Könyv nélkül él a romániaiak egytizede

A romániaiak mindössze öt százalékának van ötszáznál több könyve – 12 százaléknak egyetlen könyve sincs – derül ki egy kultúrafogyasztási felmérésből. A kutatás rámutat: a városiak és vidékiek ízlésében nincs sok különbség, bár utóbbiak nehezebben férnek hozzá a kulturális termékekhez. A televíziós műsor a legnépszerűbb kultúrcikk Romániában.

MNO
2006. 02. 11. 23:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A romániaiak 74 százaléka soha nem jár moziba, csupán 5 százaléknak van ötszáznál több könyve, 37 százaléka pedig egyetlen külföldi írót sem ismer – derül ki a CURS közvélemény-kutató és a Kulturális Tanulmányi és Kutatóközpont tavaly november-decemberben készült közös kultúrafogyasztási felméréséből. A kutatás során nem csupán a magaskultúrát, hanem a tágabb értelemben vett kulturális közeget, intézményrendszert vizsgálták; a felmérés 1636, 15 éven felüli személy megkérdezésével, reprezentatív minta alapján történt.

A kutatási eredmények szerint a lakosok nagy többsége soha nem jár koncertre (57,14 százalék), kiállításra és múzeumba (61,3 százalék), moziba (74,27 százalék), színházba (76,46 százalék) és operába (87,97). A népesség mintegy harminc százaléka az elmúlt egy évben egyszer sem volt múzeumban vagy történelmi emlékhelyen, és a megkérdezettek mintegy 35 százaléka csupán a családi költségvetés 0-5 százalékát fordította egy hónap alatt kulturális termékekre. A megkérdezettek 12 százalékának egyetlen könyve sincs otthon, a folyóiratokat, újságokat és tankönyveket leszámítva. 19 százaléknak 101-500, 23 százaléknak 51-100, 20 százaléknak 21-50 darab könyve van, és csupán öt százalék rendelkezik félezer kötetnél többel.

A szociológusok megpróbálták leellenőrizni, igaz-e a közvélekedés, miszerint óriási eltérés tapasztalható a városi és vidéki lakosság kultúrafogyasztási szokásai között a városiak javára. Kiderült, a tévénézés terén csupán ötszázalékos a különbség a városi és falusi lakosok között (előbbiek 87, utóbbiak 82 százaléka naponta több mint egy órát tévézik). A városiak 60 százaléka naponta minimum egy órát hallgat rádiót, a falusiaknál az arány 51 százalék. A diszkóba járás terén még kisebb az eltérés: a városiak 3,7, míg a vidékiek 3,2 százaléka hetente ellátogat a szórakozóhelyre. A falusiak nagy többsége igényli vagy hasznosnak tartja, hogy településén legyen művelődési otthon (74 százalék), könyvtár (61 százalék), illetve könyvesbolt (63 százalék). Ez nagyrészt megegyezik a városiak igényeivel. Különbség akkor tapasztalható, amikor múzeumról, színházról, kiállításokról, operáról van szó: a városiakhoz képest a vidékieknek csak mintegy a fele igényli, hogy lakóhelyén megtalálhatóak legyenek ezen intézmények.

A vidékiek és városiak kulturális termékfogyasztása között a legnagyobb különbség a rendszeres (napi) internetezés, olvasás és számítógépes játékok használata terén tapasztalható. A kutatók a jelenséget a hozzáférési lehetőség korlátozottságával vagy teljes hiányával magyarázzák. A megkérdezett városiak 18 százaléka internetezik, illetve 15 százalékuk játszik számítógépes játékokat naponta, míg a falusiaknak csupán 4-4 százaléka tölt el ily módon egy órát. Ugyanakkor a városiak mintegy 60, a falusiaknak pedig 90 százaléka soha életében nem használt még számítógépet.

A romániai régiók lakói közötti különbségek úgy is megragadhatók, hogy Erdélyben a népművészeti és színházi előadások, Munténiában a filmek, míg Moldvában az önképzőkörök és a diszkók a legnépszerűbbek. Érdekes adalék, hogy a romániaiak jó része – 47 százaléka – rendszeresen jár különböző népünnepélyekre – városünnepre, szüreti bálra, sörfesztiválra. A legkedveltebb kézműves termékek a bizsuk és ékszerek, ezeket szorosan követik a vallási ikonok.

A felmérés konklúziói a következők lehetnek: a romániai fogyasztók körében az audiovizuális termékek, főképp a televíziós műsorok dominálnak; a lakosság azt fogyasztja, amihez hozzáférése van, és nem az igény határozza meg a kínálatot; azok, akik rendszeresen olvasnak, előnyben részesítik a szakterületüknek megfelelő irodalmat; a mozgóképkultúra tekintetében legkedveltebbek az akciófilmek és a vígjátékok; a fogyasztók elenyésző százaléka szerzi be törvényes úton a filmeket, illetve az általa hallgatott zenét; a legnépszerűbb a népzene; bár ízlés tekintetében elenyésző a különbség, a vidéki lakosoknak kevesebb hozzáférési lehetőségük van a kulturális termékekhez, mint a városiaknak.

(Transidex.ro)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.