Dal nélkül – 23 régi nóta Cseh Tamástól

Dal nélkül címmel jelent meg Cseh Tamás előadóművész, zeneszerző egyik 1973-as estjének felvétele a Hungaroton kiadónál; az albumra az ismert nóták mellett lemezen eddig nem hallható szerzemények is felkerültek. A szerdai bemutatón Cseh Tamás egészségi állapota, Bereményi Géza szövegíró pedig színházi elfoglaltsága miatt nem tudott részt venni.

MNO
2009. 05. 20. 11:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten 1972 és 1977 között a Huszonötödik Színházban „futott” Cseh Tamás estje, amelyeken Bereményi Géza verseit tolmácsolta az Ad Libitum együttes kíséretében. A most megjelent, összesen 23 dalt tartalmazó, 1973-as felvételt Kecskeméti Gábor, a zenekar tagja rögzítette.

Hollós Máté, a Hungaroton Records ügyvezető igazgatója a Bárka Színházban tartott bemutatón kiemelte: eddig 13 Cseh Tamás-album jelent meg a kiadónál, a Dal nélkül a 14. a sorban. Várhatóan ősszel újabb lemezt is kiadnak az énekestől, de erről Hollós Máté nem árult el részleteket. Szerinte a Dal nélkül a „hőskorba” viszi a hallgatót, abba az időszakba, amikor Cseh Tamást „megszerette az ország”.

Kecskeméti Gábor, az egykori Ad Libitum együttes tagja felidézte a koncert rögzítésének körülményeit, valamint elmondta, hogy elsősorban „tanulságképp” vette azt fel. „2007 decemberében, amikor megjelent a Cseh Tamásról szóló interjúkötet, meglátogattam őt. Sajnos akkoriban rosszabbul volt, így azon a bemutatón sem lehetett jelen. Elvittem neki a felvételt, és ő nagyon meglepődött. Ő vetette fel, hogy ki kellene adni az anyagot” – mesélte Kecskeméti Gábor, aki az 1973-as felvételen fuvolán játszik és vokálozik. Szerinte azon kívül, hogy „gömbölyítettek” a felvételen, a hanganyagon nem változtattak, hiszen akkor a „lényeg veszett volna oda”.

Novák János – aki csellózott, gitározott, vokálozott az Ad Libitumban – arról beszélt, hogy nemcsak nekik, hanem olykor Cseh Tamásnak is gondot okozott a Bereményi-szövegek megfejtése. Bereményit Novák „felsőbb tudatnak” nevezte, aki nemcsak a dalszövegeket írta, de gyakran az előadások szerkezetét is meghatározta. „Meg kellett szoknunk, hogy van egy logosz, aki azt is elrendezi, ami a mi dolgunk” – tette hozzá.

Márta István, aki gitározott, xilofonozott és citerázott az együttesben, felidézte, hogy utakat kerestek, „kerestük a hangszerek határait, ennek az útkeresésnek fontos állomása volt a Cseh Tamással való közös munka és az Ad Libitum”. Szerinte azonban a zenekar valójában sosem létezett, és amikor abbamaradtak Cseh Tamással a fellépések, végleg meg is szűnt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.