Még csak most kezdődnek a leleplezések

A Die Welt beszámol arról, hogy Stasi-ügynökök töredékét sikerült csak leleplezni. A Der Spiegel idézi a német gazdasági minisztert, aki szerint talán a legjobb megoldás lenne, ha csődvédelmet kérne az Opel.

2009. 05. 25. 6:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Welt

A napilapban D. Banse, R. Herzinger és T. Schmid Számos Stasi-ügynök még nem lepleződött le nyugaton címmel készített interjút Helmut Müller-Enbergs történésszel. Az úgynevezett Kurras-ügy kirobbantója állítja: az NDK múltja feldolgozásának még csak a kezdetén járnak. A történész elmondta, hogy közel 12 000 Stasi-ügynök dolgozott az NSZK-ban. Közel felüket a külföldi hírszerzés (HVA) irányította, aktáikat 1989–1990-ben megsemmisítették. A többiek aktáiból csak néhány százat dolgoztak fel az úgynevezett Birthler-hivatalban, így még komoly meglepetéssel lehet számolni. Müller-Enbergs szerint a lassúság oka, hogy nem lehetséges a hatalmas aktahegyekben célzottan kutatni. Az akták 20 százaléka még feldolgozatlan, ráadásul egy kicsi, 13 fős kutatócsoport foglalkozik a kérdéssel. Müller-Enbergs szerint igen nehéz az NDK-ügynököket leleplezni, mert csak mikrofilmre vitt kartotékok maradtak meg, azok is viszonylag kevés adattal. Ezeket viszont megszerezte a CIA. A német ügynökökre vonatkozó mikrofilmeket ugyan már átadták a Birthler-hivatalnak, de egy ilyen kartoték még nem a Stasival történt együttműködés bizonyítéka. Ezért jelentős kutatási feladatok állnak még előttük.

Der Spiegel

A hírmagazin Guttenberg az Opel csődjét látja a legjobb megoldásnak című cikkében tudósít az autógyár válságának legfrissebb történéseiről. Három ajánlattevő bemutatta az Opel megmentésére kidolgozott koncepcióját, és a cikk szerint igazából egyik sem tűnik meggyőzőnek. A tartományok, amelyek Opel-telephelyekkel rendelkeznek, szintén kritikusan ítélik meg a Magna, a Fiat és az RHJ International szerdán bemutatott ajánlatát.

Karl-Theodor zu Guttenberg (CSU) szövetségi gazdasági miniszter mindhárom ajánlatot elégtelennek tartja. „Egy kockázatelemzés, mely eloszlatna minden kételyt, még hiányzik” – nyilatkozta Guttenberg a lapnak. „Egy jól előkészített és megszervezett csőd még mindig lehetőség maradhat.” Hasonlóan nyilatkozott a miniszter a Bild am Sonntagnak: „Az Opel megmentésére vonatkozó három ajánlat immár előttünk fekszik. Ez azonban nem jelenti automatikusan és megkerülhetetlenül azt, hogy valamelyik tényleg megvalósul. Előtte garanciát kell kapnunk arra, hogy a jelentős közpénzek, melyeket fel kívánunk használni, nem vesznek el. Ezt a garanciát álláspontom szerint egyik ajánlat sem tartalmazza.” Ha megmaradnak ezek a hiányok, akkor egy rendezett csőd egyértelműen a legjobb megoldás – s ez is esélyeket nyújthat az Opel jövője szempontjából.

Sergio Marchionne, a Fiat vezetője módosítva eredeti ajánlatát az Opel átvétele esetére messzemenő garanciát adott az alkalmazottaknak. „Legrosszabb esetben legfeljebb 2000 munkahelyet érintene Németországban az Opel integrálása egy adósságmentes, a Fiattal közös vállalkozásba” – nyilatkozta az olasz konszern vezetője egy lapinterjúban. A konszern ezentúl elfogadja az összes Németországban érvényes munkajogi előírást, különösen az üzemi tanácsokat és a munkavállalók beleszólási jogát szabályozó törvényeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.