„Keresztény ember mindenképp fel kell, hogy tegye magának a kérdést, hogy hogyan kell viselkedni a nehézségek közepette. Amikor a 16 éves kamasz undok, amikor a feleség csak zsummog, amikor a főnököm bal lábbal kel fel, mi a teendő? Ebben a kérdésben is Jézustól kell tanácsot kérni, menjünk közelebb hozzá, hogy ő a feszült pillanataiban mit csinál” – kezdte háromnapos lelki elmélkedéssorozatának befejező prédikációját Böjte Csaba.
Megőrizte méltóságát
Meg is találja az első szentírási példát: „Amikor Jézus megtudja, hogy egyik kedves barátja, Keresztelő János meghal – kedvtelésből lefejezik Heródes palotájában, csak hogy teljen az idő, és tálcán beviszik a fejét a bulizók közé –, Jézus ugye azt mondja: asszonyok szülöttei között nem volt nagyobb Keresztelő Jánosnál. És másnap félrevonul egy magányos helyre. De utánajönnek az emberek. Tanítani kezd, prédikál, gyógyít, gyóntat. És vigasztal, bátorít, és mind többen és többen jönnek hozzá. Nem tör ki, kezd el duzzogni, veszekedni, civakodni, mérgelődni. Estére már több mint ötezer ember van körülötte. Enni kell adni nekik. Ekkor megszaporítja a kenyeret, királlyá is akarják tenni.”
Csaba testvér a történteket olvasva úgy véli, sokakat felháborított Keresztelő János halála, talán egy lázadás is készülőben volt. „Az ott lévő tanítványokat erre bárkába rakja, a népet eloszlatja. Jézus ura önmagának. Nincs kapkodás, csapkodás, kiabálás. Nem tér le a szeretet útjáról” – folytatja. „Ugyanezt látjuk nagycsütörtökön, nagypénteken. Ott, a kereszten is megőrzi emberi méltóságát. Nem kezdi kiosztani Heródest és Pilátust, ki tudja mondani, hogy Atyám, bocsáss meg nekik. Húsvét hajnalán nincs duzzogás, nem ül félre pufogni, hogy eljövök ide nektek karácsonykor, meg kenyeret szaporítok, ti meg itten megfeszítetek engem. Nem rúg ki 2-3 apostolt, nem gyújtják fel a palotát. Megy az élet tovább” – mutat utat, hogyan is lehet viselkedni kritikus helyzetekben, hozzátéve: „ennél sokkal kisebb problémáktól is hogy ki tudunk akadni, cirkuszolni. Jézus körül is mindenkinek kialudt a gyertyája”.
Vagy egy másik bibliai történés: húsvét után az apostolok elmennek halászni Galileába, kidobják a hálót, hideg van, egész éjjel nem fognak semmit. „Egy férfinak ez eléggé gáz, nem? Erre odajön Jézus, és azt mondja nekik, hogy dobjátok ki újra a hálót, és megtelik. A hajnali félhomályban kiérnek, ott ülnek a tűz körül és reggeliznek, ropognak a friss halak” – idézte érzékletesen Csaba testvér.
Beállítani a fület?
Gyereknevelőként is sokszor megtapasztalja, hogy nehéz megmaradni a szeretet útján. „Jelenleg kétezernél is több gyermeket gondozunk Erdélyben, 56 helységben. Amikor Gyulafehérváron indítottuk a kis házunkat – ugye nagyon kevés magyar gyermek van az iskolában –, átjött oda pár gyermek Déváról. Viszont nekik otthon maradtak a társaik. És egyszer csak jött a telefon, hogy három fiú megszökött. Azt hittem, elsüllyedek, nálunk nincs kapus, nincs éjjeliőr, mégsem tűnhet el soha senki. Mindenkiben van rátartiság, azt gondoltam, elintézem két nyaklevessel, hogy büdös kölykök” – elmondása szerint így ült be az autóba, majd folytatta: „de mintha Jézus is odaült volna mellém, »Csaba testvér, akármit is csinálnak ezek a gyerekek, az nem jogosít fel téged arra, hogy letérj a szeretet útjáról«. Gondoltam, azért a fülükön csak csavarok egyet. De Jézus sem nyúlt le a keresztről, hogy Pilátusnak a fülét úgy beállítsa, pedig ráfért volna.”