Önkormányzat nem szűnik meg, csak kevesebb feladatuk lesz

Minden településen lesz képviselő-testület és polgármester az új alkotmány hatályba lépése után is. A kötelezően ellátandó feladatok rendszere viszont minden bizonnyal változik majd az önkormányzati törvény módosítása után, méghozzá az egyes települések nagyságához és erejéhez mérten – nyilatkozta Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati ügyekért felelős államtitkára a Duna Televízió reggeli adásában szerdán.

MNO
2011. 04. 06. 10:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Ha megnézzük a nemzetközi példákat, a magyarhoz hasonló liberális szabályozás a hosszú távú önkormányzati hitelfelvétel, eladósodás és kötelezettségvállalás terén teljességgel lehetetlen; legyen szó EU-s, vagy unión kívüli országról” – így reagált Tállai András az ellenzék azon állításait említő felvetésre, miszerint az önkormányzatok hitelfelvételét az Állami Adósságkezelő Központ és a helyi kormányhivatal kontrolljához kötni egyet jelentene a politikai ellenőrzéssel és a helyhatóságok gazdasági önállóságának elveszítésével. Az államtitkár visszautasította ezeket az ellenzéki állításokat.

A szláv államokban szinte mindenütt miniszteri engedély kell az önkormányzatoknak a hitelfelvételhez. De például az EU-tag Lengyelországban is a regionális állami számvevőszék engedélye kell ahhoz, hogy egy önkormányzat hitelt vehessen fel – sorolta a nemzetközi példákat Tállai András, hozzátéve: minden uniós szabályozásban van valamiféle példa erre nézve.

A jövő érdekében kell szigorítani

Nálunk az önkormányzati törvény szabályozza az önkormányzatok hitelfelvételének mértékét, ám a túllépésnek semmilyen törvényben nincs szankciója, amit az önkormányzatok egy része ki is használ és túllépi a megszabott határt – magyarázta az önkormányzatokért felelős államtitkár. A kormány által tervezett változtatásra egyébként nem amiatt van szükség, mert a választás évében kicsit többet költöttek a helyhatóságok, mint „normál” években szokás. Az önkormányzatok jövője érdekében szükséges a szigorítás – tette hozzá Tállai András. „Azt kell nézni, hogy az adott városnak, településnek a gazdasági lehetősége megengedi-e, hogy hosszú távra hitelt vegyen fel és megvan-e a háttér a hitel visszafizetésére” – tette hozzá.

Az államtitkár szerint kontrollt szeretnének, szigorítást – de nem tiltást – annak érdekében, hogy ne folytatódjon az a tendencia, miszerint felelőtlenül, átgondolatlanul, a következő ciklusokat megterhelve hitelt vesznek fel az önkormányzatok, sokszor nem racionális, nem értelmes célokra is.

Lenne mit vizsgálniuk a szocialistáknak

Mit gondol arról, hogy az MSZP éppen azt vizsgálná, hogyan adósodtak el az önkormányzatok 2002–2008 között, mondván: a legeladósodottabb települések között található Debrecen, Hódmezővásárhely, Budapest V. kerületének önkormányzata – vetette fel a Reggel a Dunán riportere. „Ez a baj, hogy ezt is politikai alapra helyezik és így közelítik meg. Lehet, hogy Debrecennek sokkal nagyobb a helyi iparűzési adóból származó bevétele vagy a szabad forrása, mint egy másik városnak; ezt tehát így nem lehet megközelíteni” – reagált Tállai András.

Azt pedig, hogy az MSZP vizsgálódna, „nagyon helyesnek” tartja. Kijelentette: a szocialistáknak a saját, elmúlt nyolcéves tevékenységüket kell megvizsgálniuk, mégpedig önkritikusan. Hozzátette: örül, hogy az MSZP végre rájött: valami probléma van az önkormányzatokat érintő nyolcéves „áldásos” tevékenységükkel. Többek között azzal a szabályozással, miszerint egyre több feladat mellé egyre kisebb állami támogatást adtak, egyébként pedig „nyakló nélkül mehetett az eladósodás” ebben a szférában is.

Megmarad az önkormányzat minden településen. Az alkotmány teljesen egyértelműen meghatározza, hogy a helyi közügyek és a közhatalom gyakorlása érdekében önkormányzatok működnek Magyarországon. Ez így marad az új alkotmány hatályba lépését követően és a következő önkormányzati választásokat követően is – szögezte le kérdésre válaszolva Tállai András.

Kis település, kevés feladat

Az önkormányzati ügyekért felelős államtitkár azt mondta: érdekes vita alakult ki az országban egy általa felvetett lehetőségről, hogy talán nem gazdaságos megtartani minden településen a teljes önkormányzati struktúrát. A Fideszben, a parlamenti frakcióban és az érdekszövetségben sem értettek azonban egyet ezzel az elképzeléssel – ezért azt mondtuk, hogy legyen képviselő-testület, az önkormányzás mai formája maradjon meg – hangzott a nyilatkozatban.

Az viszont, hogy mely településeken milyen feladatokat kell kötelezően ellátni – ez minden bizonnyal változni fog a jövőben. Vélhetően – ha ez az önkormányzati törvény változtatásában is „átmegy” majd – a kisebb településeknek jóval kevesebb feladatuk lesz, mint a ma hatályos törvény értelmében. „Ma egy néhány száz fős településnek éppen olyan feladata például az alapfokú oktatás megszervezése, mint egy nagyobb megyei jogú városnak, holott a kis településnek nincs meg hozzá a gazdasági háttere” – hozott egy példát a politikus, hozzátéve, hosszan sorolhatná még azokat a feladatokat, amelyek ellátásához nincsenek meg az infrastrukturális és személyi feltételek, avagy a szükséges adóbevétel az önkormányzatok egy részénél – de a törvény kötelezően előírja számukra e feladatok ellátását.

(Duna TV)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.