Tóth József: Sok mindenki és sok minden. Természetes nevelő erő az iskola, ahol ennek egyik módszere a tanítás (oktatás). A viselkedésre, jó erkölcsre is tanítással nevelünk. Hivatkozom egy igaz nevelőre, Jézusra. Ő is tanítással nevelt. Igen jelentős nevelési hatás a példa. A gyermek első három éve a szülőké, ők nevelik, de később is az ő életvitelük is példa. Aztán jön az óvoda két-három esztendővel, nyolc év általános iskola, három-négy év középiskola és többeknek négy-öt év főiskola, egyetem. Ez nagyjából húsz év. Az iskolai időszakban jelentős a pedagógusok példája. A szülő, a pedagógus példáján kívül nagyon fontos az iskolán kívüli példa. Milyen példákat lát a fiatal az utcán, környezetében, különböző médiumokban, elsősorban a televízióban? Hol és mivel tölti az idejét a fiatal otthon, avagy az iskolán kívül, akár naponta, vagy a hét végi és nyári időszakban, ahol sok hatás éri, amely sokszor az iskolai nevelés ellenkezőjére, az erőszakra ad példát? A szabadidőben látott, átélt sok rossz hatást, példát, hogyan ellensúlyozhatja a pedagógus az iskolában eltöltött rövid idő alatt?
(Magyar Nemzet, 2008. április 24.)