Nem kötelező a teljes kártalanítás

Gyurcsány Ferenc szerint kárpótolni kell a távol-keleti útjukat a katasztrófahelyzet miatt lemondó ügyfeleket – a teljes kártalanítás azonban nem jár. A Világgazdaság értesülései szerint egyes cégek a Külügyminisztérium felhívása ellenére utazásra buzdítanak. A kormányszóvivő ennek ellenkezőjét állította ma.

MNO
2004. 12. 30. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utazási irodák többsége kártalanítja távol-keleti útjukat a katasztrófahelyzet miatt lemondó ügyfeleket, ám vannak olyan irodák is, amelyek erre nem hajlandók – írja a Világgazdaság. A lap értesülései szerint egy-egy utas kártalanítása átlagosan hatszázezer forintjába kerül a katasztrófa által sújtott távol-keleti üdülőhelyekre utaztató hazai cégeknek. Helyzetüket súlyosbítja, hogy alacsony, tíz százalék körüli árréssel dolgoznak, s anyagilag sem olyan erősek, hogy e tetemes összeget következmények nélkül kifizethessék.

A lap által megkérdezett utazásszervezők közül a teljes kártalanítást csak néhány cég vállalta. Gál Pál Zoltán, az IBUSZ ügyvezetője a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott: ügyfeleikre bízzák a döntést, hogy befizetett pénzüket visszakérik-e, vagy más IBUSZ-úthoz használják fel az összeget. Az OTP Travelnél a teljes kártalanítás a december 31-ig lemondott utak esetében érvényes, a Chemol Travel pedig minimális költséglevonással, de szintén teljes körűen kártalanítja utasait. A Tensi Tours is arra törekszik, hogy mind teljesebb mértékben kártalanítsa utasait – már jelezték a járatlemondási szándékot a Malévnek és több külföldi utastársaságnak. A többi utaztató cég attól függően kártalanít, hogy mennyi pénzt tud visszaszerezni hazai és külföldi partnereitől – írja a lap.

Van olyan utazási vállalkozás, mely a Külügyminisztérium felhívása, illetve a kialakult helyzet ellenére is utazásra buzdít, és nem foglalkozik a kártalanítás kérdésével. Ebben az esetben – a Magyar Turisztikai Hivatal álláspontja szerint – az utasokat hátrányosan érintő következményekért az iroda felel. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének szóvivője, Simon András a lapnak úgy fogalmazott: egy utazási iroda jogszerűen megteheti, hogy nem térít vissza semmit az utazásra befizetett összegből, ám szakmailag hitelét vesztheti. A Magyar Turisztikai Hivatal jogi szakértőkkel konzultálva azt az álláspontot képviseli – és erre kéri a cégeket is –, hogy a kármegosztás illetve -enyhítés legyen a cél.

A mai kormányszóvivői tájékoztatón kiderült: Gyurcsány Ferenc felkérte Kolber István tárca nélküli minisztert, hogy tájékozódjon a kialakult helyzetről és járjon közbe, hogy a még itthon tartózkodó turistákat kárpótolják. Batiz András tájékoztatása szerint egy vonatkozó kormányrendelet értelmében a turisták elállhatnak a szerződéstől, mivel a Külügyminisztérium nem javasolja az utat. Az ügyfél ilyenkor másik utat választhat, vagy ha azt nem igényli, vissza kell neki fizetni a részvételi díjat – ám a teljes összeg megtérítésére az irodákat nem lehet kötelezni – hangsúlyozta, hozzátéve: mivel az irodák is nehéz helyzetbe kerülhetnek, a turisztikai hivatal vezetője felkérte az utazási irodák szövetségét, hogy dolgozzanak ki egy kompenzációs rendszert az irodák megsegítésére, és azt tárják a kormány elé.

A kormányszóvivő elmondta azt is: információik szerint egyetlen utazási iroda sem utaztat olyan célállomásra, amit a Külügyminisztérium nem javasol.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.