A kancellár legnagyobb politikai veresége

A Die Welt elemzése szerint a General Motors (GM) húzása az Opel ügyében Angela Merkel kancellárságának legnagyobb veresége. A Der Spiegel arról tudósít, hogy veresége évfordulóján Andrea Ypsilanti a visszatérésén töri a fejét.

2009. 11. 05. 10:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Welt (Welt.de)

A konzervatív német napilap Angela Merkel kancellár legnagyobb veresége című cikkében elemzi az Opel legfrissebb döntésének következményeit. Hogy milyen közel van egymáshoz a győzelem és a vereség, azt Angela Merkel amerikai útján is megtapasztalta. A Capitoliumban elmondott beszéde miatt felállva tapsolták, röviddel később megtudta, a General Motors nem kívánja eladni az Opelt, ami maga a katasztrófa. Merkel felháborodott – hallható később. Senki sem figyelmeztette az Egyesült Államokban, Obama sem, mert állítólag nem tudott semmit. „A General Motors viselkedése teljesen elfogadhatatlan” a munkavállalókkal és Németországgal szemben is – háborgott Rainer Brüderle (FDP) gazdasági miniszter. Berlinben úgy érzik, átverték őket.

Egyrészt, mert a szövetségi kormány minden fenntartását félretéve bekapcsolódott egy vállalat megmentésébe olyannyira, mint talán egyetlen elődje sem. Majd egy amerikai vállalat, amelyik éppenhogy elkerülte az összeomlást, most megmutatta, hogyan húzzák le azokat a politikusokat, akik röviddel a Bundestag-választások előtt majdnem mindenre hajlandók. Ugyan jó autókat nem tudnak Detroitban építeni, de a kormánnyal fifikásan tárgyalni, azt igen. A kancellár, aki amúgy nem nagyon lelkesedik az elvi döntésekért, most egyértelműen állást foglalt az Opel megmentése mellett. Hálából hatalmas pofont kapott: ez bizony kancellársága legnagyobb politikai veresége. Pedig Merkelt figyelmeztették a tanácsadói, hiszen jó egy évig tartottak a tárgyalások a General Motorsszal. Röviddel karácsony előtt már állami segítséget kért Berlintől az Opel.

Rüsselsheimben (az Opel németországi székhelyén – a szerk.) attól félnek, hogy az amerikai anyavállalat csődjének örvényében maguk is elmerülnek. A GM azóta túlélte a csődöt, és az amerikai állami vállalat átgondolta helyzetét. Már tavasz óta látható, hogy az Opelt nem kívánják eladni a Magnának. Ma a berlini kormánynak fel kell vetnie, miért nem vették észre korábban, hogy a GM csak játszik velük. Tisztán szakszerűségi szempontok alapján nézve Merkelnek és tanácsadóinak egyáltalán nem kellene háborognia a GM döntése miatt – addig, amíg az szolid pénzügyi alapokon áll. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a Magna koncepciója a szakértők között legalább annyira vitatott volt, mint amennyire a GM-et anyatársaságként nem szeretették.

Amennyiben a General Motors tényleg képes lesz felhajtani a pénzt, hogy kiváltsa a szövetségi kormánnyal szembeni adósságait és szanálja német leányvállalatát, az jó hír lenne az adófizetőknek. Aki meg tudja őrizni a munkahelyét, az szintén nyertesnek érezheti magát. Mert a szakértők régóta úgy vélik, az Opel túl kicsi ahhoz, hogy a világpiacon egyedül megmaradjon – túl kemény a konkurencia az autóiparban. A probléma csak az, hogy Angela Merkelnek egyáltalán nem mindegy, mi lesz a céggel. Alig fél év múlva tartományi választásokat rendeznek Észak-Rajna–Vesztfáliában, és ezen áll vagy bukik a CDU–FDP-koalíció többsége a Bundesratban. S a legnagyobb német tartományban fekvő bochumi üzem vélhetően az egyik a bezárásra ítéltek listáján.

Der Spiegel (Spiegel.de)

A baloldali német hírmagazin Ypsilanti próbálja a visszatérést című cikkében vonja le az évfordulók és a volt hesseni SPD-elnök asszony szószegésének következményeit. November 4-e tragikus nap volt Andrea Ypsilanti számára. Ez volt az a nap, melynek végén miniszterelnök lehetett volna, de négy saját képviselője megtagadta, hogy támogassa ebben. Őket őszintékként ünnepelték, mert a Baloldali Párttal kötendő paktum ellen szavaztak. Ypsilantit ettől kezdve megvetették, mert azt a paktumot akarta, melyet a kampányban még kizárt. Egy év eltelt, egy nyugodt esztendő az 52 esztendős politikus körül – ha eltekintünk a január 18-i katasztrofális hesseni választási vereségtől, melyet szószegése miatt szenvedtek el.

Most, amikor az országos párt is romokban hever, ismét megjelent a színen. Ott van két hete megjelentetett levele, melyben lemond a pártelnökségért történő indulásról, melynek indoklása a távozó vezetéssel történő leszámolásként is értelmezhető. A múlt héten egy frankfurti pódiumvitán szabályosan ünnepelték, amikor az SPD kormányzati időszakát bírálta, a párt bázisának nagyobb beleszólását követelte, és megdöbbenten tapasztalta a „párt frusztrációját”.

Vélhetően ennyi még nem elégítette ki tettvágyát. És mikor aktivizálódjon, ha nem most, amikor tesztelheti, van-e még egy esélye az SPD-ben? A kijelölt új vezetés alázatos, a bázis felbolydult, mind hangosabban követelik a szövetséget a Baloldali Párttal – igazából kiváló alkalom a visszatérésre. Az, hogy ismét az SPD első vonalában küzdjön, aligha valószínű. Legalábbis igen nehezen elképzelhető, mert egykori harcostársai ma már azt kérdezik: „Ki az az Ypsilanti?” Hessenben minden fontos testületről kiszorították, a tartományi pártszervezet még mindig a történtek feldolgozásával van elfoglalva.

Berlinben a legtöbb vezető szocdem, beleértve a balszárnyat is, nem felejtette el a szószegését. Sőt ellenkezőleg, sokak számára éppen a szószegésével kezdődött az országos SPD hanyatlásának felgyorsulása, mert az a hitelességi problémát valóban kiélezte. Néhányan megpróbálnák, hogy új politikai alakulatban keressék a jövőjüket, és elindulnának a Baloldali Párt felé. Ypsilanti ott nyitott kapukat döngetne. Nem csoda, a párt begyűjtene egy szimbolikus női figurát, aki ráadásul nyugatról érkezett. „Természetesen örülnénk Ypsilantinak” – nyilatkozta Klaus Ernst, a Baloldali Párt frakcióvezető-helyettese.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.