Bérteherben túlteszünk az uniós átlagon

A bruttó átlagkeresetet terhelő adó Magyarországon a legnagyobb az új uniós tagok körében, bár a kiskeresetűek esetében már jobb a helyzet – írja a Népszabadság a Világbank friss elemzése alapján.

MNO
2005. 04. 18. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az átlagkeresetet terhelő – a teljes bérköltség százalékában számított – elvonások Magyarországon 2003-ban úgy festettek, hogy a munkaadói járulékok 27, a munkavállalói járulékok 9, 1 és a személyi jövedelemadó 9,5 százalékát tette ki az átlagos béreknek. Ez a többi új uniós tagországgal való összehasonlításban az azonos időszak azonos adatait nézve a legmagasabb, összesen 45,6 százalék. Ez az arány a második legmagasabb az újonnan csatlakozottak között. Csehországban (43,8), a legalacsonyabb a tanulmány szerint Észtországban (39,7 százalék) – utóbbinál 2001-es adatot vettek figyelembe. Az új tagok közül egyedül a magyarországi adat haladja meg a 2004 előtt is EU-tag 15-ök 44,3 százalékos átlagát.

A Világbank varsói irodájának munkatársai szakmai vitára számítva eleve óvnak attól, hogy tanulmányukat kockázatos adóreform-kísérletekre használják fel, különösen abban az esetben, ha a költségvetés helyzete nagyobb változtatásokat nem is enged meg. Előbb a kiadásokat kellene csökkenteni, vélik az elemzők, s csak utána a bérterheket. Az Európai Unióhoz tavaly csatlakozott kelet-európai nyolcak adatai alapján készített számítások arra utalnak ugyanis, hogy különösen a kiskeresetűek esetében a bérterhek túlságosan nagyok, meghaladják a régi uniós tagok átlagát, s ez nehezíti a foglalkoztatás növelését.

A szerzők az adóék mértékét vizsgálták: azt, hogy a bruttó bérekhez hogyan aránylik az összes adó és elvonási teher, tehát a személyi jövedelemadó, a munkáltató és a munkavállaló által fizetett társadalombiztosítási (és egyéb) járulék. A személyi jövedelemadó-rendszerek eltérőek, sokféle kedvezményt tartalmaznak, így az adókulcsok összehasonlításának nincs is sok értelme. A baltiak és a szlovákok egykulcsos adózást vezettek be, a másik négy ország maradt a hagyományos, progresszív tábla mellett. A társadalombiztosítási járulékokat hozzávéve az szja-hoz, kiderül, hogy az elvonási kulcsok összesített mértéke Szlovákiában és Csehországban meghaladja a magyart, a lengyel azonban azonos utóbbival.

A 2003-as adatok alapján – amióta egyébként például Magyarországon is változott az adótábla – a feldolgozóipari átlagkeresetet nézve nálunk a legmagasabb az összteher, 45,7 százalék. Más kérdés: az EU-15-ök átlaga is 44,3 százalékos elvonás, s a legalacsonyabb érték is negyvenszázalékos a nyolcak körében. A kiskeresetűek – lényegében a minimálbérből élők – esetében nálunk az adóék 37,8 százalék, míg az EU-15-öknél 33,9, de Csehországban például 41 százalék. Mind a nyolc új EU-tagországban nagyobb a kiskeresetűek adóterhe, mint a régi uniós államokban, s a világbanki elemzők szerint ez ad okot némi aggodalomra, hiszen arra a következtetésre jutottak, hogy az adóék egy százalékpontos változása a foglalkoztatás növekedésében 0,5-0,8 százalékpontos módosulást idézhet elő. Igen szoros a kapcsolat tehát az adózás és a foglalkoztatás között. Igaz, a tanulmány készítői ezt a megállapítást maguk is előzetesnek és megkérdőjelezhetőnek vélik, hiszen az adatok nem alapulnak teljes körű felméréseken, s vita tárgya a foglalkoztatási státus megítélése is.

Az alacsony képzettségűek esetében Franciaország, Hollandia és Belgium növelni tudta a foglalkozatást a bérterhek enyhítésével, míg Kolumbiában az adók emelése a foglalkoztatás csökkenésével járt. De akadnak példák arra, hogy az adók és járulékok mérséklése a béreket emelte meg, és nem gyakorolt hatást a foglalkoztatásra, mint például Chilében és Nagy-Britanniában.

Az alacsony képzettségűek nagyobb arányban vannak jelen a munkaerő-kínálatban az EU-8 országokban, mint az EU-15-ökben. Különösen szembeötlő ez Litvániában, Lettországban és Lengyelországban. Ebben a három országban a ráta hatvan százalék feletti, míg a teljes unióban is csak 51 százalék. Ebből következik az a tétel, hogy az uniós jövedelemelosztás alján helyezkednek el a nyolcak, s ezért mondják azt a tanulmány szerzői, hogy az új tagok nagyobb adóéke erőteljesebben hat a foglalkoztatásra, mint a régebbi uniós országokban.

A bérterhek csökkentése lehetne a megoldás, de kérdés, hogyan finanszírozható. Nincsenek általános válaszok. De érdemes megfontolni, hogy a kisebb adóterhelés részben önmagát finanszírozhatja a magasabb adóbevételek és gazdasági teljesítmény okán. Az adóalanyok körének szélesítése, a fogyasztási vagy vagyonadó bevezetése is célra vezető lehet, miként a költségvetés kiadásainak ésszerűsítése a szociális juttatások és támogatások szűkítésével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.