Kugler: Nem volt elég mély a szemléletváltás a MÁV-nál

Jelentős szemléletváltás történt a Magyar Államvasutaknál (MÁV) 2002 és 2006 között, de nem elég mélyen ahhoz, hogy a személyszállítást szolgáltatásként végezze a MÁV – mondta Kugler Flórián, a MÁV volt humánpolitikai vezérigazgató-helyettese a parlament vizsgálóbizottságának kedden megtartott ülésén.

MNO
2011. 04. 05. 12:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002–2010 közötti – kiemelten a MÁV Zrt. szerkezetátalakítására és a leánytársaságok privatizációjára vonatkozó – döntések vizsgálatára létrehozott vizsgálóbizottság ülésén Kugler Flórián ehhez hozzátette: a MÁV Cargo piacorientált cég lett. Szavai szerint a pénzügyi, a vállalatirányítási, a humánerőforrás, a befektetéskezelés és az infokommunikáció sikeres volt, de ez nem volt elég ahhoz, hogy a szemléletváltás áthassa az egész vasúttársaságot. A volt MÁV-vezető megjegyezte, hogy ő 2002 és 2006 között volt a MÁV alkalmazottja, így sok képviselői kérdésre nem tud választ adni.

Jávor Benedek LMP-s képviselőnek, a bizottság alelnökének kérdésére, hogy hány új vezető és honnan érkezett a MÁV-hoz 2002-ben, a volt humánpolitikai vezető elmondta: emlékei szerint 30-50 ember érkezett a Moltól, de nem mindenki vezetői pozícióba. Erre azért volt nagy szükség, mert a tulajdonostól azt a megbízást kapták, hogy az Európai Unió közlekedéspolitikai elvárásának tegyék megfelelővé a MÁV-ot, dolgozzanak ki stratégiát, és javítsák az állami vasútcég hatékonyságát. Példaként a bérelszámolás rendszerét említette Kugler Flórián, ami ma már – kisebb hardverfejlesztés eredményeként – akár a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél lévő állami cégek bérszámfejtését is el tudná végezni.

„Háborús állapotok„

Manninger Jenő fideszes képviselő, bizottsági elnök egyebek között a szakszervezetek munkaidő-kedvezményét firtató kérdéseket tett fel, megjegyezve, hogy 2010-ben ez 900 millió forintjába került a MÁV-nak. A volt humánpolitikai igazgató a szakszervezetekkel való egyetértés zálogának nevezte a munkaidő-kedvezményről szóló megállapodást. Az új menedzsment 2002-ben ugyanis „háborús állapotokat” örökölt. A szakszervezetek bizalmatlanok voltak, ezért engedtek a munka törvénykönyvénél nagyobb kedvezményt. Kugler Lóránt megjegyezte: a MÁV véleményformálói „barátságtalanul fogadták az új menedzsmentet”, később hozzátette: még a tulajdonos sem „szerette” a Mándoki Zoltán irányította vezetői kart.

„Nem érzem magam bűnösnek a szakmakultúra lerombolásában” – jelentette ki Kugler Lóránt Korondi Miklósnak, a Jobbik képviselőjének erre irányuló kérdésére. A volt MÁV-vezető közlése szerint jelentős pénzeket költöttek szakemberképzésre, és együttműködési megállapodásokat kötöttek képzési intézményekkel a jobb képzésért. A MÁV-nál nem életpályamodellre, hanem karrierutak építésére van szükség – fűzte hozzá.

„Hangulatjelentésről nem hallottam”

Spaller Endre, a KDNP parlamenti képviselője megkérdezte például, hogy az oktatások során a résztvevőknek feladtuk volt-e a munkahelyi csoportjukról hangulatjelentést adni, Kugler Lóránt egyértelműen kijelentette: „Hangulatjelentésről nem hallottam. Kizártnak tartom. Nem tudom elképzelni, mire gondol képviselő úr.” A képviselői kérdésre a MÁV volt humánpolitikai vezérigazgató-helyettese közölte: távozása után cége 2007–2008-ban dolgozott a MÁV-nak, de összesen nem érte el cégének bevétele a 10 millió forintot.

Manninger Jenő kérdésére, miszerint a létszámcsökkentés eszköze volt-e a kiszervezés, a válasz az volt: a munkavállaló szempontjából nem volt kedvező, de a MÁV szempontjából igen, a menedzsmentnek pedig a MÁV érdekeit kellett figyelembe vennie. A bizottsági elnök az ülés végén jelezte, hogy május 24-ig kell elkészülnie a jelentésnek. Jávor Benedek bizottsági alelnök pedig azt hangsúlyozta, hogy a bizottságnak elsősorban ahhoz kellene segítséget adni, hogy miként lehetne a MÁV helyzetén javítani amellett, hogy megnevezi a kialakult helyzet felelőseit.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.