Vác átkelőt tervez, de a vízbázist féltők ellenzik

Városi Duna-híd megépítéséről döntöttek nemrégiben a váci városatyák, melynek tervezője Philip Frigyes városi főépítész. A tanulmányterv eljutott az összes érintett hatósághoz és huszonnégy településhez, melyek közül csak a három „hatóság” nem támogatta. Ám már egyetlen „nem” is elegendő lehet ahhoz, hogy megvétózza a több évtizedes tervet.

Keresztény Gabriella
2003. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdjük az ellenzőkkel. A Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságának igazgatója, Vas János szerint nem pusztán a híd, mint inkább a felvezetőút megépítése okozna komoly károkat a Dunakanyar környékének természeti értékeiben. A város előzetes tanulmányterveiben ezekről az értékekről szinte szó sem esett. Vas János állítja, hogy a készülő M0-ás elkerülő út Váctól mintegy húsz kilométerre majdan épülő hídja a Szentendrei-sziget déli csücskénél tökéletesen alkalmas lesz arra, hogy a környékbeli településről induló, Budapestet elkerülni szándékozók nem nagy kitérővel keljenek át a Dunán.
Még sommásabban fogalmazott a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság és a Fővárosi Vízművek Rt. Ők a természeti értékek mellett főként a Szentendrei-sziget alatti vízbázist féltették. A fővárosi vízművek kommunikációs vezetője, Péterffy Gábor szerint az innen származó, mellesleg európai mércével mérve is kiváló minőségű víz fedezi Budapest és huszonkét környékbeli település éves szükségletének a háromnegyedét. Cégüknek egyenesen törvényi kötelezettsége, hogy megvédjék a több mint kétmillió ember vízellátását, hiszen a Szentendrei-sziget Dunával határos részei a védendő területhez tartoznak, akárcsak a vízművek mintegy ötszáz, parti szűrésű kútja. A vízművek szóvivője szerint az út- és hídépítés óhatatlanul is levegő- és környezetszennyezéssel jár, ezért nem sok esélyt lát a terv megvalósulására.
Philip Frigyes váci főépítész másként vélekedik.
– Ennek a 35 ezer lakosú, jelenleg is kereskedelmi csomópontnak számító történelmi városnak már a rómaiak idején, de még a barokk korban is voltak hídjai. Egyedül a háború előtt nem, akkor ugyanis a nagyapám szerint a befagyott Duna jegén közlekedtek a váciak – mondta a főépítész, aki minden ellenérvet tiszteletben tart, de több szempontból is indokoltnak tartja a híd megépítését. – Nem én találtam ki, hanem uniós előírás, hogy egy ország átjárhatóságához körülbelül húsz-harminc kilométerenként szükséges egy híd. Váchoz jelenleg a vasút északi összekötő hídja, majd az Árpád-híd van viszonylag „közel”, az M0-ás majdani hídjához képest pedig ideális lesz a távolság. Mégsem ezt az irányelvet tartom a legfontosabbnak, hanem egy város, sőt egy régió érdekeit. A dunakanyari Pilisben, Börzsönyben megbújó mintegy 66 település szempontjait, mert ennek a hídnak a megépítése legalább két-háromszázezer ember közlekedését könnyítené meg. Konkrétumot mondok: a Duna-kanyarban a folyó két partja között – a kompokat kivéve – jelenleg nincs közvetlen kapcsolat, a víz kettészeli a területet. Bár légvonalban közel vagyunk egymáshoz, a híd hiánya miatt mégsem működik a Dunára merőleges kapcsolati rendszer. Autóval Szlovákia felé a túlzsúfolt budapesti Árpád-hídon lehet átkelni; vagy aki például Visegrád felől autózik a főváros keleti kerületeibe, harminc-negyven kilométeres kitérőre kényszerül a szintén hajmeresztően forgalmas 11-es úton.
A jobb és bal parti kapcsolat összekötőinek ellenzői azzal is érvelnek, hogy nem rossz ez az elzártság, hiszen segít megőrizni ennek a gyönyörű vidéknek a nyugalmát, természeti kincseit. Én ezzel olyannyira egyetértettem, hogy annak idején magam is elleneztem a nagymaros–visegrádi híd megépítését. Nemcsak a természeti értékek miatt, hanem mert ott, abban a környezetben életveszélyes cselekedet lett volna hidat építeni. Azok az utak mindkét oldalon hegynek futnak, emiatt jobbra-balra való éles kanyarodással valóban tönkretette volna a járműforgalom a festői szépségű Zebegényt, Dömöst és Nagymarost. Tehát ott kellett hidat „kitalálni”, ahol a vidék nyugalmának megzavarása nélkül, egyfajta kapuként szolgál a két part között. Ennek Vác lenne az utolsó pontja, itt jön le a 2-es út a szlovákoktól, és a Duna-kanyaron már át lehet menni úgy, hogy nem érintem a börzsönyi-pilisi hegyeket. Közigazgatásilag az egyik hídfő Vácon, a másik Tahin lenne. Előnye, hogy a Duna-kanyar így körbejárható, ráadásul tehermentesíti a 11-es szentendrei utat, ami Tahiig rettenetesen túlterhelt.
– A hidat illetőleg eredetileg négy, később már csak két nyomvonal szerepelt a tervekben, az északi és a déli. Mi döntött végül a déli mellett?
– A Gödöllőről induló déli nyomvonal előnye, hogy javarészt mezőgazdaságilag művelt, síkvidéki terület, szemben az északi erdős, hegyvidékivel Igaz, a délinél a sok vasúti kereszteződés miatt a „megemelt műtárgy” megdrágítja majd az építkezést. Körülbelül húszmilliárd forint lenne az északi változat tízmilliárdjához képest. Viszont a város jövőképe, az agglomerációs érdekek mégis a déli megoldás mellett szólnak. Az utóbbival ugyanis a város forgalmát a Duna-kanyar irányába „terelem”, az előzővel viszont szinte belekényszerítem az agglomerációba. A déli terv közlekedési szempontból is előnyösebbnek ígérkezik, mert amint megvalósul a Vác–Gödöllő összekötő nyomvonal, abban a pillanatban rajta vagyunk az M3-ason. Logisztikai szempontból tehát nemcsak a város, hanem az ország közlekedését is jobban szolgálná a híd Vác déli részén való felépítése. Jelenleg ugyan drágább, hosszú távon mégis olcsóbb lenne, mert egy hidat és az ahhoz vezető utat legalább ötven-száz évre terveznek. A testület is a déli változat mellett voksolt. Az országos közúthálózathoz való kapcsolódással ugyanis mindez már nem csupán Vác ügye lenne, hanem reménykedünk az állami támogatásban is.
– Melyik építési változat érinti a szentendrei vízbázist? Egyáltalán van-e remény ebben az ügyben a megegyezésre?
– A fővárost és Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóságot a déli változat érint: a Duna-Ipoly Nemzeti Parkot viszont mindkettő. Bízom a megegyezésben, mert műszaki ember lévén azt mondom: a vízbázisok és a természeti értékek egyaránt korrekt módon megvédhetők. Számtalan műszaki megoldás létezik ezekre. De én megtanultam, hogy ahol az én igazságom véget ér, ott kezdődik a másiké, amit tiszteletben kell tartani. Közösen dönthetünk arról, hogy a számos érdek együttesen megéri-e azt a kétségkívül drága, de speciális műszaki védelmet. Remélem, sikerül megegyezésre jutnunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.