Nem, én nem szállok fel, mert itt egy rendőr! Vagy BKV-ellenőr, vagy mi! – rikoltozza egy becsiccsentett kamasz, akit társai csak feltuszkolnak a belső konstrukciós hibája miatt szűk belterű, így a késő esti órán is zsúfolással telt Combinóra. Nagynehezen megkerülik a két szigorú tekintetű közterület-fenntartót, akik le- és felszálló emberek áradatával dacolva el nem mozdulnának bejárati ajtóból.
Óránként mennyiért őrzik a villamost?
Európa talán egyetlen bilinccsel, gázspray-vel és biztonsági őrökkel őrzött járatán vagyunk, a kizárólag kései órákon lopózó, rejtélyek és legendák övezte, villanyoszlop-kaszáló, nehézsúlyú, kívül-belül csillogó Combino villamoson. Nem könnyű egy ilyen járatot kifogni: este 10 óra felé a Ferenc körúti megállónál legalább három hagyományos, két kocsis villamos elrobog, mire megérkezik a Vágy Villamosa. A Moszkva tértől visszafordulva, mikor már-már az a benyomásunk támadna, hogy ez az egyetlen szuperjárgány a vonalon, hirtelen több Combino is elsüvölt az ellenkező irányba. Van olyan közöttük, amelyen kettesével, szinte minden ajtónál állnak a közterületfenntartók, s minden járatot egy biztonsági őr is kísér.
Hogy melyik cég őreiről van szó, s hogy – mint azt egy olvasónk is jelezte – van-e náluk fegyver, illetve csak annak a cégnek az emberei hordtak övükön különös, pisztolytáskára emlékeztető tokocskát, akik a hét elején kísérték a villamosokat: nos, e kérdésekre nem kaptunk választ a BKV sajtóosztályán. Írásban is elküldött érdeklődésünkre a közlekedési a következő választ adta: „A biztonsági őrök alkalmazása nem újdonság, hiszen a BKV évek óta így működteti a metróvonalakat, s más vonalaknál is megjelennek biztonsági őrök a járatokon (HÉV, rendezvények esetén az érintett járatokon, illetve korábban az 56-os villamos vonalán tapasztalt vandalizmus megfékezésére, vagy pl. az éjszakai járatok új rendszerének bevezetésekor is hasonló megoldást alkalmazott a Társaság).” Az, hogy milyen órabérben dolgozik egy Combinón szolgálatot teljesítő őr, homályban marad. Az is, hogy hol maradnak ezek az őrök fényes nappal, amikor zsebesek fosztogatják végig a munkából érkező utasokat a hagyományos villamosokon, s aki leleplezi őket, azt – mint erre már több példa akadt – még jól helyben is hagyják.
Mi lenne, ha idehánynék?
Nehéz munka lehet szúrós szemmel figyelni az utasokat ennyi megállón keresztül; hát ha még enyhén provokatív kérdéseket tesz is fel a jókedvű társaság, mint az a mi villamosunkon is megtörténik. „Mondd, izé... ti mik vagytok? Közterületesek? És izé... Mit csinálnál velem, ha én most mondjuk idehánynék?”
Tényleg, mit csinálnának? A hivatalos közegek övtáskája gázszprét rejteget. Vajon lefújnák a rendetlenkedő kamaszt? Négyzetméterenként vagy harminc ember áll itt egymásnak préselődve, ezek a gázok meg nemcsak a vonatkozó törvények irányában terjengnek... Itt van például a BKV Zrt. sajtóosztálya által is meghivatkozott, a biztonsági őrök jogköréről, fegyverviseléséről a 2005. évi CXXXIII. számú törvény. A 27. § (4) kimondja: „A személy- és vagyonőr a feladata ellátása során vegyi eszközt (gázsprayt), gumibotot, őrkutyát, valamint – az erre vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint – lőfegyvert, gáz- és riasztófegyvert tarthat magánál és azokat csak jogos védelmi helyzetben, illetve végszükség esetén alkalmazhatja.”
A fiatalember éppen e végszükségről tesz föl kvízkérdéseket az egyre idegesebb közterületeseknek, majd amikor azok megkérdezik, hogy tanul-e , és hol, barátjára mutatva kinyögi: „Igen, már második éve ugyanabban az évfolyamban vagyunk..., nem érdekes.” Arca itt gondterhelt kifejezést ölt. Még megkínálja műanyag palackba töltött borral a közegeket, miközben társai kituszkolják a szerelvényből.
Hátrébb némileg ritkásabb a levegő, a szűkös és kényelmetlen ülések közötti, érthetetlenül rossz elosztású térben csak néhányan lézengenek. Néma számháború a biztonsági őrrel, aki befelé fordítja a mellén lógó azonosítót. Egy légi marsallnak nem az a feladata, hogy fű-fa leolvashassa a cédulkáját.
Ha véget ér ez a zűrös időszak
„Hihetetlen büszke vagyok a nagykörúti járműcserére, ami – ha vége lesz ennek a zagyva választási időszaknak – Budapest egyik modernizációs jelképévé válik. Szeretném üzenni mindazoknak, akik úgy gondolják, hogy ha rosszabb Budapestnek, akkor azzal ártani lehet Demszky Gábornak, hogy ez nem így van. Aki ártani akar a Combinóknak, annak a kezére fogunk ütni„ – ezt Vajda Pál nyilatkozta.
Van itt, aki üssön: már csak az a kérdés, mit kell megütni. Az európai mércét nehezen. De itt globálisan mérnek. Idézett nyilatkozatában Vajda azt ígérte, hogy a Combinókon olyan biztonsági intézkedések lesznek, mint amilyeneket a 2001-es merényletek idején tett a Budapesti Rendőr-főkapitányság. „A biztonsági intézkedések műszaki vonatkozásairól annyit mondhatok, hogy a villamosoknak van fedélzeti mérnöke” – így a vezető városatya. Nos, a Combinókon eddig csak tömegeket és ideges őröket láttunk. A mérnökök biztos a következő kocsival jöttek.
Ki lehet a Soros-ügynök Magyar Péter pártjában?