Borfogyasztás: aggasztó trend a fiatalok eltűnése

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa idén ősszel is átfogó kutatással mérte fel a hazai borvásárlási és borfogyasztási szokásokat. A 2017-es és 2023-as hasonló felméréssel összevetve az idei adatokat jól látható, hogy a borfogyasztás drasztikus csökkenése után most stabilizálódik a piac, viszont további veszélyeket rejt, hogy a fiatalok egyre inkább elfordulnak a bortól.

2025. 12. 15. 12:58
A borfogyasztásban komoly elmozdulások láthatók Fotó: MARCO BERTORELLO Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azok arányában, akik soha nem isznak bort, hatalmas változás követezett be 2017 és 2023 között, míg az elmúlt két évben nem történt valódi elmozdulás – ismertette a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által rendelt kutatás egyik eredményét Szolnoki Gergely, a Geisenheimi Egyetem piackutatási professzora. Mint kiemelte, az említett hat évben 34-ről 46 százalékra emelkedett a bort elutasítók aránya, az pedig sikerként könyvelhető el, hogy az utóbbi két évben ez nem növekedett. Ezek szerint 2017 és 2023 között megtörtént a borpiacon a nagy bezuhanás, azóta pedig stabilizálódott a helyzet, beleértve a borfogyasztás gyakoriságát is. Utóbbit nem szabad keverni a mennyiséggel – tette hozzá.

This photograph shows bottles of rose wine on display in an Intermarche supermarket during a visit of France's Minister of Labor, Health, Solidarities and Families in Paris on September 5, 2025.  (Photo by STEPHANE DE SAKUTIN / AFP), borfogyasztás
A borfogyasztás változásának egyik jellemzője a szupermarketek és a diszkontok előretörése / Fotó: STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

Fontos megállapítása a kutatásnak, hogy a 18–29 éves korosztályban a 2017-es, ’23-as és ’25-ös mérés is azt igazolta, hogy növekedett, illetve egyre növekszik azoknak a a fiataloknak a száma, akik nem fogyasztanak bort.

Sajnos borpiaci szempontból kezdjük elveszíteni a fiatal generációt

– jelentette ki.

Érdekes változás az is, hogy míg 2017-ben a magas és alacsonyabb vagyoni státuszú fogyasztók körülbelül azonos szinten voltak fogyasztási szempontból, addig az utóbbi nyolc évben a magas vagyoni státuszúak „feljebb csúsztak” a borfogyasztás gyakoriságát tekintve, az alacsonyabb vagyoni státuszúak pedig lejjebb. Ez azt is jelenti, hogy azoknak az aránya, akik nem fogyasztanak bort, utóbbi szegmensben jelentősen megnőtt. Rabcsánszki Laura, a Társadalomkutató Kft. projektvezetője a borfogyasztás gyakoriságáról elmondta, hogy 

a hazai felnőttkorúak némileg több mint fele valamilyen rendszerességgel fogyaszt bort, közülük legtöbben legfeljebb havonta.

A borok cukortartalmát tekintve a száraz borokat preferálták, vásárláskor pedig a származási hely, az ízvilág és a bor ára a legfontosabb szempont.

Az utóbbi nyolc évre jellemző, hogy a bor és a sör fogyasztása is ugyanazon a szinten mozog, ez a két legfontosabb alkoholos ital jelenleg Magyarországon. Más európai országokban teljesen más arányok jöttek ki – a sör javára –, ezért jó eredménynek könyvelhető el, hogy a bor legalább ugyanazon a szinten található, mint a sör.

Érzékelhető elmozdulás a bor származásával kapcsolatban is. Míg ugyanis 2017-ben és 2023-ban az itthon fogyasztott külföldi borok aránya tíz százalék alatt maradt, ez az arány 25-ben már 12 százalékra nőtt. Ebből a szempontból figyelemre méltó, hogy – három korosztályra bontva a fogyasztókat – a legfiatalabbaknál a legmagasabb, 16 százalékos az importborok aránya, a leglojálisabbak pedig a 65 év felettiek. A vagyoni helyzetet vizsgálva pedig Szolnoki Gergely vészjelzőnek tekinti, hogy már a legalacsonyabb vagyoni státuszúaknál is meghaladta a tíz százalékot a külföldi borok aránya.

A kutatásból az is kiderült, hogy a vörösbor kezdi elveszíteni jelentőségét, ami teljes mértékben megegyezik a nemzetközi trendekkel. A 2023-as eredményekhez képest a fehérborok aránya nem változott, viszont a rozéké emelkedett, különösen fiatalok körében. Szintén náluk, illetve a legidősebbeknél enyhén nőtt a fehérborok fogyasztása is. Az ízpreferenciák szerinti bontásban azt láthatjuk, hogy 2023-hoz képest némileg csökkent az édes és félédes borok aránya, és ennek megfelelően kismértékben, három százalékkal növekedett a száraz és félszáraz borok aránya.

A kutatás a magyar bor megítélését is vizsgálta, ami – az importtermékek fogyasztásának növekedése ellenére – még mindig pozitív, a fogyasztók nemzeti italnak tartják, és továbbra is jó ajándéknak tekintik. 

A borfogyasztók számára ez még mindig egy elegáns, kulturált ital, amelyet a baráti beszélgetések legjobb kísérőjének tartanak. 

Az idei adatok ugyanakkor rávilágítottak arra is, hogy a trend nem jó irányba mozdult: a pozitív megítélés mértéke ugyanis a 2017-es és 2023-as értékekhez képest csökkent.

A borok beszerzésének helyéről szóló válaszokból pedig az szűrhető le, hogy a diszkontok és a szupermarketek jelentősége növekedett. Az online borvásárlás még mindig alacsony szinten van, viszont ebben a szegmensben a jövőben pozitív változást várható.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.