Kafka-thriller

Steven Soderbergh, akinek Tarkovszkij zseniális filmjét, a Solarist is sikerült a végsőkig lebutítania, most Kafkához nyúlt. A DVD borítóján ez áll: „Ez a thriller nem egy adaptáció, csak egy rendkívül izgalmas stílusgyakorlat, ahol minden ’kafkás’ dolog fellelhető: misztikum, paranoia, összeesküvés...”

Végh Attila
2005. 04. 22. 12:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A DVD-fülszöveg még azt is közli velünk, hogy a borzalmak, amelyek főhősünket, Kafkát elragadják, borzalmasabbak annál, amit ő valaha kitalált. Ennek a mondatnak két olvasata van. Az egyik, hogy az élet mindig izgalmasabb, mint az irodalom. Ez hülyeség. Az irodalom, a művészet a valóság megtörténési helye, mondja Gadamer. A valóság nem ilyenebb vagy olyanabb, mint a művészet, mert a művészet valóság. A másik olvasat pedig egyenesen hübrisz. Eszerint ugyanis a rendező kreálta thriller életesebb, harsogóbb ontológiai mezőket jár be, mint Kafka művei.
Ha az ember túlteszi magát a csomagolás bombasztikus reklámszövegein, és bátran nézni kezdi a filmet, az első félórában az a fájdalom hántolja szívét, hogy ez a rendező elmebeteg. (Ráadásul rossz értelemben véve az: az eredetiség, a lombrosói zsenialitás szikrája sem pislantgat agyállománya sötétjében.) Mert mit látunk? Kafka rohangál a tízes évek Prágájában, és szemlátomást nem találja a helyét. Ezzel elég sok idő elmegy. Aztán a történet lassan ráfordul a célegyenesre. Kiderül, hogy íróhősünk laza kapcsolatban van bizonyos anarchista elemekkel, akiket az állam nem annyira szeret. Szaporodnak a hullák. Kafka pedig nyomozni kezd, és egy óra elteltével azon kapom magam, hogy totál belesimultam az érzésbe: Franz most Sherlock Holmesban nyomja.
Jól van, kedves Soderbergh, legyen neked könnyű a föld, mondom magamban, ám meglepő módon a film a végére kissé bejavul. Kafkát ugyanis kutatásai a Várba vezetik. Ez volna ugye az etatista fellegvár, szörnytámaszpont. Itt beleszaladunk egy érdekes képbe. Hatalmas, kupolás terem közepén egy kínzószék tornyosul. Egy ellenálló ül benne. Murnau professzor (jusson eszünkbe a névről Nosferatu) agyakat vizsgál, amúgy mengelésen. Célja, hogy kikísérletezze az ideális rabszolgafajt. A delikvens koponyatetőjét eltávolíttották, pirosan lüktető agyára pedig ráállítottak egy óriási mikroszkópot, mely a kortikális tájképet a terem üvegkupolájára vetíti. Amikor aztán Kafka az állam őrei elől menekülve felkúszik a padlásra, ezen a nagy, vetített agytérképen mászik végig.
Ez szép. Mi más volna az író dolga, mint hogy végigmássza, végigélje, végigmenekülje az agyat? Elidőzni a kanyarulatokban, megtalálni olyan érzéseket, amelyek a normális ember előtt rejtve maradnak, őrjöngő érzékenységgel átélni azt, hogy átzuhan rajtam a világ, hogy az út, amin járok, nem kívül húzódik, hanem bennem.
„Ide már, kedves Glaukónom, nem tudsz követni” – mondja Platón Szókratésze egy kanyarulatos gondolatmenet kezdete előtt tanítványának. Platónt majmolva kezdhetném ezzel szövegem lezárását: „Ide már, kedves Soderberghem, nem tudsz követni.” Az út, amin élünk, szakaszokra oszlik. Az Út, ami felé (és ami felől) élünk, a végtelen ingoványa. A semmiből jövünk, a semmibe tartunk. Baktatunk az úton, olykor az Úton is talán, egyszer diadalmasan szökdécselve, máskor gyötrelmesem kúszva-mászva. Ha nem vétjük el, pont a végén érünk a sötétségbe. Dideregve állunk egy kemény, néma mélység előtt. Bólintva: ez volt az élet. Volt helyeink szanaszéjjel: levetett, senkire nem jó ruhák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.