Jóval több egy koszorúnál és négy színes gyertyánál

A november 28-i vasárnappal nemcsak az új egyházi év kezdődik, de a IV. században kialakult advent is. A karácsonyig hátra lévő, négy vasárnapot felölelő időszakban a keresztény világ nemcsak Jézus kétezer évvel ezelőtti születésére emlékezik, hanem felkészül a „második találkozásra” is az adventi koszorú, a hajnali roráték és a szeretetgyakorlatok segítségével. A Magyar Nemzet Online vasárnap induló, négyrészes sorozatában Szabon Gábor Bakáts téri plébános segít adventi elmélyülésünkben.

2010. 11. 27. 11:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet Online cikksorozatában minden vasárnap „meggyújtunk egy gyertyát” Szabon Gáborral, a pesti Bakáts téri templom plébánosával, segítve a karácsony előtti belső felkészülést.

Fenyőkoszorú három lila és egy rózsaszín gyertyával a karácsonyfa-állítás előtti hetekben – a legszembetűnőbben talán ez jelzi a keresztény világ most kezdődő szent idejét, az adventet. A szó a latin adventusból ered – adventus Domini, vagyis „az Úr eljövetele” –, és a november 30-hoz, Szent András apostol napjához legközelebb eső vasárnap kezdődik, egyszerre az egyházi évvel. De érdemes a szó betűinél közelebb merészkedni a Jézus születése előtti, négy vasárnapot felölelő időszakhoz.

A negyedik század óta


A falun „kisböjtnek” is nevezett advent első vasárnapjával megérkezik hozzánk maga a karácsonyi ünnepkör is, s egészen vízkeresztig, január 6-ig tart. A karácsony napjáig (december 24. éjjele) tartó advent négyvasárnapos keretét a IV. században szabta meg VII. Gergely pápa.

Az idén 27 napos időszak legfőbb jelképe valóban a négy – 179 évvel ezelőtti első megjelenésekor még 23 – gyertyás fenyőkoszorú. Három viaszgyertya lila (viola), egy pedig rózsaszín; a viola a bűnbánatot, a fegyelmet és az összeszedettséget szimbolizálja, a harmadik vasárnapon fellobbanó rózsaszín gyertya pedig az „örömvasárnap”, az Úr eljövetelének közelségén való örvendezés jelképe. Az első vasárnapon tehát egy, míg a negyediken, közel az év legsötétebb napjához (december 22.) négy gyertyát gyújtunk.

Hajnali szentmise, szeretetgyakorlatok

Advent idején a katolikus templomokban a vasárnapok kivételével minden nap – jellemzően a munka- és iskolaidő előtt – hajnali szentmisét (roráté) mutatnak be. A nagyobb létszámú családokban kialakult egy olyan szokás is, mely szerint a családtagok nevüket papírlapokra írták, majd vakon mindenki kihúzza annak a nevét, akivel titokban jót kell tennie egy hétig. Ahol a létszám ezt nem teszi lehetővé, ott egyénileg mindenki választhat egy-egy szentet, akit „iránytűként” hordozhat egy hétig.

Bár a nagyszombati zsinatig, 1661-ig szigorú böjti előírások is érvényben voltak advent idején, ez az időszak nem elsősorban lemondások sorozata; sokkal inkább arról szól, amit megtehetünk. Gyakorolhatjuk a karitatív, segítő életvitel erényét. Módunkban állhat például átnézni ruhatárunkat, de más módokon is kereshetjük a lehetőségeket, hogyan lehet azok felé fordulni, akik szegényebbek nálunk. Az advent egyúttal arra is figyelmeztet, hogy a karitatív tettek önmagukon túlmutatnak, ne csupán lánglobbanás legyen az azt övező lelkület, a növekvő fényből táplálkozhatunk a karácsony utáni időszakban is.

Az adventben nemcsak Jézus eljövetelére készülünk, hanem második lejövetelére is – nem egyszerűen emlékezünk a Megváltó születésére, hanem felkészülünk a világ végén ránk váró új találkozásra is. „Készítsétek az Úr útját!” – figyelmeztet Máté evangéliumában Keresztelő Szent János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.