„Valaki mondja meg, mi történik, mit kell ilyenkor tenni”

A globális pénzügyi és gazdasági válság megoldását kívülről remélik az emberek, azt várják, „valaki mondja meg, mi történik, mit kell ilyenkor tenni, és ha lehet, valaki más tegyen azért, hogy kilábaljunk a nehéz helyzetből” – mutat rá a Szonda Ipsos április közepén végzett felmérésének eredménye.

MNO
2009. 05. 18. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A piackutató intézet az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében kifejti: a helyzetet leginkább a pszichológiából ismert hárítással próbálják kezelni a legtöbben, és még a gondolatvilágukból is igyekeznek száműzni a válság nyomasztó híreit.

A vizsgálatban szereplők a devizahitelek törlesztőrészleteinek emelkedését, az elbocsátásokat, az ingatlanpiaci áresést, illetve az áremelkedéseket említették a válság tüneteiként – ismertetik a közleményben. Hozzáteszik: a közvetlen környezetben tapasztalható életszínvonal-romlást a legtöbbször elhárítják, s bíznak benne, hogy velük nem történhet semmi rossz.

A felmérés szerint a termékek drágulását a megkérdezettek kétféle stratégiával igyekeznek kompenzálni. Egy részük inkább alacsonyabb áron alacsonyabb minőséget választ, míg mások gazdaságosabbnak mondott „tudatos vásárlásba” kezdenek, például a drágább, de jobb minőségű alapanyagokból maguk állítanak elő különböző élelmiszereket.

A Szonda Ipsos vizsgálatai során ütköztek a vélemények a takarékosság, a visszafogottabb költekezés kérdésében, mivel egyesek azt gondolják, hogy a spórolás vezethet ki a válságból, míg mások azon a véleményen vannak, hogy éppen válság idején kell költeni, mivel ez tartja életben és lendületben a gazdaságot – olvasható a társaság tájékoztatójában. Kiemelik: a kutatásban érintettek 75 százaléka ruházatra, 71 százaléka élelmiszerre, 69 százaléka tisztítószerekre, míg 62 százaléka mobiltelefonra költene kevesebbet, de van, aki a benzinen spórol, és autó helyett tömegközlekedéssel közlekedik.

A beszélgetésekből ugyanakkor kiderült, hogy a résztvevők a mobiltelefon-használatot nem csökkentették. A piackutató közleményében megjegyzi, hogy a megkérdezettek jelezték: elvárják a tájékoztatást a médiától, mivel úgy érzik, Magyarországot váratlanul és felkészületlenül érte a válság, ráadásul továbbra sem tudják, mit kellene tenni.

A „fel-fel bukkanó rossz hangulatért” azonban szintén a média híreit hibáztatják, a hirdetések kapcsán pedig elhangzott, hogy idegesítőnek, irritálónak tartják, ha a reklámokban szerepel a válság – húzzák alá a tanulmány készítői. A felmérés résztvevői 1-3 éven belülre prognosztizálják a krízis végét, s nincsenek pontosabban körvonalazott terveik az ezt követő időszakra – hangsúlyozza a Szonda Ipsos.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.