Ludmann Mihály, a színek békefenntartója

Adonyi Sztancs János
2003. 06. 26. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesen vannak a mai magyar piktúrában, akik olyan rabulejtően bánnak a színekkel, mint Ludmann Mihály. A Hajdúszováton felcseperedett, Budapesten élő festőművész munkáiból nemrég kaphattak ízelítőt azok, akik látták a fővárosi Bocskai Galériában rendezett kiállítását.
– Ha az ember manapság betéved egy-egy galériába, gyakorta az az érzése támad, hogy a kiállító festők nincsenek jóban a színekkel. Mintha azok nem akarnának engedelmeskedni a művészeknek. Önnél azonban szembeötlően más a helyzet. A vásznai arról tanúskodnak, hogy harmonikus viszonyt ápol a színekkel.
– Felfogásom szerint amikor kinyomom a festékestubus tartalmát, akkor valami fontos dolog történik. Kiszabadul, felszabadul egy szín. A színnek önértéke van, önmagában is hordoz morális tartalmakat. Ha melléállítok egy másik színt, akkor ők ketten már párbeszédet folytatnak. Lehetnek ridegek egymáshoz, lehetnek feleselők, ordítozók. De szimpatizálhatnak is egymással, sőt a kéjes egymásba simulásig szerethetik egymást. A további színek megjelenésével aztán hihetetlenül gazdag, szövevényes viszonyrendszer állhat elő a vásznon. A jó kép egyben egy új világ megalkotását jelenti. Egy olyan világét, amely addig valamiféle szunnyadó létformában leledzett, inkább csak lehetőségként. Most azonban az érzékeimnek, a gondolataimnak, a kezemnek köszönhetően láthatóvá válik. Az új világok megteremtésében mindenekelőtt a színek vannak segítségemre.
– A színekre alapozott művészi világlátás követhető-e a képzőművészetben járatlan emberek számára?
– Igen, hiszen ha végigtipeg az utcán egy lila kabátos nő sárga kalapban, akkor a legtöbb ember azt érzi, a kalapnak le kellene repülnie, mert a lila ledobja magáról a sárgát. A durva ellentéteket mindenképp érzékelik az emberek, mint ahogy a nyilvánvaló harmóniát is.
– Az intenzív, pompázatos színeket kedveli. Miért?
– Nem volt ez mindig így. Jó húsz évvel ezelőtt, debreceni gimnazista koromban barnákkal, szürkékkel, feketékkel kezdtem el festeni. Ezek a színek igazán alkalmasak a plasztikusság kifejezésére, de ahogy telt-múlt az idő, úgy találtam, az intenzív színek nagyobb kihívást jelentenek, több izgalmat tartogatnak számomra. Tudniillik a káprázatos színek nehezen összebékíthetők. Szerintem az igazi nagy festői teljesítmény az, ha valaki meg tudja teremteni közöttük a békét. Meggyőződésem, hogy Csontváry Kosztka Tivadar sem a formakészsége, rajzadottsága miatt vált óriási művésszé, hanem az egyedülálló színkezelése miatt. Hatalmas birodalom a színeké, és bőven van ott felfedezetlen terület. Úgy hiszem, még az elején járok a felfedezőutaknak ebben a birodalomban.
– Jóformán minden képén megjelenik az ember. Van ennek valami különleges oka?
– Az ember iránti elkötelezettség, az emberszeretet minden művészet alapja. Tudatosan festek emberi alakokat. Az arckifejezésekkel, kézmozdulatokkal üzenni tudok, etikai tartalmakat mutatok meg. Arra törekszem, hogy a képeim értékeket közvetítsenek.
– Különösen a női alakokhoz vonzódik.
– Úgy van, de ők nem konkrét emberek. Ritkán festek portrét, alapvetően nem modell után dolgozom. Persze az alakjaimon sok olyan vonás fedezhető fel, amely a közvetlen környezetemből tükröződik vissza. Ugyanakkor szívesen mellőzöm az olyan erős karaktert, amely karikatúraszerűen egyéni vonásokat mutat. A szépséget, a harmóniát, az erkölcsöt keresem a színekben, a formákban, a gesztusokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.