17 százalékkal drágul a természetbeni juttatás

Szeptembertől közel 17 százalékkal kerül többe a cégeknek az adóköteles természetbeni juttatás, mivel ezek után több tb-járulékot kell fizetniük. A nagyobb vállalkozásoknak ez akár százmilliós többletkiadást okozhat. Az adószakértő szerint ez övön aluli ütés a kormányzat részéről, hiszen év közben növelik a foglalkoztatás terheit, miközben ennek ellenkezőjéről beszélnek.

MNO
2005. 07. 26. 7:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos terheket jelent a vállalkozásoknak a július elején kihirdetett „az egyes pénzügyi tárgyú törvények” utolsó paragrafusa – írja a Világgazdaság. E szerint ugyanis szeptember elsejétől módosul a tbj-törvény, s a jelenleginél több járulékot kell fizetni az adóköteles természetbeni juttatások után. A változás szerint járulékalapot képező jövedelem ezen időponttól az szja-törvény 69. §-a szerinti természetbeni juttatás adóalapként megállapított értékének személyi jövedelemadóval növelt összege, magyarán a tb-járulékot az szja-val növelt összeg után kell megfizetni. Tehát míg augusztus végéig a cégeknek 1000 forint adóköteles természetbeni juttatás után 760 forint közterhet kell fizetni, addig szeptember elsejétől a 44 százalékos szja-val növelt összeg után kell a tb-járulékot leróni: így 1000 forint adóköteles természetbeni juttatás után 760 helyett 887,6 forintot kell az államkasszába adók és járulék gyanánt megfizetni a cégeknek. Ez egyben azt is jelenti, hogy alaposan – csaknem 17 százalékkal – drágulnak meg a cégek számára az adóköteles természetbeni juttatások év közben, mindenféle előzetes kormányzati bejelentés nélkül.

Az új szabály váratlanul érinti a cégeket, tekintettel arra, hogy a kormány a száz lépés program keretében sem az egészségügyet érintő 21 lépés, sem az adó- és járulékrendszert érintő 15 lépés keretében nem említette, hogy ilyen intézkedés a tervei között szerepelne, ráadásul már szeptember elsejétől.

Övön aluli ütésnek nevezte a szigorítást Heinczinger Róbert, az Ernst & Young Tanácsadó Kft. partnere. Az adószakértő szerint azon még lehet vitatkozni, hogy a kormány az egyes jövedelemtípusok között melyeknek növelje az adó- és járulékterheit, az viszont már nem akceptálható, hogy a tehernövekedést egy merész húzással már szeptember elsejétől bevezeti. Véleménye szerint a legnagyobb problémát az okozza, hogy ezen természetbeni juttatások többnyire kollektív szerződésben, év elejétől év végéig rögzítettek, vagyis a cégek a járulékteher-növekedést nem tudják kivédeni. Ez az intézkedés már megint csak nem a kiszámíthatóságot segíti – hangsúlyozta az adószakértő.

A nagyobb vállalkozásoknak, ahol széles az adóköteles természetbeni juttatások köre, akár százmilliós többletkiadást is okozhat már az idén a szigorítás. A kisebb vállalkozásoknál pedig vélhetően a feketegazdaságot erősíti az intézkedés, hiszen mivel hirtelen megnövekedett költségeiket nem tudják kitermelni, vélhetően feketén fizetik ki azt, amit eddig legálisan adtak oda.

A természetbeni juttatásokra vonatkozó szabályokat egyébként utoljára 2004 elején szigorították. (Világgazdaság)

Természetbeni juttatások közterhei (forint)



























Juttatás 2005. augusztus 31-ig 2005. szeptember 1-jétől
1000 440 szja
440 szja
290 tb-járulék
417,6 tb-járulék
30 munkaadói járulék
30 munkaadói járulék
Összesen
760
887,6


Adóköteles természetbeni juttatások
• reprezentáció, üzleti ajándék címén adott juttatás
• törvény vagy annak felhatalmazása alapján a magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen adott termék, nyújtott szolgáltatás révén juttatott adóköteles bevétel
• a kifizető által egyidejűleg több magánszemélynek juttatott adóköteles bevétel, ha a kifizető nem képes megállapítani az egyes magánszemélyek által megszerzett bevételt (munkahelyi partin nyújtott vendéglátás, sportnap stb.)
• a munkáltató által valamennyi munkavállaló részére azonos feltételekkel nyújtott adóköteles bevétel, ilyen lehet például a cafeteriarendszerben nyújtott adóköteles bevétel
• a munkáltató által kollektív szerződésben vagy belső szabályzatban rögzítetten, azonos feltételekkel ingyenesen vagy kedvezményesen biztosított termék, nyújtott szolgáltatás, ha a jogosultak körét a kollektív szerződésben, illetve a belső szabályzatban kizárólag a munkakör, a beosztás vagy más közös ismérvek alapján határozzák meg
• a kifizető által személyszállítási szolgáltatás (utazási bérlet, jegy) ingyenes vagy kedvezményes biztosítása révén a magánszemélynek juttatott adóköteles bevétel
• a hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó ingyenes vagy kedvezményes étkezés vagy más szolgáltatás adóköteles része
• az üdülési csekk értékéből az adómentes értékhatárt meghaladóan engedmény formájában, valamint az üdülési szolgáltatás révén juttatott adóköteles bevétel
• sporttevékenységhez nyújtott ingyenes vagy kedvezményes szolgáltatás révén a magánszemélynek juttatott, nem adómentes bevétel
• üzletpolitikai célból (reklám) a magánszemélyeknek juttatott adóköteles bevétel

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.