 1971-ben égett le, amelyet japán segítséggel építettek újjá. A mai épület anyaga a legkülönbözőbb országokból származik: a márványt Olaszországból, a fát Skandináviából, az üvegeket Csehországból, a nézőtér feletti gyönyörű, lótuszmintás üvegszálas menyezetet pedig Japánból hozták ide.

A kirándulást érdemes egy műsoros esttel egybekötött városnéző hajózással zárni: kellemesebb ugyanis a núbiai-arab zenével a város esti fényeivel a háttérben ismerkedni. A publikumot szórakoztató hastáncosnő produkciója – bár az utóbbi időben már akármelyik hazai háziasszony elsajátíthatja itthon is, a számtalan, közelmúltban indult tanfolyam révén – elsősorban az arab férfiak fogadtatása miatt igazán érdekes. A török eredetű kerengő dervisszám viszont igazán különleges: a hihetetlen színészi képességekkel rendelkező, karizmatikus „dervis”, színes, látványos műsorával egy egész hajó utasait képes elkápráztatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.