Bankok versenye az autósok kegyeiért

Szombaton teszik közzé a hazai biztosítók a 2006-ra érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifáikat. A díjat befolyásoló legfontosabb paraméterek továbbra is a régiek: a jármű típusa és teljesítménye, az üzembentartó életkora, állandó lakóhelye, valamint kárelőzményei.

MNO
2005. 10. 27. 6:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Főhet a fejük a Magyar Nemzet és a Népszava tördelőinek, amikor a szombati húszoldalas lapmellékletbe próbálják belegyömöszölni a tizenkét biztosító tarifáit. (Az autósok is nosztalgiával gondolnak azokra az időkre, amikor a hatósági díjak ráfértek a Magyar Közlöny egyetlen nyomdai hasábjára.) – írja a Napi Gazdaság.
Az újságok megjelenése után a számolgatás sem lesz könnyű, ám talán megéri a ráfordított időt, hiszen az érintettek elég magas órabért hozhatnak ki maguknak. A tarifák ugyanis egyes pozíciókban jelentősen eltérnek egymástól, ami a verseny kétségtelen jele.

Tavaly a gépkocsik üzembentartói – papírmunka helyett – már egymillió alkalommal kattintottak rá azokra a biztosítási honlapokra, amelyek összehasonlító programokat tartalmaznak. Ez a szám idén nyilván jelentősen nőni fog, de a szoftvereseknek sem lesz könnyű a dolguk, hiszen a biztosítók jelentős kedvezményekkel, pluszszolgáltatásokkal igyekeznek magukhoz csábítani az ügyfeleket (no meg megnehezíteni az összehasonlítást). A díjat befolyásoló legfontosabb paraméterek továbbra is a régiek: a jármű típusa és teljesítménye, az üzembentartó életkora, állandó lakóhelye, valamint kárelőzményei.

Kézenfekvő a kérdés: mi mennyi? A biztosítóknak nincsenek illúzióik, az autós döntését továbbra is a díj mértéke fogja a legmarkánsabban befolyásolni. Vannak azonban már biztató jelek is: megdőlt az a nézet, hogy ebben az üzletágban a szolgáltatások színvonalával nem lehet versenyezni (hiszen a szolgáltatást majdan nem a biztosított, hanem az általa okozott kár elszenvedője fogja igénybe venni). Az eddigi gyakorlat azt mutatja, hogy az autósok tíz-tizenöt százalékos árkülönbözet alatt (féltanknyi benzin) nem foglalkoznak a biztosítóváltás gondolatával, vagy csupán akkor, ha más okból akarják elhagyni eddigi biztosítójukat.

Ha az autós úgy dönt, hogy marad a réginél, nincs teendője: januártól a biztosítója által meghirdetett díjakat kell fizetnie.
Az eldöntött biztosítóváltás koreográfiája nem túl bonyolult, ám néhány formai és időbeli feltétel igen fontos lehet. Először is: a biztosítást fel kell mondani a régi (vagyis a jelenlegi) biztosítónál, mégpedig úgy, hogy az egyértelmű, írásban rögzített felmondó nyilatkozat 2005. december 1. napjának 24.00 órájáig beérkezzen hozzá. Ezzel a határidővel van a legtöbb probléma, hiszen az autósok (is) hajlamosak a döntést az utolsó pillanatra hagyni.

A felmondás legcélszerűbb módja az ajánlott postai küldemény vagy a személyes átadás, az átvétel igazolásával. Faxon is továbbítható a nyilatkozat, de azzal számolni kell, hogy annak valóságtartalmát a biztosító ellenőrizheti. Ha a szabályos felmondás a fenti időpontig nem érkezik be a biztosítóhoz, a szerződés – a régi biztosítónál és az által meghirdetett díjjal – a következő évre is hatályban marad. Év közben nem lehet biztosítót váltani.

Felmondás esetén viszont feltétlenül gondoskodni kell az új biztosítás megkötéséről a kiválasztott biztosítóval, mert a régi december 31-én megszűnik. Az új biztosítás megkötésére december végéig mindenképpen sort kell keríteni, hogy az új szerződés január 1-jén hatályba lépjen. Az internetes biztosításközvetítők (alkuszok) – megbízás esetén – átvállalják a biztosítóváltással összefüggő teendőket.

Biztosítóváltás esetén még az is szükséges, hogy a régi biztosítótól beszerezzük a bonus-malus adatokat tartalmazó kártörténeti igazolást, hiszen megszerzett kedvezményeinket továbbvihetjük, illetőleg malusainkat is magunkkal kell cipelnünk. Ha az új szerződés kötésekor ez a dokumentum nem áll rendelkezésre, a biztosító alapfokozatba, vagyis A00-ba fogja besorolni az autóst.

Innentől kezdve kilencven napja van az autósnak arra, hogy ezt az igazolást pótolja. Ha ez nem történik meg, a biztosító a jogszabály alapján kénytelen az autóst a leghátrányosabb kategóriába, az M04-be sorolni. A hiányzó igazolás 2006. december 31-éig még ezt követően is pótolható, de ez már igen bonyolult elszámolással járhat.

Forrás: Napi Gazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.