Egyre több magyar cég kacsintgat a kínai lehetőségek felé

Bár Kínában egyelőre csak pár tucat magyar vállalkozás működik aktívan, az üzleti lehetőségeket kereső cégek száma meghaladja a százat, nekik a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) kíván segítséget nyújtani – mondta Nádasi Tamás, az MKIK magyar–kínai tagozatának elnöke az MTI-nek.

MNO
2011. 06. 10. 12:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nádasi Tamás elmondta: a Kínában önállóan működő magyar cégek száma – erről az MKIK nem rendelkezik pontos statisztikával – egyelőre igen kevés, jelentősebb az a kör, amely kínai vállalkozások, vagy multinacionális nagyvállalatok beszállítójaként működik. A magyar jelenlét más európai országokhoz képest szinte elenyésző, például a németeknek csak Sanghajban több mint ezer cégük van bejegyezve. Beszélt arról is, hogy az MKIK kínai tagozata jelenleg is dolgozik egy adatbázis létrehozásán, amely számba venné a Kínában tevékenykedő magyar vállalkozásokat.

Az elnök szerint a magyarországi vállalkozások kitörési lehetőségeit tekintve hatalmas üzleti potenciál rejlik a dinamikusan növekvő kínai piacban. Az érdeklődő vállalkozások számos ágazatban jelen vannak, beleértve az ipari innovációkat, mint például a korszerű, kis fogyasztású világítótestek gyártását, a mezőgazdaság különböző területeit, például a víziszárnyas-tenyésztést vagy a környezetvédelem egyes szektorait, így a szennyvizek biológiai tisztítását.

Újszerű megoldásokkal ki lehet törni

A piaci versenyben Nádasi Tamás szerint a magyar cégek olyan területeken érvényesülhetnek, ahol valamilyen sajátos, újszerű megoldást képesek ajánlani. Ilyenek elsősorban az innovatív ipari megoldások, a biológiai alapok kiegészítése és megújítása, a víztisztítás, a környezetvédelem, a szennyezett talajok termővé tétele – hangsúlyozta. Kifejtette, hogy Kínát különösen nyomasztják a globális felmelegedés következményei, a levegő szennyezettsége és a víz hiánya. Ezért minden olyan lépés, amely közelebb vihet ezen problémák megoldásához, kedvező fogadtatásra számíthat.

Nádasi Tamás szerint fontos terület az élelmiszeripar, mivel Kína területének alig 6 százaléka művelhető mezőgazdaságilag, és a lassan másfél milliárdos lakosságát már nem tudja hazai termékekkel ellátni. Az életszínvonal növekedésével egyre többen engedhetik meg maguknak minőségi áruk vásárlását, az életkor meghosszabbodásával pedig növekszik az igény a színvonalas egészségügyi szolgáltatások, korszerű gyógyszerek iránt – hívta fel a figyelmet a szakember.

Az MKIK alapvetően tagvállalatainak tapasztalataival tudja segíteni a Kínába készülő vállalkozásokat. Tanácsokat ad, és eligazítja a szakkérdésekben támogatásra szoruló vállalkozókat, emellett konferenciákat, szemináriumokat szervez, hírleveleket bocsát ki, amelyekben áttekintik a kínai piacra lépés meghatározó kérdésköreit – mondta Nádasi Tamás.

Fontos a helyi viszonyok ismerete

Az elnök szerint a Kínába készülő vállalkozásoknak alaposan tanulmányozniuk kell az ottani viszonyokat, különösen a cégalapítás követelményeit, valamint a szellemi tulajdon védelmének előírásait és gyakorlatát. Rendkívül fontos a piackutatás, a gazdasági – piaci – jogi feltételek tanulmányozása, a jövendő partner előzetes, alapos feltérképezése, körültekintő kiválasztása. Elengedhetetlen egy megbízható, a helyi viszonyokat ismerő és kínai nyelven beszélő partner vagy munkatárs. Össze kell gyűjteni minden olyan, elérhető jogi biztosítékot és garanciát, amely a vállalkozási tevékenység kockázatait csökkentheti. Számítani kell arra is, hogy az üzlet beindítása idő- és költségigényes folyamat, amelynek finanszírozásáról is gondoskodni kell – emelte ki az elnök.

Nádasi Tamás elmondta: a külföldi tőkével működő vállalatok meghatározó szerepet játszanak Kína kiemelkedő gazdasági eredményeinek elérésében. Az adatok szerint 280 ezer vállalatuk adja a kínai ipari termelés 27, az exportnak pedig az 57 százalékát, és a munkaerő 10 százalékát foglalkoztatják.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi, 2011 első negyedévére vonatkozó adatai szerint Magyarország folyó áron 309,117 milliárd forintnyi árút importált Kínából, míg a magyar kivitel csupán 75,9 milliárd forint volt. Az import az előző év azonos időszakához képest csaknem 21 százalékkal nőtt, míg a magyar export 4,5 százalékkal visszaesett.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.