Kettesével néznek farkasszemet az utasokkal + Képriport

A személy- és vagyonőr a feladata ellátása során vegyi eszközt (gázsprayt), gumibotot, őrkutyát, valamint – az erre vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint – lőfegyvert, gáz- és riasztófegyvert tarthat magánál. A Combinón egyelőre csak őrökkel találkoztunk, nagyon sokkal.

2006. 09. 14. 11:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem, én nem szállok fel, mert itt egy rendőr! Vagy BKV-ellenőr, vagy mi! – rikoltozza egy becsiccsentett kamasz, akit társai csak feltuszkolnak a belső konstrukciós hibája miatt szűk belterű, így a késő esti órán is zsúfolással telt Combinóra. Nagynehezen megkerülik a két szigorú tekintetű közterület-fenntartót, akik le- és felszálló emberek áradatával dacolva el nem mozdulnának bejárati ajtóból.

Óránként mennyiért őrzik a villamost?

Európa talán egyetlen bilinccsel, gázspray-vel és biztonsági őrökkel őrzött járatán vagyunk, a kizárólag kései órákon lopózó, rejtélyek és legendák övezte, villanyoszlop-kaszáló, nehézsúlyú, kívül-belül csillogó Combino villamoson. Nem könnyű egy ilyen járatot kifogni: este 10 óra felé a Ferenc körúti megállónál legalább három hagyományos, két kocsis villamos elrobog, mire megérkezik a Vágy Villamosa. A Moszkva tértől visszafordulva, mikor már-már az a benyomásunk támadna, hogy ez az egyetlen szuperjárgány a vonalon, hirtelen több Combino is elsüvölt az ellenkező irányba. Van olyan közöttük, amelyen kettesével, szinte minden ajtónál állnak a közterületfenntartók, s minden járatot egy biztonsági őr is kísér.

Hogy melyik cég őreiről van szó, s hogy – mint azt egy olvasónk is jelezte – van-e náluk fegyver, illetve csak annak a cégnek az emberei hordtak övükön különös, pisztolytáskára emlékeztető tokocskát, akik a hét elején kísérték a villamosokat: nos, e kérdésekre nem kaptunk választ a BKV sajtóosztályán. Írásban is elküldött érdeklődésünkre a közlekedési a következő választ adta: „A biztonsági őrök alkalmazása nem újdonság, hiszen a BKV évek óta így működteti a metróvonalakat, s más vonalaknál is megjelennek biztonsági őrök a járatokon (HÉV, rendezvények esetén az érintett járatokon, illetve korábban az 56-os villamos vonalán tapasztalt vandalizmus megfékezésére, vagy pl. az éjszakai járatok új rendszerének bevezetésekor is hasonló megoldást alkalmazott a Társaság).” Az, hogy milyen órabérben dolgozik egy Combinón szolgálatot teljesítő őr, homályban marad. Az is, hogy hol maradnak ezek az őrök fényes nappal, amikor zsebesek fosztogatják végig a munkából érkező utasokat a hagyományos villamosokon, s aki leleplezi őket, azt – mint erre már több példa akadt – még jól helyben is hagyják.

Mi lenne, ha idehánynék?

Nehéz munka lehet szúrós szemmel figyelni az utasokat ennyi megállón keresztül; hát ha még enyhén provokatív kérdéseket tesz is fel a jókedvű társaság, mint az a mi villamosunkon is megtörténik. „Mondd, izé... ti mik vagytok? Közterületesek? És izé... Mit csinálnál velem, ha én most mondjuk idehánynék?”

Tényleg, mit csinálnának? A hivatalos közegek övtáskája gázszprét rejteget. Vajon lefújnák a rendetlenkedő kamaszt? Négyzetméterenként vagy harminc ember áll itt egymásnak préselődve, ezek a gázok meg nemcsak a vonatkozó törvények irányában terjengnek... Itt van például a BKV Zrt. sajtóosztálya által is meghivatkozott, a biztonsági őrök jogköréről, fegyverviseléséről a 2005. évi CXXXIII. számú törvény. A 27. § (4) kimondja: „A személy- és vagyonőr a feladata ellátása során vegyi eszközt (gázsprayt), gumibotot, őrkutyát, valamint – az erre vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint – lőfegyvert, gáz- és riasztófegyvert tarthat magánál és azokat csak jogos védelmi helyzetben, illetve végszükség esetén alkalmazhatja.”

A fiatalember éppen e végszükségről tesz föl kvízkérdéseket az egyre idegesebb közterületeseknek, majd amikor azok megkérdezik, hogy tanul-e , és hol, barátjára mutatva kinyögi: „Igen, már második éve ugyanabban az évfolyamban vagyunk..., nem érdekes.” Arca itt gondterhelt kifejezést ölt. Még megkínálja műanyag palackba töltött borral a közegeket, miközben társai kituszkolják a szerelvényből.

Hátrébb némileg ritkásabb a levegő, a szűkös és kényelmetlen ülések közötti, érthetetlenül rossz elosztású térben csak néhányan lézengenek. Néma számháború a biztonsági őrrel, aki befelé fordítja a mellén lógó azonosítót. Egy légi marsallnak nem az a feladata, hogy fű-fa leolvashassa a cédulkáját.

Ha véget ér ez a zűrös időszak

„Hihetetlen büszke vagyok a nagykörúti járműcserére, ami – ha vége lesz ennek a zagyva választási időszaknak – Budapest egyik modernizációs jelképévé válik. Szeretném üzenni mindazoknak, akik úgy gondolják, hogy ha rosszabb Budapestnek, akkor azzal ártani lehet Demszky Gábornak, hogy ez nem így van. Aki ártani akar a Combinóknak, annak a kezére fogunk ütni„ – ezt Vajda Pál nyilatkozta.

Van itt, aki üssön: már csak az a kérdés, mit kell megütni. Az európai mércét nehezen. De itt globálisan mérnek. Idézett nyilatkozatában Vajda azt ígérte, hogy a Combinókon olyan biztonsági intézkedések lesznek, mint amilyeneket a 2001-es merényletek idején tett a Budapesti Rendőr-főkapitányság. „A biztonsági intézkedések műszaki vonatkozásairól annyit mondhatok, hogy a villamosoknak van fedélzeti mérnöke” – így a vezető városatya. Nos, a Combinókon eddig csak tömegeket és ideges őröket láttunk. A mérnökök biztos a következő kocsival jöttek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.