„Szelíd pikniket” szervez április 29-én délelőtt 9.30 és 11 óra között a Népszava szerkesztősége előtti parkolóban a Nagy Imre Társaság, „szemben az egyáltalán nem szelíd gój motorosokkal”. Az antifasiszta tüntetéshez máris több szervezet és magánszemély csatlakozott, maga Gyurcsány Ferenc is kijelentette, hogy ott a helye minden jó érzésű embernek a demonstráción. A rendezvény lényegében ellendemonstráció, eredetileg a Gój Motoros Egyesület hirdetett tiltakozó akciót a Népszavával szemben.
A történet úgy kezdődött, hogy a gój motorosok aláírásgyűjtést kezdeményeztek a cigányság helyzetének rendezéséért, „a magyar–cigány megbékéléssel kapcsolatos problémák” kibeszéléséért, s petíciójukat átadták a Köztársasági Elnöki Hivatalnak is. Az ismert, önmagát szatirikusnak nevező kéthetilapban a Népszava egyik újságírója a hírt kommentálva azt javasolta a motorosoknak, hogy a társadalmi megbékélés jegyében először is kereszteljék át magukat, vessék el a „gój” nevet, s nem mellesleg fölfújt hobbirobogós cicahordáknak nevezte az egyesületet.
Cicahordák?
A „gójok” válaszukban azt írták: hajlandóak lennének a névváltoztatásra is, ha az újságíró garantálja, hogy ettől kitör a társadalmi béke. Április 29-én eredetileg tárgyalni mentek volna a laphoz, ám nem akart tárgyalni velük, mondván, a gój motorosok fasiszták. Mindezt személyes sértésnek vették, s azt kérték a laptól és az újságírótól, hogy kövessék meg őket, s mivel ez nem történt meg, a motoros egyesület bejelentette: az „össztársadalmi hangulat javítása érdekében” a Népszava szerkesztősége elé vonulnak tiltakozásul. A Népszava s az ilyenkor mindig beinduló szervezetek és magánszemélyek rögtön fasiszta támadást vizionáltak, s ellenakciót szervereztek. (A lap azóta teljes oldalakat szentel az ügynek napról napra.) Ehhez azonban több, magát antifasisztaként meghatározó szervezet nem csatlakozott, mondván, a motorosok akciója korántsem olyan veszély, ami miatt utcára kellene vonulni. Volt, aki szerint a lap munkatársa lényegében megérdemli a demonstrációt, hisz „maga ment házhoz a pofonért”.
A Gój Motoros Egyesület elnöke, Mészáros „Imiblues” Imre szerint ők becsületbeli ügynek tekintik a tiltakozásukat:
– Jelenleg 25–0-ra állunk a különböző médiumokkal szemben – mondja az elnök –, ez azt jelenti, hogy ennyiszer kértünk és kaptunk helyreigazítást, amikor bennünket sértegettek, vagy hazugságokat állítottak rólunk. Voltak médiumok, amelyek egy telefonhívásra kijavították az általuk elkövetett hibát, de volt olyan is, akivel szemben bíróságon kellett érvényesíteni igazunkat. Egy György Péter nevű esztétának például félmillió forintja is bánta, hogy valótlan dolgot állított rólunk. Nálunk ez becsületbeli ügy: nem tűrjük a sértéseket és a hazugságot. Miért tennénk? A Népszava elé is azért vonulunk, mert nem voltak hajlandók elnézést kérni tőlünk, sőt azóta csak tovább sértegetnek és hazudnak, úgyhogy a demonstráción kívül majd a bíróságon is találkozunk velük. Voltunk mi már az Indexnél is, érdekes módon akkor mégsem kiáltottak fasiszta veszélyt. De mást mondok: nemrég a Lánchíd Rádióban is elhangzott rólunk egy valótlan állítás – hogy tudniillik mi is ott voltunk a Hollán Ernő utcai „fasiszta” rendezvényen. Nem voltunk ott, felhívtuk a rádiót, akik elismerték, hogy hibáztak, s bemondták a következő híradásukban. Ezzel az ügy le lett zárva, de ugyanúgy odamentünk volna ehhez a rádióhoz is, ha nem ezt teszik.
– Nincs abban némi igazság, hogy az egyesület elnevezése: „gój” a mai helyzetben némileg provokatív lehet?
– Szerintünk a gój szó semmilyen kirekesztő értékkel nem bír. De nem csak szerintünk, a honlapunkon is olvasható Raj Tamás rabbi elemzése, amelyben leírja, hogy ez a szó semmiképpen nem sértő vagy pejoratív, s hogy nem is minden nem zsidóra vonatkoztatható. A rabbi szerint „a héber Bibliában a gój egyértelműen népet jelent, sőt Mózes második könyvében közvetlenül a Tízparancsolat elhangzása előtt Isten egyenesen így szól a zsidókhoz: Ti pedig legyetek számomra papi birodalom és a szent nép, héberül gój kados. A gój csupán a római elnyomás idején nyerte el mai jelentését. A kereszténység hatalomra jutása és a római birodalom bukása után a római keresztényekre vonatkozott, akik különféle népekhez tartoztak, ám vallásuk mégis egybefűzte őket. Egyszóval a hagyományos zsidó szemében a gój csupán a keresztény európait jelenti…”