Radikális változás a szakképzésben

A kormányzati ciklus végén az Oktatási Minisztérium a szakképzés drasztikus átalakításába kezdett. Az eddigi 807 helyett 416 féle szakképesítést tartalmaz a most elkészült új Országos Képzési Jegyzék.

Kis Sándor
2006. 02. 22. 23:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) az állam által elismert szakképesítések megnevezését és leírását tartalmazza. 1993-ban alakult ki és jelent meg először jogszabályként, összefogva a korábbi, több különálló szakmajegyzékben szereplő, állam által elismert szakképesítéseket. A minisztérium állítása szerint az OKJ az évek során egyre csak bővült: a benne lévő szakképesítések száma növekedett, de nem alakult ki a jegyzékből való kivétel megbízható mechanizmusa. Azonban tény, hogy a jegyzéket eddig minden évben módosították, volt év, amikor növelték és volt olyan év amikor csökkentették a szakképesítések számát, mint legutoljára, 2005 októberében is, de egyik változás sem volt olyan drasztikus, mint a mostani.
Az oktatási kormányzat rövid előkészítő munka után a kormányzati ciklus végén a szakképzés átalakításának keretében revízió alá vette az elavult képzési jegyzéket. A munka a Nemzeti Szakképzési Intézetben folyt, ahol kidolgozták az elméleti hátterét a szakképzés reformjának, ami lényegében új képzési jegyzék kialakítását, az úgynevezett modul rendszer és a kompetencia alapú oktatás (azaz az adott szakmához kapcsolódó készségek fejlesztésének) bevezetését jelentette.
Az eddigi 807 helyett 416 szakképesítést tartalmaz a most elkészült új Országos Képzési Jegyzék. A drasztikus változást alig egyéves belső egyeztetés előzte meg. Az OKJ, amióta csak kialakították, évről évre kisebb mértékben, de folyamatosan változott. Az illetékesek mindig igyekeztek a változó kürülményekhez igazítani. Az új képzési jegyzékben egyes szakképesítéseket átneveztek, mint például a korábbi „ABC – eladó” most „bolti eladó” néven szerepel. Sok tradícionális szakmát, mint a kovácsot, csipkekészítőt vagy a fazekast kihagytak, de néhányat, mint például a bognárt nem. Ezek mellett számos, ma is népszerű szakképesítést (többek között az oktatásszervezőt vagy a reklám- és marketigmenedzsert is) kihagyták, és nem világos az ezekhez a képzésekhez kapcsolódó, eddig megszerzett képesítések jogállása sem. A kihagyások mellett a korábbiakhoz képest olyan szakmákkal bővült a lista, mint a hostess, a hulladéktelep-kezelő vagy az ipari alpinista.
A szakképzési reform másik pillére, a modul rendszer olyan pedagógiai módszer, amely építőelemeire, „modulokra” bontja az elsajátítandó ismereteket, majd ezekből – különböző célok megvalósítása mentén – építi fel a különböző tanterveket, ami által rugalmas, a változó viszonyokhoz jól alkalmazható tanterveket kapunk. A helyes alapgondolat mégis megbicsaklik az Oktatási Minisztérium „mindent és azonnal” megváltoztatni akaró gyakorlatán. A rendszer egészére vonatkozó, elsősorban adminisztratív lépések miatt a „élesben” derülnek majd ki a rendszer hiányosságai, hiszen a magyar oktatási hagyománytól és gyakorlattól eltérő modulrendszert eddig csak korlátozottan alkalmazták.
A harmadik lényeges reformelemnek, a kompetencia alapú oktatásnak a szakképzésben való megjelenését az a magától értetődő gyakorlati igény tette szükségessé, hogy olyan szakemberekre van szükség, akik a feladatot nem csak ismerik, de el is tudják végezni. Ez a természetes igény fennáll, amióta szakképzés létezik, és a gyakorlati képzés keretében már megoldották a problémát. Ha a gyakorlati képzés továbbra is olyan alacsony színvonalú lesz, mint jelenleg, akkor pusztán tanórai keretek között nem tudják elérni a kívánt célt.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara januárban még kijelentette, hogy a szakképzéshez kapcsolódó reformelképzeléseit már csak a választások után felálló új kormánnyal fogja megtárgyalni, azonban most üdvözölte a reformokat, példaértékűnek nevezve a minisztérium és a kamara együttműködését. Ez a pálfordulás a kamarának azzal a törekvésével magyarázható, hogy alternatív képzési jegyzéket kíván elkészíteni azokból a képzésekből, ami az OKJ-ből kimaradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.