Illyésnek még a neve sem maradhat meg

A határon túli magyarság kulturális identitásának megőrzésére létrehozott, másfél évtizede működő közalapítványi rendszert is érintik a megszorítások. Pomogáts Béla, az Illyés Közalapítvány kuratóriumi elnöke kétli, hogy a tervezett változtatások valóban a kitűzött célt szolgálják, és kifogásolja a szakembergárda tervezett, drasztikus leépítését.

2006. 08. 15. 12:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Gémesi Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára velem azt közölte, hogy december 31-i határidővel az Illyés, az Apáczai és az Új Kézfogás betagozódik a Szülőföld Alap keretébe. Nem lesznek tehát önálló kuratóriumok, ezek a Szülőföld Alap keretében mint szakkollégiumok működnének tovább. Egyelőre az is kérdéses, hogy ezek az alapítványok megőrzik-e saját elnevezésüket – jelentette ki az MNO-nak adott nyilatkozatában Pomogáts Béla, az Illyés Közalapítvány kuratóriumi elnöke.

– Illyés neve is nemkívánatossá vált?

– Amellett érveltem, hogy helyes lenne, növelné a bizalmat határon túl, ha megőriznénk az eredeti elnevezéseket, amire azt a választ kaptam, hogy ezt meg fogják fontolni.

– Ön 2002 óta vezeti az Illyés Közalapítványt, melynek fő missziója a határon túli magyarság kulturális identitásának támogatása. Milyen tendenciát érzékelt: nőttek vagy csökkentek a pénzügyi keretek, melyből gazdálkodhatnak?

– Egyértelműen csökkentek a keretek. Amikor átvettem az Illyés Közalapítvány vezetését, közel egymilliárdos, sőt ennél valamivel nagyobb kerettel gazdálkodtunk. 2005-ben ez az összeg százmillió forinttal csökkent, 2006-ban ez az összeg már csak 800 millió forint volt. A tartalékképzési politika jegyében ráadásul nem lehetett a teljes, támogatásra szánt összeget a tárgyévben kifizetni, csak a következő esztendőben. A 2005-ben megítélt összegek közül mintegy százmilliós összeget nem tudtunk célba juttatni az év folyamán, majd ezeket kifizette a költségvetés 2006. január végéig. Volt tehát késedelem, ami nem volt túl örvendetes, de ezek a pénzek végül kimentek. 2006-ban kétszázmillióval csökkent a keret, ez az Országgyűlés döntése alapján történt. Ebből is elrendeltek egy 230 millió forintos tartalékképzést, melyet, s erre ígéretet tettek, januárban el fognak juttatni. Az utóbbi években tehát százmilliós összegekkel csökkent a keret, miközben az inflációs adatokat tekintve is vesztett értékéből.

– Az anyagi megszorítások mellett most összevonják a határon túli magyarság alapintézményeit, megszüntetve a határon túli alkuratóriumokat. Hogy működik a továbbiakban a döntéshozatal?

– Olyan háromszintű rendszert képzelnek el, melynek a legfelső szintjén politikusok határozzák meg azt, hogy ezek a támogatáspolitikai összegek milyen politikai célokat szolgáljanak. Hogy ezt a felső szinten hogyan fogják kialakítani, egyelőre még nem tudom. Nem nagyon látom, hogy itt egy arányos politikai képviselet fog érvényesülni. A második szinten politikától független szakértők fognak elhelyezkedni, akik megállapítják a politikai cél által meghatározott stratégiai célokra rendelt, konkrét összegeket. A harmadik a hivatalnokok szintje lesz, akik végrehajtják a másik két szint által hozott döntéseket.

– Ön szerint működőképes az új szisztéma?

– Nekem ezzel a rendszerrel kapcsolatban több kérdőjelem, fenntartásom van. Az egyik az, hogy mindezt az átalakítást december 31-ig kell végrehajtani. Nagyon kétlem, hogy ezt az átalakítást néhány hónap alatt meg lehet valósítani. Másik fenntartásom azzal kapcsolatos, hogy megszüntetik az úgynevezett alkuratóriumokat az Illyés Alapítványnál. Ezeket a határon túli magyarság hozta létre, és az Illyés Alapítvány által kezelt összegek közel fele ezeknek az alkuratóriumoknak a döntései nyomán került ki a pályázókhoz. Nos, ha megszüntetik az alkuratóriumokat, és minden Budapesten fog eldőlni, azt jelenti, hogy félő: a szakértelem egy része kikapcsolódik a folyamatból. Pedig a határon túli alkuratóriumok sok mindent közelebbről tudtak figyelni és megítéli, mint ez Budapestről lehetséges. A harmadik fenntartásom: nem nagyon látom ennek a rendszernek a működési mechanizmusát.

– Hol eshet homokszem a gépezetbe?

– Tudomásul vettem, hogy az első szint, a politika szintje meghatároz bizonyos célokat. Ám a második szintnek, a szakértőknek azonban szükségük van döntéselőkészítésre, hiszen eddig is úgy működött a struktúra, hogy az iroda a benyújtott pályázatok alapján előkészítette a döntéseket, értékelte a pályázatokat, és javaslatokat tett. Ennek alapján döntött a kuratórium, amit aztán az iroda végrehajtott. Ha a második szinten elhelyezkedő szakértői kollégiumok döntéseit nem készíti elő senki, illetve nem lehet tudni, hogy ki készíti elő, akkor ez a rendszer nem fog működni. Nem lehet ugyanis elvárni a szakkollégiumoktól, hogy minden befutott pályázatot kezeljenek, értékeljenek, minősítsenek és minden egyes ügyben javaslatot dolgozzanak ki.

– Megkerülhetetlen kérdés: Ön egyelőre vezető posztot tölt be egy olyan alapítvány élén, melyet nyilván az alkalmazottak létszámát illetően is érintenek a megszorító összevonások.

– Számomra nemcsak szakmai, de erkölcsi-emberi aggályt is jelentenek a tervezett megszorítások. A szakkolégiumok irodákat foglalkoztattak, melyekben 40-45 ember dolgozott. Gémesi Ferenc államtitkár viszont azt közölte, hogy egy mindössze 15-16 fős irodát kívánnak felállítani. Egyrészt nehezen tudom szakmailag elképzelni, hogy 15 ember meg tudja oldani a feladatokat, melyek a jövőben előállnak, másrészt nyilvánvaló, hogy számos embert el fognak bocsátani a jelenlegi irodai alkalmazottak közül. Ezt a tényt én nehezen fogom megemészteni. Ez nekem személyes problémám: olyan emberekről van szó, akiket én az Illyés Alapítvány irodáiban ismertem meg, 10-15 éve foglalkoznak ezekkel a kérdésekkel, tehát a döntések előkészítésével és végrehajtásával. Nagyon jól ismerik a terepet, nagyon gyakorlottak és felkészültek, most mégis lekerülnek erről a pályáról.

– Próbált lépéseket tenni értük?

– Nehezen viselném, hogy megbízható, szorgalmas, áldozatos, a határon túli magyarok ügyének elkötelezett, támogatásuk fontosságát lelkileg is elismerő emberek állás nélkül maradjanak. Ezt nem tudnám elfogadni. Ennek az aggályomnak hangot adtam Gémesi Ferenc államtitkár előtt, és azt a választ kaptam, hogy az új iroda felállításánál figyelembe veszik a kuratóriumok tanácsait is, s nem akarnak senkivel kedvezőtlenül bánni. Személy szerint én 2002-ben lettem felkérve a kuratóriumi elnökségre, s eredetileg úgy gondoltam, hogy ez a négyéves időszak most lejár, szeptember végéig meg tudok válni a kuratóriumi feladatoktól. Nos, úgy néz ki, december végéig ezt nem tudom megtenni, mert ha szeptemberben távozom, a következő három hónapban még kevésbé tudom az irodai alkalmazottakat megvédeni – bár így is nagyon kétséges, hogy valami védelmet tudok biztosítani nekik.

– A három alapítvány összevonásakor kormányzati részről azzal érveltek, hogy túl elaprózott a magyar kisebbségek támogatási rendszere.

– Én is tudom, hogy a rendszer ésszerűsítésre szorult. Bárdi Nándor kisebbségkutató írta meg egy tanulmányában, hogy a határon túli magyarok összesen 42 forrásból kapnak Magyarországról pénzügyi támogatásokat. Vannak átfedések, s helyeslem az ésszerűsítést. Mégis, ez a hirtelen átalakítás nagyon radikálisnak tűnik. Ez a terület nem az, ahol a radikális változtatásokat lehet végrehajtani. Továbbra is képviselni szeretném, fontos, hogy a határon túli magyarok pénzügyi támogatása minél kevésbé legyen kiszolgáltatva a politikának. Lényeges, hogy az eddigi támogatási keretek összegszerűen ne csökkenjenek. Fontos, s az eddigi kormányok határon túli politikájának egyik hitelességi tényezője, hogy nem szabad csökkenteni ezeket a pénzügyi kereteket, hiszen ezek nem olyan hatalmas összegek, melyek a költségvetést túlságosan megterhelnék. A határon túli magyar intézmények ugyanis attól tartanak: csökkennek a támogatások.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.