Kihalnak a fővárosi sorfák?

Nagyjából nyolcezer sorfa hiányzik Budapest kiemelt fasoraiból, a pótlásra szánt összegből azonban ennek csupán töredékét ültethetik el az idén. Elsősorban az útsózás annak az oka, hogy a fasori fák korán halnak. Pedig létezik környezetkímélőbb és gazdaságosabb megoldás az utak és járdák jégmentesítésére.

MNO
2006. 03. 14. 8:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A városi ártalmak, főként az útsózás miatt Budapesten korán halnak a fasori fák. December óta mintegy 380 millió forintot költöttek el sózásra a főváros utcáin. Ugyanakkor több millió forint a só okozta kár is.

A pótlás tempója a mostani pénzügyi kondíciókkal és jogi keretek között jóval lassúbb, mint lennie kellene. Nagyjából 8000 fa hiányzik Budapest kiemelt fasoraiból, ennek viszont csak a töredékét lesznek képesek elültetni. A városházi büdzséből tavaly durván 100 millió forint jutott pótlásra, ebből 1100 új fát plántáltak el, az idén 30 millió forintot költhetnek e célra.

A városházi környezetvédelmi bizottság elnöke szerint el lehetne érni, hogy ráfordítás nélkül is felpörögjön a pótlás. Bánsági György a Népszabadságnak elmondta: a mostani jogszabály szerint mindazok, aki valamilyen nagyobb építkezés miatt erdőként nyilvántartott területen vágnak ki fát, s emiatt pótlásra kötelezték őket, e kötelezettségüknek csak erdősítés címén és keretében tehetnek eleget. Ha viszont a jog lehetővé tenné, hogy a kivágott fák helyett fasorokba is el lehet ültetni a meghatározott mennyiségű, s törzs átmérőjű növényt, a pusztulás és a telepítés egyensúlyba kerülhetne. Bánsági ezért hamarosan jogszabály-módosítást kezdeményez.

Ezzel egyidejűleg el kell kezdeni az erdősíthető területek összeírását is. A kataszter létrehozásáról a minap döntött a környezetvédelmi bizottság. A számbavételre elsősorban azért van szükség, mert a fa-pótlásra készülő cégeknek sok esetben egyszerűen fogalmuk sincs, hová ültethetnék a növényeket.

A sózás helyett egyébként több megoldás is létezik. A járdákat faforgáccsal vagy zúzott kővel lehetne felszórni, míg az utak jégmentesítésére több olyan vegyi anyag is van, amelyik olvasztja a jeget, de nem károsít. Ilyen egyebek között a kalcium-klorid, a karbamid, illetve az ammónium-nitrátot tartalmazó anyagok.

Prágában és Pozsonyban egy magyar fejlesztésű anyagot, az úgynevezett transheatet használják. Ez egy környezetbarát folyékony jégoldó, és bár literenkénti ára magasabb, mint a jelenleg használt szereké, de mivel fajlagosan kevesebb kell belőle, gazdaságosabb a többi jégoldónál.

(Népszabadság, Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.