„Megállok lihegve: Páris, Páris” + Képek

Nem tudják, hogyan kell kutyaürülékkel járdát mázolni, fogalmuk sincs a kerékpárosok leszorításának alapvető technikáiról, a város polgárai nem öltöznek izomtrikós bűnözőnek: egy elmaradott civilizáció nyomában.

2008. 07. 07. 15:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ember-sűrűs, gigászi vadon: Ady óta e szempontból nem változott Európa (számunkra nem mindig megértő) lüktető szíve. A repülőről nézve elképesztő méretű metropolis érkezésünkkor az EU francia elnökségének első napját ünnepli, ám ez nem lelkesíti fel a Fekete-Afrika tájairól származó, kissé ideges taxist: „szakozi, szakozi”, ismételgeti mérgesen a városközponti ünnepségen beszédet mondó Nicolas Sarkozy köztársasági elnök nevét és az ünnepség miatti 10-20 kilométeres dugókat jelző, elektronikus táblákra bökdös.

Talán derék „afro-európai” sofőrünk az egyetlen ideges ember ebben a nyugodt erőt sugárzó gigavárosban, amely látszólag minden nagyobb lakónegyedet követően véget ér a parkok, szellős zöld levegőztető-folyosók határán, hogy aztán mellbevágó kavargással újra- és újra kezdődjön. Mert az elmaradott franciák nem tudják, amire Budapest világvárost építő vezetése már oly régen rájött, hogy minden zöld területre bevásárlóközpontot vagy szállodát kell építeni.

A szerző felvételei

Öltözködni sem tudnak a franciák: egyetlen párizsi polgárt sem látni izomtrikóban, kopaszra nyírva, fül- és orrkarikával szenegáli törzsfőnöknek maszkírozva, tetovált karral, nyakkal, füllel; helyette rém konzervatív, elegáns öltönyökben és könnyű, tetszetős nyári ruhákban mászkálnak, s még csak föl sem lökik a szembejövőt. Mint Budapesten, néhány évtizede, amikor még nálunk is holmi nyárspolgárok korzóztak a körutakon. Látszik, hogy nem haladnak a korral.


A korszerű tömegközlekedésről pedig még csak nem is hallottak. A metróhálózatban egyetlen csatársornyi, egyötven magas, ugyanannyi széles, szociopata tekintetű, fehéringes egyént sem látni; érthetetlen, hogy itt éjszakánként ki veri meg az utasokat. Helyette a Pesten néhány évtizede óriási költséggel felszerelt, majd szétvert fotocellás rendszerhez hasonló, évtizedek óta bevált, bombabiztos ki- és beengedő rendszer untatja a goromba üvöltözésre reménytelenül vágyó utazóközönséget.

Nem, a franciáknak közlekedési kultúrájuk sincs: olyan neandervölgyi találmányokkal villognak, mint hogy a város bármely forgalmasabb pontját biciklit lehet kölcsönözni, melyet aztán egy másik ponton lerakhatunk; a civilizációról mit sem hallott managerek öltönyben tekerik a kölcsönbicaj pedálját, míg a buta sofőrök azt sem tudják, hogy a biciklist ökölrázva le kell szorítani, mert az autó ugye sokkal erősebb, és gyorsabb is, beeeeeeee. Képesek szabadon hagyni a város minden pontját átszelő biciklisávokat, de ahhoz is tehetségtelenek hogy a gyalogjáró közepén parkoljanak le, ahogy illik.

Arról pedig fogalmuk sincs a franciáknak, hogy a belvárosi üzletsorok kirakatait az üzletekkel együtt ki kell üríteni, teleragasztgatni öt évvel ezelőtti árleszállításokról üvöltő szórólapokkal, s még arra sem adnak, hogy kutyaürülékkel legyenek borítva a bulvárok járdái. Elmaradott szemléletükre mi sem jellemzőbb, mint hogy egy árva hajléktalan nem sok, de annyit sem látni; ha csak nem számoljuk azt a néhány, történetesen anyanyelvünkön gajdoló koldust, akik színes rongyaik mellett jellegzetes ál-nyomorék mozdulatokkal próbálják magukra terelni a figyelmet.

Na és az a féktelen nacionalizmus. Franciáskodnak állandóan, csak úgy úszik az egész város a pompás nemzetiszín (mellette gyakran, de nem feltétlenül társként az EU-) zászlókban; nem tudják, hogy az ember nemzeti hovatartozásának még a puszta emlegetése is gondolatbűn, nemzeti zászlót pedig csak koszosat és kicsit szabad kihelyezni, de csak nagyon keveset. A Diadalívet átszelő diadalmas sugárút mintegy folytatásaként a La Défense sziluettje a történelmi emlékmű alakját idézi fel, a város fölé emelkedve, New Yorkot idéző toronyházak között; üzeni, hogy a legújabb korok vívmányai is csak puszta vázként tiszteleghetnek a haza dicsőséges eszménye előtt. Fúj, micsoda alpári nacionalizmus: ahelyett, hogy szép, halkonzerv alakú üveg-bizniszcenterekkel fednék el a csúf, 150 éves épületeket, ahogy Demszky-land építészei tették a Kálvin téren.


Az igénytelenség lehet a kulcsszó: nem szedték fel a jól bevált macskakövet, működnek az ötvenéves gyalogoslámpák, Uram bocsá': nem buldózerezték le például a régi illemhelyeket, amelyek természetesen ingyenesek, s a csapból folyó jéghideg, tiszta vízzel bármikor felfrissülhet az arra járó. Akinek a néhány napos néppárti tanácskozás után sietni kell vissza kellemesen feldúlt, otthonosan bűzös székesfővárosába, s a repülőtéri busz felé baktatva (amely olcsó, gyors és az Operától megállás nélkül röpít a Charles de Gaulle-ra, mert ezek az oktondi franciák még a taxis hiénákat sem tartanák el közpénzből) alig várja e viszontlátást. Hiszen itt még egy nyomorult bombatölcsér sem éktelenkedik a város közepén; de mit tudnak ők arról, hogyan kell megépíteni tizenöt év alatt egy nem létező metrót?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.