Egységesen készek megvívni csatájukat a diákok

A tandíj bevezetése komoly szociális szakadékot jelenthet, hiszen nagyon sok családból a gyerek így el sem jut a felsőoktatásba – érvel Schöberl Márton. A Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetsége megtartja nagyszabású, Parlament előtti demonstrációját, melyhez számos társadalmi szervezet csatlakozik.

2006. 09. 04. 22:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Abban reménykedünk, hogy a kormány meg fog hallgatni minket – jelentette ki az MNO-nak nyilatkozva Schöberl Márton, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetségének (HÖOK) elnökségi tagja. Leszögezte: szeptember 21-én, a Kossuth téren megtartjuk a demonstrációt. Délután 5 órára odavárunk minden hallgatót és mindenkit, aki szimpatizál céljainkkal: valódi reformot szeretnének a felsőoktatásban tandíj helyett.

Ha nem érnek el eredményeket a megmozdulással, az 1995-ös demonstrációk hagyományait folytatják, akár a Kossuth téren tábort verők nyomdokán. Tagszervezeteikben felmerült a demonstráció, a nyomásgyakorlás más formája is, ám egyelőre abban bíznak, hogy a kormányzat végre érdemben egyeztet velük.

Elpazarolja az állam a hallgatói normatívát?

A felsőoktatásban a HÖOK álláspontja szerint nincs forráshiány, éppen ezért a tandíj bevezetése e szempontból is indokolatlan: az ágazat nem igényel plusz bevételeket. Az állami költségvetésben szereplő több mint 200 milliárd forint elegendő, ám ezt a minisztérium sok esetben rosszul osztja el és az intézmények több esetben rosszul használják fel ezeket a pénzeket – érvel Schöberl. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem hallgatója kiemeli: a hallgatói normatíva főösszegének változatlanul hagyásával ugyanezt a pénzt kevesebb hallgatóra kellene fordítani, így csökkentve az államilag finanszírozott keretszámokat. Ezáltal nagyobb összeget lehet fordítani az egyes hallgatók támogatására: az egy főre eső támogatás akár növekedhetne.

A HÖOK szerint meg kellene vizsgálni, hogy a mennyiségpárti finanszírozás megfelel-e a modern követelményeknek. „Az intézmények fejkvóta után kapnak pénzt, így érdekük hogy több hallgatójuk legyen. Föl kell tenni a kérdést: a 72 felsőoktatási intézmény közül mennyi jogosult arra, hogy valóban egy társadalmilag támogatott keretszámot kapjon. Be kellene vezetni egy olyan minőségbiztosítási intézményrendszert, hogy csak az azt megérdemlő intézmények kapjanak állami keretszámot” – idézi a hallgatói szervezetek véleményét Schöberl, aki szerint ez minőségpárti megoldás lehet. Senkinek sem érdeke, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozzanak, mint azt mondani szokták, „kamudiplomákat”. Hiller elismerte: e téren a hallgatói szervezet elképzelése a radikálisabb – számol be az érdekképviseleti szerv elnökségi tagja, megjegyezve, hogy elképzeléseik nem igazán köszöntek vissza a törvényjavaslatban.

Nem partner a diákság a minisztériumnak

Valódi egyeztetési folyamatról nem tudnék beszámolni – jelenti ki Schöberl, továbbra is hiányolva az érdemi egyeztetést.

Hiller egy sajtótájékoztatón jelentette be a fejlesztési részhozzájárulásra (fer) keresztelt tandíjjal kapcsolatos elképzeléseket. Ezt követően a HÖOK delegációja találkozott a miniszterrel. Kifejtették: nem támogatják sem az utólagos képzési hozzájárulást, sem a fer-t. Megállapodtak a minisztériummal, hogy július 5-re egy alternatíva-csomagot készítenek el. A minisztérium megígérte, hogy július 10-ig elküldi azt az ütemtervet, ami a felsőoktatási reformtervet tartalmazza.

Át kell gondolni a normatív finanszírozást, az államilag elosztott pénzek irányát. Meg kell vizsgálni, hogy egy oktatónak egy főállása lehessen – e kérdéseket szánták volna vitaindítónak a diákok. Megreformálnák a tanulmányi ösztöndíjakat: csak egy meghatározott százalékát lehessen a hallgatói normatívának e célra fordítani, s ezt a fix minimum százalékot egy fix maximum százalékú hallgatóra lehessen fordítani – szerepelt javaslataik között.

Csakhogy elképzeléseik nem kerültek be az ütemtervbe, s nem vették számításba a törvénymódosítás kidolgozásánál sem. Schöberl rámutatott: érdemi egyeztetésre nem került sor, az álláspontok nem tudtak közeledni. Az oktatási és kulturális miniszter szerint nincs értelme a megmozdulásoknak, mert a kormány elfogadta a módosítást. A hallgatói szervezetek nem látják elfogadhatónak Hiller álláspontját: eleve egy törvénymódosításról van szó, ennek módosítását sem látják lehetetlennek – érvelnek a diákok.

Valóban „a lusta” fizessen?

A pontdíj egyfajta büntetés, ebből nem lehet kiindulni – jelenti ki Schöberl, rámutatva: így egy kiváltságos réteg kerül be a támogatotti körbe. A kormány által emlegetett 15 százalék a teljes hallgatói közegre vetített arányszám, ám a hallgatók fele költségtérítéses rendszerben folytatja tanulmányait, így ez a 15 százalék csak 7,5 százalékot jelent.

Nem megfelelő érv, hogy a lusta fizessen – teszi hozzá. A tanulási eredmény nem elsősorban a tanulási teljesítmény függvénye, ezt egy nemrég megjelent tanulmány is igazolja. Sokkal inkább befolyásoló tényező, különösen a tanulmányok első éveiben, a hallgató szociológiai háttere: milyen körülmények között él, milyen a család társadalmi-gazdasági helyzete. Egy vizsgaeredményt ráadásul számos más körülmény is befolyásolhat. A tandíj bevezetése komoly szociális szakadékot jelenthet, hiszen nagyon sok családból a gyerek így el sem jut a felsőoktatásba. „Nem az lesz a kérdés, hogy be tud-e kerülni a 15 százalékba, hiszen a szülei eleve azt mondják majd neki: ne menj tanulni, mert nem fogjuk tudni kifizetni a tandíjadat. Nyilván jelentős részben a szülők fogják állni ezt a terhet, nem a nehéz helyzetben levő hallgatók.”

Ehelyett a HÖOK azt javasolja, hogy valóban a lusta fizessen, csak másképp: sok hallgató felveszi a krediteket év elején, majd ezeket csak jó esetben teljesíti. Elképzeléseink szerint a nem teljesített kreditek után kellene fizetni, s ez hozzájárulhatna ahhoz, hogy a hallgatók tudatosabban szervezzék tanulmányaikat.

Ez nem Amerika

Ne felejtsük el azt az európai alapelvet, mely a bolognai folyamat összes dokumentumában szerepel, mely szerint a felsőoktatás „közjó és társadalmi felelősség” – figyelmeztet Schöberl, jelezve: nem tartják elfogadhatónak az amerikai modell átvételét, amely üzletnek tekinti az oktatást. A friss diplomásokat – például gyógyszerészeket, tanárokat – nagy mennyiségben szívja fel az állam, Európában hagyományosan a társadalom finanszírozza tehát azokat a képzéseket, melyek később az állam alapvető funkcióinak működtetésében is részt vesznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.